طرز تهیه دمنوش بابونه

طرز تهیه چای بابونه با با گل های خشک منبعی برای سلامت و آرامش شما به صورت گرم یا سرد و با تنوع در طعم را در این مطلب مطالعه کنید.

در این مطلب از پرسان شما با طرز تهیه دمنوش بابونه به همراه انواه طعم دهنده هایی که می توانید اضافه کنید آشنا خواهید شد.

اگر عاشق دمنوش های گیاهی هستید و یا حتی صرفا به دلیل خواصشان از آن ها استفاده می کنید دمنوش بابونه ی خانگی با طبیعت آرامش بخش یکی از بهترین گزینه ها برای هر کسی است.


چای بابونه چیست؟

چای بابونه که به آن چای مانزالیا نیز می گویند یک دمنوش گیاهی ساده و بدون کافئین است. گل بابونه دارای گلبرگ های سفید و در قسمت میانی به رنگ زرد است.


طعم چای بابونه چگونه است؟

اگر بخواهیم در مورد طعم این چای نظر دهیم باید بگوییم طعم خاصی ندارد! اما اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم شاید بتوان گفت این دمنوش طعمی ملایم، کمی و خاکی و شیرین و با نت های لطیف و ضعیف از سیب است.


فواید دمنوش بابونه

  • آرامش اعصاب
  • کمک به تسکین اضطراب و افسردگی
  • بهبود عملکرد خواب (به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی که باعث خواب آلودگی می شود.)
  • تسکین دهنده معده (برای ناراحتی معده، سوء هاضمه + تقویت کلی سلامت گوارش)
  • سلامت قلب
  • پیشگیری از سرطان
  • کنترل سطح قند خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود تراکم استخوان
  • کاهش درد قاعدگی

فواید دمنوش بابونه


عوارض جانبی چای بابونه چیست؟

شنیده ها نشان می دهد که زنان باردار و شیرده باید از مصرف دمنوش بابونه خودداری کنند زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود و همچنین در صورت مصرف بیش از حد باعث استفراغ خواهد شد.

این چای همچنین می‌تواند با چندین نوع دارو از جمله رقیق‌کننده‌های خون، ایبوپروفن، داروهای قند و فشار خون، هورمون‌درمانی و غیره تداخل داشته باشد. همچنین ممکن است در ترکیب با الکل، مواد مخدر، بنزودیازپین‌ها، داروهای ضد افسردگی و چندین داروی دیگر باعث خواب‌آلودگی شود.

به همین دلیل توصیه می کنم در صورت داشتن هر گونه نگرانی قبل از وارد کردن این دمنوش گیاهی به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.


مواد لازم برای تهیه دمنوش بابونه

  • گل بابونه خشک شده
  • آب
  • شیرین کننده (شکر، عسل و …)
  • کیسه چای و دمنوش ( شما می توانید این دمنوش را مستقیما درون قوری بریزید و دم کنید اما به دلیل جلوگیری از کثیف شدن قوری و سینک و یا استفاده آسان در محل کار می توانید آن را درون کیسه های دمنوش درست کنید.

برای طعم دادن به دمنوش بابونه از چه موادی می توانید استفاده کنید؟

چای بابونه طعم نسبتا ملایمی دارد و بنابراین ممکن است بخواهید طعم آن را با گزینه های دیگری امتحان کنید، پیشنهادات زیر را می توانید بررسی کنید:

مرکبات: می توانید قبل از سرو، مقداری آب میوه به دمنوش بابونه خود اضافه کنید یا با اضافه کردن پوست مرکبات در حین دم کردن چای، طعم بیشتری به چایتان اضافه کنید، پیشنهاد می کنیم آب لیمو، لیموترش یا پرتقال را با بابونه امتحان کنید.

زنجبیل: چند تکه زنجبیل تازه اضافه کنید و اجازه دهید تا دم بکشد.

اسطوخودوس: اسطوخودوس خشک خوراکی را به دم کرده اضافه کنید. مقدار را به سلیقه تنظیم کنید. همچنین می توانید چای را با کمی شربت اسطوخودوس شیرین کنید.

وانیل: از حدود ۱/۸ قاشق چایخوری عصاره وانیل برای تهیه یک دمنوش بابونه وانیلی عسلی استفاده کنید و مقدار را به سلیقه خود تنظیم کنید.

دارچین: مقداری دارچین (به شکل چوب یا پودر) به چای اضافه کنید تا زمانی که دم بکشد.

گیاهان دارویی: مقدار کمی ریحان یا نعناع را می توان به قوری یا لیوان های سرو برای معطر شدن چای اضافه کرد.

شیر: چای بابونه با شیر طعمی ملایم و خامه ای پیدا خواهد کرد برای درست کردن یک لاته چای بابونه از مقدار مساوی آب و شیر استفاده کنید.

لاته بابونه آیسی: شما می توانید ترکیب بالا را با یخ نیز میل کنید اجازه دهید مایع خنک شود و سپس به آن یخ اضافه کنید (کمی وانیل نیز پیشنهاد می شود)

آب سیب: کمی آب سیب به جوشانده خود اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید

چای سبز: از طعم چای سبز و فواید آن در کنار دمنوش بابونه غافل نشوید، ترکیب این دو را امتحان کنید.

دمنشو بابونه و عسل


طرز تهیه دمنوش بابونه به شکل خالص

تهیه انواع دمنوش کار سختی نیست کافیست مانندن دم کردن چای ابتدا اجازه دهید آب به جوش بیاید و سپس مقدار مناسب چای بابونه را درون قوری ریخته و روی آن به اندازه آب بریزید و اجازه بدهید تا به مدت ۴-۵ دقیقه دم بکشد سپس آن را از صافی رد کرده و نوش جان کنید (برای اینکه کارتان راحت تر باشد می توانید از فیلتر چای و دمنوش یکبار مصرف استفاده کنید.)

نسبت چای به آب برای درست کردن دمنوش بابونه

به خاطر داشته باشید که به ازای هر یک فنجان آب به یک قاشق غذاخوری بابونه خشک نیاز دارید.


طرز تهیه دمنوش بابونه طعم دار

همانطور که گفتیم برای طعم دار کردن دمنوش بابونه خود می توانید از لیست پیشنهادات بالا استفاده کنید اما دقت کنید که برای اینکار ابتدا طعم دهنده را به مدت ۱۰ تا ۱۵دقیقه دم کنید و سپس بابونه را اضافه کنید.

طرز تهیه لاته بابونه

همانطور که می دانید لاته معمولا برای قهوه به کار برده می شود اما شما می توانید از ترکیب شیر و بابونه برای درست کردن لاته بابونه استفاده کنید. شیر و جوشانده بابونه را به نسبت مساوی ترکیب کنید و در صورت تمایل اجازه دهید خنک شود و به آن یخ اضافه کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه یخی

همانطور که بالاتر هم گفتیم برای تهیه دمنوش بابونه آیسی ابتدا طبق مراحل گفته شده دمنوش را تهیه کنید، اجازه دهید تا خنک شود و سپس داخل آن یخ بریزید، برای زیبایی بیشتر و طعم بهتر می توانید روی یخ تکه های میوه بریزید.

نگهداری از دمنوش بابونه

شما می توانید باقی مانده چای بابونه را به مدت ۳ الی ۴ روز در یخچال نگهداری کنید.

نکته در مورد نحوه دم کردن دمنوش بابونه 

توجه داشته باشید که از دم کردن تعداد زیادی گل بابونه خودداری کنید این کار باعث تلخ شدن طعم آن می شود.

اگر عاشق دمنوش هستید دمنوش سیب و دارچین را فراموش نکنید.

محصولات مرتبط:

اسفنج جادویی نانو

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش سفره یکبار مصرف دستمال میکروفایبر سطوح اسفنج جادویی «Magical Sponge» ابر جادویی نانو [...]

سفره یکبار مصرف کاغذی

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش کیسه زباله رولی دستمال میکروفایبر سطوح سفره یکبار مصرف «Disposable tablecloth» سفره های [...]

کیسه چای و دمنوش

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی پد جاذب روغن کیسه زباله دستمال میکروفایبر سطوح کیسه چای و دمنوش یکبار مصرف پرسان «Parsan» این [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *