کلین روم چیست؟

اتاق تمیز یا کلین روم ها فضای محافظت شده ی سربسته ای هستند که گرد و غبار و آلودگی در آن ها به کمترین میزان ممکن است.

کلین روم ها در صنایع حساسی مثل صنعت داروسازی، میکروالکترونیک، مواد غذایی، پزشکی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

قوانین اتاق تمیز:

قوانینی در کلین روم ها وجود دارند که هدف از تمامی آن ها به حداقل رساندن آلودگی در محیط است که در این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • کارکنان کلین روم ها باید از لباس های مخصوصی که برای این اتاق ها طراحی شده استفاده کنند در بعضی از کلین روم ها اتاقک هایی وجود دارند که به دوش هوا معروف بوده و کارکنان می بایست قبل از ورود داخل این اتاقک ها قرار بگیرند تا میزان گرد و غبار و آلودگی لباس هایشان به حداقل برسد.
  • خوردن و آشامیدن در اتاق های تمیز ممنوع است.
  • شانه کردن موها و به طور کلی تمام کارهایی که ممکن است باعث به حرکت درآمدن گرد و خاک و ذرات معلق شود در این محیط ها ممنوع است.
  • به همراه آوردن وسایل شخصی مانند لوازم آرایش، پلاستیک، اسپری و … به داخل اتاق مجاز نیست.
  • ورود اشخاص یا وسایل به Clean room ها باید با هماهنگی قبلی انجام بگیرد.
  • جابجا کردن وسایل و یا راه رفتن به طوری که باعث برخواستن ذرات شود ممنوع است.

اتاق تمیز یا کلین روم ها دارای استانداردهایی هستند که میزان آلودگی مجاز در کلین روم ها را مشخص می کنند.

استانداردهای مختلفی وجود دارد از جمله استاندارد آمریکایی، اروپایی، انگلیسی و … استاندارد سازمان جهانی استاندارد برای اتاق های تمیز میزان مجاز ذرات را کمتر از ۳۵ میلیون در هر متر مکعب می داند.

کلین روم ها چگونه تمیز می شوند؟

جارو برقی:

استفاده از جارو برقی برای تمیز کردن این اتاق ها امری ضروری است جارو برقی هایی که برای این منظور استفاده می شوند مجهز به فیلتر هپا (HEPA) هستند که ذرات بسیار ریز را جمع آوری می کنند.

پرتو فرابنفش و اتوکلاو:

برای ضدعفونی کردن و همچنین استرلیزه کردن اتاق های تمیز از پرتو فرابنفش و برای تمیز کردن و ضدعفونی تجهیزات و وسایل موجود در اتاق از اتوکلاو استفاده می کنند.

اما اتوکلاو چیست؟

اتوکلاو وسیله ای برای ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است که از بخار آب برای استریل کردن وسیله ها استفاده می کند.

دستمال بدون پرز:

اصولا امروزه در صنعت و مخصوصا در کلین روم ها دستمال بدون پرز مصرف قابل توجهی دارد.

گستره استفاده از دستمال بدون پرز بسیار وسیع می باشد. یکی از موارد استفاده آن، نظافت دستگاه های خاص و حساس می باشد. علاوه بر اتاق تمیز از این دستمال ها در صنعت دارو سازی راکتورها و … که باید عاری از هر گونه پرز و ذرات خارجی باشند استفاده می شود.

محصولات مرتبط:

دستمال بدون پرز

محصولات صنعتی دستمال چسبی دستمال شیشه دستمال جادویی کوچک دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال بدون پرز - کلین روم «Lint free cloths» دستمال [...]

دستمال چسبی

محصولات صنعتی دستمال بدون پرز دستمال شیشه دستمال جادویی کوچک دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال چسبی یا تک رگ «Tack cloths» یکی از [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *