مراقبت های بارداری و زایمان

مادر شدن یکی از مهم ترین و البته لذت بخش ترین مراحل در زندگی خانم هاست که البته با ترس و اضطراب نیز همراه است، با نزدیک تر شدن به تاریخ زایمان خصوصا اگر قصد زایمان طبیعی داشته باشید ممکن است این اضطراب و نگرانی افزایش پیدا کند.

در این مطلب قصد داریم تا نکاتی برای زایمان طبیعی راحت را با هم مرور کنیم.

استفاده از تجربیات دیگران، بله یا خیر؟

افراد معمولا سعی می کنند بخشی از ترس و اضطراب های خود را از طریق صحبت کردن و استفاده از تجربیات دیگران کم تر کنند، هرچند که توجه به تجربه های متفاوت افراد می تواند در بسیاری از مواقع کمک کننده باشد اما باید بدانید که پروسه ی زایمان با توجه به خصوصیات متفاوت مادر و کودک برای هر شخص می تواند متفاوت باشد.

اگر قصد زایمان طبیعی دارید حتما توجه کنید که تجربیات هر فرد تنها منحصر به خود آن شخص بوده و نمی تواند در مورد همه ی افراد صدق کند.

در مورد اینکه با دیگران صحبت کنید و یا شرح حال آنان در هنگام زایمان را بخواهید شما تصمیم گیرنده هستید اما مساله ی مهم داشتن آگاهی در هنگام شنیدن است. به طور مثال بدانید که اگر شخصی تجربه ی بسیار سختی در این زمینه داشته است الزاما همه ی افراد قرار نیست چنین تجربه ای داشته باشند.

کلاس های آمادگی زایمان

شما می توانید در کلاس هایی شرکت کنید که مخصوص آمادگی برای زایمان هستند و به شما در مورد زایمان، تکنیک های آرامش بخش، نحوه ی تنفس صحیح در حین زایمان و تکنیک های مدیریت درد آموزش های لازم را بدهد.

شرکت در این کلاس ها به خود شما بستگی دارد و برای اینکه پیش زمینه ای از مفید بودن یا نبودن آن داشته باشید می توانید از افرادی که قبلا در کلاس ها شرکت کرده اند سوال کنید که این آموزش ها تا چه حد برایشان مفید بوده است.

برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی به شدت می تواند به شما کمک کند، تمام مواردی را که لازم است از قبل با پزشک و اطرافیان خود چک کنید تا سردرگم نشوید.

یک ساک مخصوص روز بیمارستان آماده کنید و تمامی مدارک و لوازم مورد نیاز از جمله لوازم شخصی، لباس راحتی برای مادر و لباس مناسب برای نوزاد، وسایل بهداشتی مانند حوله یکبار مصرف و زیرانداز ضد آب بیمار ضد آب را از قبل آماده کرده و داخل ساک بگذارید.

این برنامه ریزی حتی می تواند شامل خوراکی هایی که قرار است بخورید نیز بشود، سعی کنید خوراکی هایی مثل خرما، عسل، کمپوت و سایر مواد غذایی مقوی را از قبل تهیه کنید.

همچنین همراه خود را نیز انتخاب کنید برخی از افراد دوست دارند همسر یا مادرشان در کنار آن ها حضور داشته باشد بنابراین با شخصی که قرار است انتخاب کنید از قبل صحبت کنید تا آمادگی حضور داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: لیست وسایل مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان

نکاتی برای زایمان طبیعی

در مورد زایمان طبیعی آگاهی کسب کنید

حتی اگر قصد شرکت در کلاس های آمادگی زایمان را ندارید نیز می توانید اطلاعاتی را در خصوص روند زایمان طبیعی از منابع معتبر کسب کنید.

این آگاهی به شما کمک می کند تا در هنگام بروز دردهای زایمان اضطراب کمتری را تجربه کنید، به طور کلی آگاهی داشتن از مراحلی که قرار است طی شود به حفظ آرامش شما کمک می کند.

البته به خاطر داشته باشید که اطلاعات خود را از منابع معتبر بدست بیاورید و همانطور که گفتیم تجربیات افراد می تواند متفاوت باشد.

خجالت را کنار بگذارید

برخی از خانم ها به دلیل خجالت ممکن است از پرسیدن بسیاری از سوالات خود از پزشکشان صرف نظر کنند، به یاد داشته باشید که پزشک شما بهترین فردی است که می تواند اطلاعات درست در اختیارتان قرار داده و به آرامش شما کمک کند بنابراین هر سوالی ذهنتان را درگیر کرده حتی اگر به نظر خودتان پیش افتاده است را بپرسید تا ذهنتان آزاد شود.

در این مورد انتخاب یک پزشک با صبر و حوصله که برای مراجعان خود وقت می گذارد به شما بسیار کمک می کند.

ماما همراه

حضور یک ماما می تواند در کاهش دردهایتان بسیار تاثیرگذار باشد به طور مثال ماساژ دادن مادر می تواند در کاهش دردها به شما کمک کند به طور کلی حضور یک مامای همراه می تواند خیال شما را از بابت مدیریت شرایط و دردهایتان راحت کند.

برای زایمان طبیعی راحت چه بخوریم

داشتن یک تغذیه ی مناسب از واجباتی است که حتما باید مد نظر قرار دهید، داشتن تغذیه ی مناسب علاوه بر اینکه بر روی جنین تاثیرگذار است برای مادر نیز مهم است، تصور نکنید که هر چقدر بیشتر غذا بخورید تغذیه بهتری دارید یا حتما باید به اندازه ی دو نفر بخورید! در طول دوران بارداری استفاده از سبزیجات و میوه های تازه، نوشیدن مقدار کافی آب و مواد مغذی که نیازهای بدن را تامین کند مهم تر از حجم غذایی است که می خورید.

یکی از مشکلاتی که خانم های باردار خصوصا در هفته های آخر بارداری از آن شکایت دارند یبوست است به همین دلیل استفاده از میوه و سبزیجات بسیار مهم می باشد.

موقع استراحت نیست

اگر شرایط شما خاص نیست و پزشک شما ممنوعیتی برای این موضوع نمی بیند سعی کنید چه در طول بارداری و چه قبل از زایمان به میزانی که پزشک برای شما مجاز می داند تحرک داشته باشید، برخی از مادران تصور می کنند تنها باید استراحت کنند و حرکتی نداشته باشند.

پیاده روی از جمله مواردی است که در طول بارداری به شما کمک می کند، همچنین دوش گرفتن و یا استخر رفتن نیز می تواند در کاهش دردهای شما موثر باشد.

توجه داشته باشید که در مورد ورزش کردن و … از پزشک خود مشورت بخواهید.

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

2 نظرات در مورد;نکاتی برای زایمان طبیعی راحت! ۸ نکته ی مهم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *