افسردگی رد سالمندان چگونه است؟

انسان در هر دوره از زندگی خود دارای الگوی رفتاری خاص، خلقیات و ویژگی های متمایز است، دوران سالمندی از دوره هایی است که معمولا خلق و خوی خاصی در افراد بروز می کند که متفاوت با قبل بوه است.

شناخت این خصوصیات رفتاری به اطرافیان کمک می کند تا درک بهتری از شرایط سالمند و نحوه ی رفتار با آن ها داشته باشند.

این نکته به قدری حائز اهمیت است که والدین می بایست به فرزندان کوچک خود نیز در خصوص رفتار درست و سنجیده آموزش دهند.

اما یکی از معضلاتی که در دوران میانسالی وجود دارد ابتلا به افسردگی است، افسردگی می تواند در هر دور از زندگی بروز کند اما در دوران سالمندی به واسطه ی از دست دادن قدرت جسمی، حرکتی و … اهمیت بیشتری پیدا می کند.

همچنین مطالعات نشان می دهد که زنان به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر، سطح اضطراب بالاتر و … بیشتر از مردان در معرض ابتلا به افسردگی در میانسالی قرار دارند.

دلایل افسردگی در سالمندان چیست؟

دلایل افسردگی سالمندان می تواند طیف وسیعی از علل مختلف را در بر بگیرد، از بازنشستگی و تغییر شرایط زندگی، محدودیت های جسمی حرکتی و از دست دادن عزیزان تا مصرف داروهایی آرامبخش، فشار خون و …

علائم افسردگی در سالمندان چیست؟

ممکن است علائم افسردگی در سالمندان تنها بروز غم و اندوه نباشد بلکه شامل مجموعه ای از علائم مانند تغییرات خواب، روابط با افراد، اشتها و … باشد.

تشخیص افسردگی در افراد سالمند کمی دشوار باشد دلیل این مساله نیز تغییراتی است که افراد به طور طبیعی در این سن دچار آن می شوند، بنابراین امکان دارد این تغییرات طبیعی با افسردگی اشتباه گرفته که شوند که نیازمند دقت اطرافیان و فرزندان است.

از دیگر علائم افسردگی سالمندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گریستن بدون دلیل مشخص
  • دوری از جمع ها
  • تغییرات اشتها (کاهش یا افزایش)
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی
  • کم صحبتی
  • احساس خستگی بی دلیل
  • عدم علاقه به انجام فعالیت های قبل
  • تجریک پذیری و آشفتگی

ابتلا به افسردگی در هر سنی می تواند با تحت تاثیر قرار دادن سلامت جسمانی فرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و شخص را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها کند بنابراین تشخیص به موقع ابتلا به افسردگی می تواند از بروز مشکلات جدی جسمی در آینده نیز جلوگیری کند.

پیشنهاد می کنیم مطلب توصیه هایی برای نگهداری سالمندان در منزل را مطالعه کنید.

افسردگی سالمندان

بیماری های سالمندان را جدی بگیرید

برعکس آن چه بالاتر به آن اشاره کردیم نیز صادق است این بدان معناست که بروز بیماری های مختلف و اختلال در کارکرد ارگان های بدن یکی از اتفاقات طبیعی در این دوران است که می تواند منجر به بیماری های روحی و افسردگی شود.

در این خصوص نحوه ی برخورد اطرافیان با این مساله از اهمیت بالایی برخورداری است، بسیاری از سالمندان در این سن توانایی حرکت خود را از دست می دهند، ممکن است با مشکل کنترل و بی اختیاری ادرار و… مواجه شوند که این خود می تواند برای روحیه ی آن ها بسیار آسیب زننده باشد.

لازم است تا فرزندان، پرستاران و اطرافیان نحوه ی برخورد درست با چنین شرایطی را یاد بگیرند و با عادی پنداشتن و بی توجهی به مشکلات آن ها زمینه را برای ابتلا به افسردگی فراهم نکنند.

فراهم آوردن لوازم آسایش آن ها مساله ای است که باید به آن توجه کنید، استفاده از تخت خواب مناسب، کفش و لباس راحت، امکانات پزشکی و بهداشتی نظیر زیرانداز بیمار ضد آب و … می تواند در تسکین شرایط روحی و بیماری های آنان موثر باشد.

پیشگیری از افسردگی

بهترین راه پیشگیری از افسردگی در سالمندان در این افراد حضور آن ها در جمع های خانوادگی و دوستان است، فرزندان می بایست سعی کنند به صورت مکرر به آن ها سر زده و مدت طولانی آن ها را به حال خود رها نکنند.

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *