صرفه جویی در مصرف کاغذ

حتما این روزها راجع به صرفه جویی در مصرف کاغذ از طریق رادیو و تلویزیون و منابع مختلف خبری شنیده اید. اگر بخواهیم نگاهی به سبک زندگی امروزمان بیندازیم به راحتی متوجه می شویم که در طول یک ماه تعداد بسیار بالایی کاغذ و دستمال کاغذی استفاده می کنیم بدون اینکه به فکر صرفه جویی در مصرف آن باشیم.

شاید فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب و برق و … بیش تر از مصرف کاغذ برای ما جا افتاده باشد.

به نظر می رسد یکی از دلایل این مساله در دسترس بودن کاغذ است. اگر نیاز به کاغذ داشته باشید به سادگی می توانید هر تعداد از آن را که بخواهید از فروشگاه های لوازم التحریر یا حتی دکه های روزنامه فروشی تهیه کنید. در واقع برای اکثر ما هیچ اهمیتی ندارد که صدها کاغذ را دور بیندازیم بدون اینکه توجه کنیم چه تعداد درخت و چه میزان انرژی و زمان برای تولید آن صرف شده است.

زمین سیاره ی ما این روزها نیاز بیشتری به توجه دارد! قطع نکردن بی رویه ی درختان و آسیب نزدن به طبیعت ابتدایی ترین کارهایی است که می توانیم برای حفظ محیط زیست انجام دهیم.

شاید بهتر باشد به جای اینکه مستقیما در مورد قطع نکردن درختان صحبت کنیم در مورد صرفه جویی در مصرف کاغذ صحبت کنیم. شما چه راه هایی برای استفاده کمتر از کاغذ پیشنهاد می کنید؟

اما چگونه و چرا باید در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم؟

صرفه جویی در مصرف کاغذ

چبرای صرفه جویی در مصرف کاغذ چه کنیم؟ در این جا می خواهیم به راه های صرفه جویی در مصرف کاغذ اشاره کنیم که با رعایت آن می توانیم نقش خود را در حفظ محیط زیست و قطع نشدن درختان ایفا کنیم.

  • بهتر است اسناد و مدارک خود را به صورت فایل الکترونیکی ذخیره کنیم و از چاپ کردن آن ها خودداری کنیم
  • مدارس می توانند سهم به سزایی در رابطه با این مساله داشته باشند معمولا آگاه کردن والدین از برنامه های مدارس همگی در قالب برگه های چاپ شده به دست آنان می رسد. تصور کنید چه تعداد مدرسه هر روز در حال چاپ این قسم برگه هایی هستند که بلافاصله پس از خواندن دور انداخته می شوند. بهتر است برای اطلاع رسانی به والدین از شبکه های اجتماعی، پیامک و … استفاده شود. صرفه جویی کاغذ در مدرسه اگر جدی گرفته شود نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهد کرد.
  • مدیران و سازمان ها نیز می توانند در صرفه جویی کاغذ بسیار موثر عمل کنند. سازمان ها و شرکت ها باید به مرحله ای برسند که برای استخدام افراد لزوما نیازی به انبوهی از مدارک فتوکپی و فرم های چاپی و … نباشد.
  • از خرید تقویم های دیواری و کاغذی خودداری کنید. امروزه بسیاری از برنامه های مخصوص به موبایل هستند که نه تنها امکانات بسیار بهتری از تقویم در اختیار شما قرار می دهند که حتی می توانید برنامه ریزی روزانه و یادآوری های مهم را نیز در آن ها ثبت کنید.
  • از کودکی به فرزندانتان نحوه ی به ساخت کاغذ از جمله قطع درختان و هدر رفتن منابع انرژی و … را آموزش دهید و آن ها را به مصرف درست کاغذ تشویق کنید.
  • تا جایی که می توانید از برگه هایی که قبلا استفاده است مجددا استفاده کنید. از پشت برگه های استفاده شده برای چرک نویس و یادداشت ها استفاده کنید.
  • به جای دستمال کاغذی از دستمال میکروفایبر، دستمال جادویی یا حوله استفاده کنید
  • تا حد ممکن از ظروف یکبار مصرف کاغذی کمتر استفاده کنید.
  • تا حد ممکن از کیسه های پارچه ای برای خرید کردن استفاده کنید استفاده از کیسه های پلاستیکی و کاغذی هر دو به یک اندازه برای محیط زیست مضرر هستند
  • تفکیک زباله را از مبدا انجام دهید و زباله های کاغذی را جدا از زباله های دیگر بگذارید و از کیسه زباله های مخصوص استفاده کنید.
  • شاید تاثیر این مورد را در میزان صرفه جویی در مصرف کاغذ نادیده بگیرید اما به جای استفاده ی تعداد زیادی روزنامه و کاغذ برای تمیز کردن شیشه ها بهتر است از دستمال میکروفایبر شیشه استفاده کنید تا مجبور نباشید برای تمیز کردن پنچره ها تعداد زیادی کاغذ دور بیاندازید.

راهکارهای صرفه جویی در مصرف کاغذ نه تنها پیچیده و سخت نیستند بلکه اگر به آن ها عادت کنیم زندگی راحت تری خواهیم داشت. همانطور که با پیشرفت تکنولوژی در طول زمان انجام بسیاری از کارها سهل و آسان شده است استفاده از ابزارهایی که تکنولوژی در اختیار ما قرار می دهد راهکار مناسبی است تا بتوانیم در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم.

این کار نه تنها اسراف نکردن کاغذ بلکه به طور کلی فرهنگی صرفه جویی در زندگی روزمره را به ما یادآوری می کند.

محصولات مرتبط:

سفره یکبار مصرف کاغذی

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش کیسه زباله رولی دستمال میکروفایبر سطوح سفره یکبار مصرف «Disposable tablecloth» سفره های [...]

کیسه زباله سه رول متوسط

محصولات مشابه پد جاذب روغن کیسه دمنوش دستمال جادویی بزرگ دستمال میکروفایبر سطوح کیسه زباله رولی (سه رول) رنگ سبز «Garbage bags» [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

3 نظرات در مورد;صرفه جویی در مصرف کاغذ، ۱۱ راه بی نهایت ساده!

    1. با سلام و احترام
      اکثر فروشگاه های زنجیره ای مثل افق کوروش، رفاه و … محصولات پرسان را موجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *