توصیه هایی برای مراجعه به دنداپزشک در شرایط کرونا

از زمان شیوع ویروس کرونا یکی از مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده است عدم تمایل آنان به مراجعه به پزشک و خصوصا دندان پزشک است.

اگرچه توصیه می شود در شرایط حال حاضر تنها برای موارد ضروری به دندانپزشک مراجعه شود اما آمارها نشان می دهد در دو سال گذشته میزان بیماری های دهان و دندان نسبت به قبل بیشتر شده است.

توصیه می شود در این ایام بیش از هر زمان دیگری مراقبت از دندان ها را جدی بگیرید اما چنانچه احساس کردید با مشکل جدی روبرو هستید و سلامت دندان های شما در خطر است به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنید.

منظور از مراکز درمانی معتبر مراکزی هستند که پروتکل ها و دستورالعمل های لازم در آن ها به دقت اجرا می شود، در ادامه ابتدا به توصیه هایی در رابطه با سلامت دندان ها می پردازیم و سپس دستورالعمل هایی که دندان پزشکان ملزم به رعایت آن هستند را بازگو خواهیم کرد.

توصیه های دندانپزشکی در دوران کرونا

چند ثانیه مسواک می زنید؟

شما چند ثانیه مسواک می زنید؟ اگرچه توصیه به نحوه ی مسواک زدن صحیح همیشه از سوی پزشکان به مردم توصیه شده است اما شاید بهتر باشد در شرایط کنونی که به علت ویروس کرونا مراجعه به دندان پزشک برای مردم با ترس و اضطراب همراه است آن را بیشتر جدی بگیرید!

معمولا توصیه می شود که دندان ها را در دو نوبت صبح و شب به مدت دو دقیقه مسواک بزنید این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد اکثر مردم تنها در حدود ۴۰ ثانیه مسواک می زنند.

چند وقت است که مسواکتان را عوض نکرده اید؟!

بسیاری از افراد هیچ توجهی نسبت به مدت زمانی که از مسواک خود استفاده کرده اند ندارند و تا زمانی که مسواک شکل ظاهری خود را از دست ندهد و حتی پس از آن نیز آن را تعویض نمی کنند!

اکثر مردم شاید بالای شش ماه و حتی یک سال مسواک خود را عوض می کنند، توصیه می کنیم هر ۳ ماه یکبار مسواکتان را عوض کنید.

شاید ندانید دندان قروچه دارید!

بسیاری از افراد در هنگام خواب با مشکل دندان قروچه مواجه هستند اما متاسفانه خودشان از آن اطلاع ندارند و بنابراین دندان هایشان بدون آنکه بدانند به تدریج ساییده می شود.

شاید بتوان گفت دندان قروچه را بیشتر اطرافیان شما متوجه خواهند شد بنابراین اگر شک دارید که چنین مشکلی دارید یا خیر از اطرافیان خود بخواهید هنگامی که خواب هستید به این مورد بیشتر دقت کنند.

متاسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا به دلیل افزایش سطح استرس و اضطراب مردم دندان قروچه بیشتر از قبل در بین افراد گزارش شده است.

تنبلی را کنار بگذارید!

امکان ندارد تا به حال از فواید استفاده از نخ دندان چیزی نشنیده باشید! اگر تا به حال در این مورد تنبلی کرده اید بهتر است در شرایط کنونی تنبلی را کنار بگذارید تا مجبور به مراجعه به دندانپزشک نشوید.

مراقب کودکان باشید

قطعا کودکان به دلیل بازیگوشی و عدم آگاهی ممکن است در مسواک زدن، خوردن شیرینیجات و … سهل انگار باشند، توجه داشته باشید که شما به عنوان والدین حتما بایستی نسبت به نحوه ی مسواک زدن صحیح آن ها نظارت داشته باشید تا مجبور نباشید با خطر مراجعه به دندانپزشکی در دوران کرونا روبرو شوید.

مسئول اصلی شما هستید!

شاید این مورد تمامی موردهای قبلی را در بر بگیرد، پذیرش همین یک جمله که شما مسئول سلامتی دندان های خودتان هستید کافی است که تمامی موارد لازم را رعایت کنید.

اما اگر به هر دلیل مجبور به مراجعه به دندانپزشک شدید به مرکز معتبری مراجعه کنید که پروتکل های لازم در آن رعایت می شود.

مطلب پیشنهادی: پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا در آرایشگاه ها

پروتکل های مراکز دندانپزشکی

برخی از دستورالعمل های وزارت بهداشت برای خدمات دندانپزشکی در شرایط کرونا به شرح زیر است:

  • مراجعان قبل از ورود باید دست های خود را ضدعفونی کنند.
  • فاصله ی بین صندلی ها در سالن انتظار حداقل باید ۱.۵ متر باشد.
  • بیماران با فاصله ی زمانی یک ساعته ویزیت شوند تا در این فاصله ضدعفونی ها و اقدامات بهداشتی انجام شده و تهویه فضا به خوبی صورت گیرد.
  • وسایلی که بیماران با آن تماس دارند باید به طور مکرر ضدعفونی و تعویض شوند این مساله شامل دستگیره ها، سطوح میز و استفاده از ملحفه رولی یکبار مصرف روی یونیت دندانپزشکی می باشد.
  • سطل زباله باید باید به صورت پدالی و بدون نیاز به استفاده از دست باشد.
  • تجهیزات و وسایل دندانپزشکی باید پس از هر بیمار ضدعفونی شوند.
  • هشدارهای و توصیه های لازم بهداشتی باید در معرض دید بیماران قرار بگیرند.
  • اقدامات لازم نسبت به ایجاد فاصله ی مناسب ۱.۵ متری بین مراجعه کننده و پرسنل پذیرش بایستی صورت بگیرد.
  • نسبت به استفاده از ماسک می بایست سختگیری های لازم انجام شود.
  • استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی پرسنل و پوشیدن آن ها باید به ترتیب رعایت شوند: گان-ماسک-کلاه-عینک-دستکش
  • استفاده از عینک یا شیلد ایزوله توسط پرسنل الزامی است.

موارد گفته شده تنها بخشی از پروتکل هایی هستند که باید در مراکز خدمات درمانی دندانپزشکی رعایت شوند، هنگام مراجعه به این مراکز توجه کنید که آیا مرکز مورد نظر نسبت به رعایت پروتکل ها حساس است یا خیر؟

انتخاب مرکز معتبر را جدی بگیرید! از آن جایی که بیماران در دندانپزشکی و در هنگام معاینه و معالجه طبیعتا نمی توانند از ماسک یا شیلد استفاده کنند بیشتر از پرسنل در معرض آسیب هستند پس خجالت را کنار بگذارید و اگر حس کردید که اقدامات بهداشتی در مرکزی که به آن مراجعه کرده اید به درستی انجام نمی شود بهتر است آن جا را ترک کرده و محل دیگری را انتخاب کنید.

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *