روغن جامد بهتر است یا مایع

روغن جامد بهتر است یا مایع؟ این سوالی است که شما دنبال پاسخ آن هستید و ما در این مطلب قصد داریم تا به آن پاسخ بدهیم.

روغن جامد بهتر است یا مایع؟

اگر بخواهیم در همین ابتدای مطلب پاسخ این سوال را بدهیم که روغن مایع بهتره یا جامد، باید بگوییم روغن مایع انتخاب بهتری نسبت به روغن جامد است اما توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعات جامع نسبت به نحوه ی عمل آوری روغن های جامد و مضرات آن داشته باشید.

مصرف روغن مایع بهتر است یا جامد؟ تا چندین سال پیش اکثر خانواده های ایرانی طرفدار روغن جامد بودند و آن را به روغن مایع ترجیح می دادند. اما خوشبختانه در چند سال اخیر، با توجه به افزایش آگاهی مردم نسبت به مضرات روغن جامد، مصرف این نوع روغن به حداقل رسیده و روغن مایع جای آن را گرفته است. با همه ی این ها به نظر می رسد نسل جدید علاقه ی کمتری به استفاده از روغن جامد داشته باشه باشد اما شاید مادر و مادربزرگ های شما همچنان بر حسب عادت اصرار به استفاده از نوع جامد آن داشته باشند.

تفاوت روغن مایع و جامد چیست؟

تفاوت روغن جامد و مایع چیست؟ جالب است بدانید که روغن جامد در واقع همان روغن مایعی است که طی یک فرآیند به روغن جامد تبدیل می شود به این فرآیند هیدروژنه می گویند.

به عبارتی تمام روغن ها در ابتدا به صورت مایع تولید می شوند. تولید کنندگان، این روغن های مایع را طی فرآیندی به صورت جامد در می آورند تا مقاومت بیشتری داشته باشند و دیرتر از زمان معمول فاسد شوند.

به عبارتی تنها فرق روغن جامد و مایع انجام فرآیندی به نام هیدروژناسیون است.

هیدروژناسیون چگونه انجام می شود؟

روغن های مایع در ساختار شیمیایی خود سیر نشده هستند و این بدان معناست که دارای پیوندهای دوگانه و سه گانه ای هستند که در فرآیند هیدروژناسیون اشباع می شوند.

طی این فرآیند هیدروژن به مولکول های روغن اضافه می شود و آن را اشباع می کند این فرآیند یک فرآیند شیمیایی است که در طی آن روغن مایع می تواند به روغن کاملا هیدروژنه و روغن تا حدی هیدروژنه تبدیل شود.

این فرآیند می تواند متابولیسم و هضم روغن توسط بدن را با سختی مواجه کند.

روغن جامد

چرا روغن مایع را به جامد تبدیل می کنند؟

عمده دلایل تبدیل روغن مایع به جامد به شرح زیر است:

  • روغن مایع سریعا با اکسیژن هوا واکنش نشان داده و خراب می شود و تبدیل آن به نوع جامد از این امر جلوگیری می کند
  • روغن جامد بر خلاف روغن های مایع می تواند حرارت بیشتری را تحمل کند
  • بسته بندی روغن جامد آسان تر است

با اینکه تبدیل روغن از حالت مایع به جامد مزایایی دارد اما آنچه که باعث شده روغن جامد چندان توصیه نشود طبق گفته های بالا این است که در طی فرآیند هیدروژنه کردن اسیدهای چرب روغن اشباع می شوند و این اسیدها برای سلامتی ما مضر هستند.

همانطور که گفتیم در طی فرآیند هیدروژنه کردن روغن، اسید چرب ترانس تولید می شود. این نوع اسید، کلسترول بد خون را افزایش و کلسترول خوب را کاهش می دهد. اسید های چرب اشباع شده منجر به بیماری های قلبی، عروقی، فشار خون و چربی خون می شود.

اسید های چرب ترانس در روغن های نباتی جامد، کره، شیرینی ها و غذاهای سرخ کرده وجود دارند. بنابراین بهتر است روغن جامد را از برنامه غذایی خود حذف کرده و روغن مایع را جایگزین آن کنید.

روغن

چربی اشباع چیست؟

چربی ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • اشباع
  • غیر اشباع

چربی های ترانس به طور طبیعی در برخی از محصولات حیوانی و لبنیات به مقدار کم وجود دارند و تحقیقات نشان می دهد که مصرف چربی های حیوانی که به طور طبیعی وجود دارند، برای اکثر افراد مشکلات بزرگی ایجاد نمی کند.

با این حال بدن انسان برای مدیریت فراوانی چربی های ترانس ناشی از فرآیند هیدروژناسیون جزئی طراحی نشده است و همانطور که گفتیم می تواند باعث بالا رفتن کلسترول و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی شود.

چربی های اشباع به دلیل ساختار شیمیایی آن ها که با هیدروژن اشباع شده اند و دارای پیوند دوگانه نیستند در دمای اتاق جامد می شوند علی رغم اینکه این نوع چربی مزایایی نیز دارد اما مضررات آن به دلیل بالا بردن کلسترول باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

  • چربی اشباع در مواد غذایی زیر یافت می شود:
  • گوشت حیوانات: گوشت گاو و مرغ
  • روغن‌ها: هسته خرما،روغن نارگیل، جامد و …
  • لبنیات: پنیر، کره و شیر
  • گوشت‌های فرآوری‌ شده: سوسیس، کالباس، هات‌داگ و بیکن
  • تنقلات: کراکر، چیپس، کلوچه و شیرینی

کلسترول

کاهش مصرف چربی های اشباع طبق تحقیقات صورت گرفته خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا ۱۷% کاهش می دهد بنابراین اگر در اطرافیان خود افرادی را دارید که سابقه بیماری قلبی و کلسترول دارند یکی از اولین قدم ها کم کردن مصرف موادی است که چربی اشباع در آن ها به کار رفته است.

این مساله تنها برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند صدق نمی کند بلکه همه ی افراد باید از زیاده روی در مصرف این نوع مواد غذایی اجتناب کنند و یک برنامه غذایی سالم را جایگزین آن کنند.

روغن مایع و روغن سرخ کردنی

روغن های مایع معمولی برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب نیستند. زیرا این روغن ها برای سرخ کردن و حرارت بالا تولید نشده اند. برای سرخ کردن مواد غذایی حتما از روغن سرخ کردنی استفاده کنید. توجه کنید که درجه چربی ترانس آن باید کمتر از ۱۰ باشد. همچنین می توانید از روغن کنجد به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده کنید زیرا در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته و تغییر رنگ نمی دهد.

جالب است بدانید در اکثر کشور ها روغن های سرخ کردنی جایگاهی ندارند زیرا به جای سرخ کردن مواد غذایی، آنها را کمی تفت می دهند. مردم اغلب کشور ها ترجیح می دهند به جای استفاده از روغن های سرخ کردنی از روغن کنجد، سویا، زیتون و … استفاده کنند.

در نهایت باید به این نکته توجه کنید که مصرف بیش از حد روغن، چه مایع و چه جامد، برای سلامتی مضر می باشد. یکی از راه های کاهش مصرف روغن استفاده از پد جاذب روغن می باشد که روغن اضافی غذا را به خود جذب می کند. شما می توانید از پد روغن جذب برای غذاهای سرخ کردنی، فست فود و دیگر غذاهای چرب استفاده کنید.

شاید مطالعه مطلب تاثیر تغذیه سالم بر سلامت انسان نیز برای شما مفید باشد.

با توجه به تمامی موارد گفته شده در نهایت شما تمایل دارید تا از کدام نوع روغن استفاده کنید؟ به نظر شما روغن جامد یا مایع کدام بهتر است؟ طبق تجربه آیا استفاده از هر کدام تفاوتی در کیفیت نهایی غذا دارد یا خیر؟

محصولات مرتبط:

دستمال پرسان اقتصادی

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

اسفنج جادویی نانو

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش سفره یکبار مصرف دستمال میکروفایبر سطوح اسفنج جادویی «Magical Sponge» ابر جادویی نانو [...]

سفره یکبار مصرف کاغذی

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش کیسه زباله رولی دستمال میکروفایبر سطوح سفره یکبار مصرف «Disposable tablecloth» سفره های [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

2 نظرات در مورد;روغن جامد بهتر است یا مایع؟ + تفاوت روغن جامد و مایع

  1. روغن مایع روی گاز که میریزه مثل سنگ میچسبه و با هیچی کنده نمیشه . با بدن ما چکار میکنه ولی روغنهای جامد اینطوری نیستند و براحتی پاک میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *