تاثیر چاقی بر سلامت روان

یکی از مهمترین جنبه های زندگی انسان، سلامت روحی و روانی است که معمولا نادیده گرفته می شود. اکثر افراد به قدری درگیر روزمرگی و امرار معاش هستند که از حال درونی خود غافل می باشند. توجه به این امر می تواند شادی و آرامش را به شما هدیه داده و زندگیتان را دستخوش تغییراتی مثبت کند. در مقاله های قبلی راجع به راهکار های شاد بودن توضیح دادیم. در این مقاله به بررسی تاثیرات چاقی بر سلامت روان می پردازیم.

همه ی ما راجع به تاثیرات چاقی بر سلامت جسمی چیزهایی شنیده ایم. اگرچه سلامت جسم از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما این تنها یک بُعد ماجرا است. اهمیت سلامت روحی انسان اگر از سلامت جسمی بیشتر نباشد، کمتر نیست. جالب است بدانید اضافه وزن و چاقی تاثیرات مخربی بر سلامت روان انسان دارد.

کاهش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به این معناست که یک نفر به توانمندی های خودش باور داشته و خود را ارزشمند بداند. اعتماد به نفس بالا یکی از مهمترین لازمه های زندگی شاد و موفق است. اکثر افرادی که دارای اضافه وزن هستند از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند. تحقیقات نشان داده است ۵۰ درصد افرادی که اضافه وزن دارند در مکان های تفریحی عمومی و یا هنگام شنا و ورزش، فاقد اعتماد به نفس هستند.

این امر در میان زنان، کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می شود. اکثر کودکان چاق مورد تمسخر، بدرفتاری و کنایه های دیگران قرار گرفته و همین امر منجر به کاهش اعتماد به نفس آنان شده است. کودکی که به خودش و توانایی هایش باور نداشته باشد در بزرگسالی دچار مشکلات روحی و روانی بیشتری می شود. اگر دارای فرزند هستید بهتر است از همین حالا تغذیه او را کنترل کنید.

تاثیرات چاقی

تاثیر مستقیم چاقی بر افسردگی

یکی از مهمترین مشکلاتی که مردم، علی الخصوص نسل جوان و نوجوان، با آن دست و پنجه نرم می کنند افسردگی است. افسردگی می تواند دلایل متعددی داشته باشد. ولی چیزی که واضح است این است که چاقی تاثیر مستقیمی بر افسردگی دارد. با توجه به مطالعات صورت گرفته، افراد چاق ۲۵ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض افسردگی قرار دارند. چاقی خلق و خوی افراد را تغییر داده و آنان را به سوی خانه نشینی سوق می دهد. افراد چاق معمولا از قضاوت های دیگران می ترسند و ترجیح می دهند ارتباطات خود را به حداقل رسانده و در اجتماع حاضر نشوند.

اضطراب

همانطور که در بالا گفته شد یکی از مهمترین نگرانی های افراد چاق، قضاوت دیگران است. اینکه دیگران چه فکری راجع به آنان می کنند و برخوردشان چگونه است، استرس و اضطراب زیادی را به آنان وارد می کند. به همین دلیل است که برخی به مصرف مواد مخدر روی می آورند، برخی خانه نشینی را انتخاب می کنند و برخی دیگر به دنبال رژیم های غذایی و ورزش های سنگین می روند تا از نگرانی و حس منفی خود رهایی یابند.

راهکار‌هایی برای پیشگیری از چاقی و کاهش وزن

اضافه وزن را می توان با یک برنامه دقیق و سنجیده کنترل و درمان کرد. رژیم غذایی سالم و ورزش از مهمترین راهکار های کاهش وزن می باشند. افرادی که کارمند هستند و روزانه ساعات زیادی را پشت میز و کامپیوتر سپری می کنند، بیشتر در معرض چاقی هستند. حتی اگر زمانی برای ورزش و باشگاه رفتن ندارید، می توانید دقایقی را به پیاده روی اختصاص دهید.

در کنار فعالیت بدنی، مصرف غذاهای چرب و ناسالم را به حداقل برسانید. توصیه می شود برای غذاهای سرخ کردنی و فست فود از پد جاذب روغن استفاده کنید تا روغن اضافه غذا گرفته شود.

در نهایت باید این نکته را در نظر بگیرید که برای جلوگیری از چاقی و افزایش سلامت جسمی و روحی خود، راهی جز تغییر سبک زندگیتان ندارید.

شاید مطالعه مطلب تاثیر تغذیه سالم بر سلامت انسان نیز برای شما مفید باشد.

محصولات مرتبط:

دستمال پرسان اقتصادی

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

اسفنج جادویی نانو

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش سفره یکبار مصرف دستمال میکروفایبر سطوح اسفنج جادویی «Magical Sponge» ابر جادویی نانو [...]

سفره یکبار مصرف کاغذی

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش کیسه زباله رولی دستمال میکروفایبر سطوح سفره یکبار مصرف «Disposable tablecloth» سفره های [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *