جایگزین مواد شوینده شیمیایی

با یک سرچ ساده در اینترنت متوجه خواهید شد که مطالب مربوط به خانه داری و نظافت منزل و ترفندهای آن تا چه اندازه پر بازدید و پر سرچ هستند و این نشان دهنده ی این است که به رغم روتین بودن کارهای خانه اما بسیاری از افراد به دنبال راهکارهای تجربه شده هستند.

به طور مثال بسیاری از افراد به دنبال برنامه هفتگی نظافت منزل می گردند و به همین علت ما در این مطلب قصد داریم تا یک برنامه روتین هفتگی برای نظافت و همچنین تجربیات خانم ها را که در سایت های مختلف از جمله نی نی سایت و … جمع آوری کرده ایم با شما به اشتراک بگذاریم.


چرا به یک برنامه هفتگی نظافت منزل نیاز داریم؟

اگر این مطلب را اتفاقی دیده باشید احتمالا از خودتان سوال می پرسید که برنامه هفتگی به چه درد می خورد؟ اصلا مگر مادرها و مادربزرگ هایمان برنامه هفتگی داشته که خانه شان همیشه مرتب و تمیز بود؟ احتمالا خودتان هم برنامه هفتگی ندارید و هر زمان که احساس کنید نیاز به تمیزکاری و مرتب کردن است شروع به کار می کنید.

اما برای یک خانم خانه دار منظم و با برنامه به ندرت کار به جایی می رسد که احساس کند خانه اش آنقدر کثیف است که باید کمر همت ببندد و شروع کند به تمیز کردن! معمولا طبق یک برنامه مشخص پیش رفتن باعث می شود که خانه ی شما همیشه یک تمیزی نسبی و حداقلی را داشته باشد.

منظورمان از تمیزی نسبی این است که اگر برایتان مهمان سر زده رسید دست و پایتان را گم نکنید و بابت لباس ها و ظرف های تلنبار شده خجالت زده نشوید! پس در این مطلب با ما همراه باشید تا یک برنامه ی هفتگی خوب برای انجام کارهای منزل را با هم بچینیم.

نکات نظافت منزل


چک لیست نظافت هفتگی منزل

اگر عبارت برنامه هفتگی نظافت منزل را جستجو کرده باشید با انواع و اقسام چک لیست ها و برنامه ها مواجه می شوید که بسیاری از آن ها نه تنها عملی نیستند که حتی خواندنشان هم خسته کننده است! ما در اینجا می خواهیم با استفاده از تجربیات واقعی خانم ها این برنامه را تنظیم کنیم.

بگذارید خیالتان را راحت کنیم! چک لیست هایی که برای انجام کارهای روزانه در اینترنت هست مجموعه ای از لیست های بلند بالایی است که تنها جزئیاتی از کارهای خانه را به ترتیب نوشته اند فارغ از اینکه عمل کردن به آن ها تا چه حد شدنی است.

برای اینکه بتوانید خانه ای همیشه منظم داشته باشید باید به یک سری قوانین پایبند باشید این ها در واقع کارهای روتینی است که هر روز باید انجام دهید:

  • شستن ظرف ها حداکثر تا یک ساعت بعد از صرف غذا
  • آویزان و یا تا کردن لباس های بیرونی بلافاصله بعد از رسیدن به منزل
  • تمیز کردن گاز آخر شب ها قبل از خوابیدن یا بعد از صرف شام

عجیب است اما انجام همین سه کار به صورت روزانه باعث می شود خانه ی شما همیشه یک تمیزی نسبی داشته باشد اما بیایید به هر کدام از آن ها دقیق تر بپردازیم:

شستن ظرف ها: حتی اگر بخواهید یک نیمروی ساده هم درست کنید با تعدادی ظرف چرک و همچنین با کثیفی گاز روبرو خواهید شد چه برسد به اینکه در نظر داشته باشید غذایی سخت تر درست کنید. ظرف های غذا معمولا به دو قسمت تقسیم می شوند! ظرف هایی که برای آماده سازی نیاز دارید (مثل تخته گوشت، چاقو و ظروف دیگر) و ظرف های بعد از شام که داخل آن ها غذا سرو می کنید.

پیشنهاد می کنیم ظروفی که برای آماده سازی استفاده می کنید را حتما قبل از صرف شام بشویید تا روی هم تلنبار نشوند، این کار در واقع تبدیل کردن یک کار سخت به دو قسمت است که باعث می شود هر یک را راحت انجام دهید. اگر این کار را نکنید بعد از شام با انبوهی ظرف مواجه خواهید شد که به قطع حوصله ی شستنشان را ندارید و انجام آن را به فردا حواله می دهید.

شستن ظرف ها

آویزان کردن لباس های بیرونی: کاملا طبیعی است که وقتی از بیرون به خانه می آیید تمایل دارید لباس هایتان را به سرعت روی مبل یا تخت پرت کنید و مشغول استراحت شوید اما بهتر است بلند شوید! این کار نه تنها سودی ندارد که شما را به دردسر می اندازد. پیشنهاد ما این است: تصور کنید همین حالا به خانه رسیده اید به محض برداشتن روسری آن را تا کنید و سر جایش بگذارید، به محض در آوردن پالتو یا مانتو آن را به چوب لباسی آویزان کنید و خودتان را ملزم کنید که تمام این کارها را همان لحظه انجام دهید.

این کار شاید سر جمع ۱۰ دقیقه از شما زمان ببرد اما اگر به خانه بیایید و هر کدام از لباس هایتان را به گوشه ای پرت کنید به امید اینکه بعدا بلند شوید و آن ها مرتب کنید احتمالا تا پایان شب هم آن را انجام نخواهید داد.

آویزان کردن لباس ها

تمیز کردن گاز: بارها گفته ایم که آشپزخانه قلب خانه ی شماست و به عقیده ی بسیاری از خانم ها تا زمانی که آشپزخانه تمیز نباشد انگار که هیچ جای خانه تمیز نیست! بنابراین علاوه بر شستن ظرف ها تمیز کردن گاز به صورت مستمر هم باعث می شود آن تمیزی نسبی در آشپزخانه شما برقرار باشد.

مزیت دیگری که هر شب تمیز کردن گاز دارد این است که لکه ها تثبیت نمی شوند و با یک دستمال ساده می توانید آن را انجام دهید.

خب! مواردی که بالا عنوان کردیم سه مورد مهم هستند که به عنوان یک خانم خانه دار مرتب و منظم باید آن ها را به صورت روتین و روزانه انجام دهید و مطمئن باشید با انجام همین سه کار منزل شما تا حد زیادی جمع و جور خواهد بود.

نظافت گاز با آب و ریکا


اما کارهای دیگری هستند که باید آن ها را به صورت هفتگی انجام دهید که در ادامه می خوانید:

گردگیری: اینکه چند بار در هفته گردگیری کنید کاملا بستگی به شرایط شما دارد. اگر فرزند کوچک دارید قطعا باید تعداد دفعات آن را بیشتر کنید یا به طور مثال اگر در جایی زندگی می کنید که گرد و غبار زیاد است نیاز بیشتری به تمیزکاری هست. اما به طور متوسط دو تا سه بار می تواند کافی باشد.

اگر فرزند کوچک ندارید و گرد و غبار آنچنانی هم از در و پنجره ها وارد نمی شود شاید هفته ای یکبار هم کفایت کند. توصیه می کنیم هر چند بار که این کار را انجام می دهید یکی از دفعات آن را برای روز چهارشنبه یا پنجشنبه در نظر بگیرید (علت آن را جلوتر توضیح می دهیم)

وسایل نظافت منزل

جارو برقی و تی: این کار هم مثل گردگیری کردن کاملا بسته به شرایط منزل شما دارد، اما توصیه می کنیم این سه کار (گردگیری، جارو برقی و تی) را همیشه در کنار هم انجام دهید و ترتیب آن به این صورت باشد: ابتدا گردگیری، سپس جارو برقی و بعد تی

تی زمین شوی پرسان

چهارشنبه ها روز گردگیری، جاروبرقی و تی

هر چند بار که در طول هفته این کارها را انجام می دهید سعی کنید یکی از آن ها حتما چهارشنبه باشد علت اینکار آن است که معمولا پنجشنبه جمعه ها احتمال اینکه برایتان مهمان برسد بیشتر است, علاوه بر این حتی اگر مهمان ناخوانده نداشته باشید هم احتمالا در ایام آخر هفته ممکن است قصد بیرون رفتن و گردش داشته باشید و چه چیز بهتر از اینکه موقع بیرون رفتن از منزل مطمئن باشید که خانه تان دسته ی گل است؟!


مواردی که تا به جال عنوان کردیم یک سری موارد کلی بود که باید رعایت کنید اما برای دقیق تر شدن در جزئیات شاید بهتر باشد از نظرات کاربران در سایت هایی مثل نی نی سایت و … استفاده کنیم.

چک لیست پیشنهادی کاربران برای نظافت هفتگی منزل

یکی از خانم ها برنامه ی پیشنهادی اش را به شرح زیر نوشته است که به نظر مناسب می آید:

شنبه: مرتب کردن کشوها و سروسامان دادن کمدها

یکشنبه: روز یخچال و کابینت ها(هر هفته یک کابینت)

دوشنبه: تمیز کردن مایکروفر و گاز و هود و سرخ کن

سه شنبه: نظافت سرویس های بهداشتی

چهارشنبه: روز یه گردگیری دبش! + تمیز کردن کلید پریزها

پنجشنبه: (روز اصلی نظافت و بازیابی خونه هامون پنجشنبه هاست)…جاروبرقی حسابی و تی کشیدن+ تمیز کردن راه پله های ورودی خونه و یا تراس+ (شیشه ها هرماه یکبار)

جمعه: استراحت

این کاربر در تکمیل این لیست نوشته است:

البته لباس ها و ملحفه ها و به خصوص روتختی رو صبح جمعه یا عصرش بریزید توی ماشین تا اولا برای شروع هفته همه ی لباس ها تمیز باشن و ثانیا فرداش یعنی شنبه که میخواین کمدها رو مرتب کنین لباس های تمیز رو هم بچینید.

روتین نظافت منزل


و اما برنامه ای که کاربر دیگر پیشنهاد داده با ریز جزئیات به شرح زیر است:

برنامه روزانه:

هر روز برنامه نطافت نیم ساعته زیر انجام شود:

ظرفهای کثیف را بشویید یا در ماشین ظرفشویی بگذارید.

سینک را با اسکاچ تمیز کنید. (۵ دقیقه)

با یک دستمال نمدار یا پاک کننده چند منظوره چربیهای روی گاز که در اثر آشپزی دیروز به وجود آمده را پاک کنید(۵ دقیقه)

روی کابینتها را پاک کنید و اگر چیزی کف آشپزخانه ریخته با تی آن را تمیز کنید. (۱۰ دقیقه)

دستمال های آشپزخانه کثیف را در سبد رخت چرکها بیندازید.(۱ دقیقه)

اسکاچ حمام را بردارید و روشویی را با آن تمیز کنید. معمولا لکه های خمیردندان، روشویی را کثیف میکنند. (۱۰ دقیقه)

جا صابونیها را تمیز کرده و اگر صابون یا دستمال تمام شده آن را جایگزین کنید. (۱۰ دقیقه)

آینه حمام را با یک دستمال و شیشه پاک کن تمیز کنید. (۱۰ دقیقه)

توالتها را سریع بشویید و آبکشی کنید. (۵ دقیقه)

پتو را بردارید و ملحفه را صاف و مرتب کنید. اگر لازم است آن را عوض کرده و اگر نیست پتو را روی آن بکشید.. (۵ دقیقه)

لباسهایی که گوشه و کنار اتاق ریخته را مرتب و آویزان کرده و روی میز توالت را مرتب کنید و وسایل اضافه را داخل کشوها بگذارید. (۱۵ دقیقه)

لیوان آب را به آشپزخانه و کتابها و مجلاتی که خوانده اید را به کتابخانه برگردانید. (۵ دقیقه)

اتاق پذیرایی تمام چیزهایی که اتاق پذیرایی شما را به هم ریخته اند جمع کنید و سر جای خود بگذارید. لیوانها و ظرفها را در آشپزخانه بگذارید. کنترلها و وسایل اتاق را هم سر جای خود قرار دهید. (۵ دقیقه)

مبلها و روکش آنها را مرتب کنید، بالشتکها و کوسنها را هم سر جای.شان بگذارید. (۵ دقیقه)

با یک دستمال مرطوب اثر انگشت، گرده ها و خرده ریزها را از روی میزهای شیشه ای پاک کنید. گرد و خاک صفحه تلویزیون را هم با یک دستمال خشک بگیرید. (۵ دقیقه)

در نهایت این شما هستید که باید با توجه به موارد گفته شده یک برنامه ی مشخص برای انجام کارهای خود تهیه کنید اما حتما به نکاتی که بالاتر گفتیم و همچنین دو برنامه ی پیشنهادی بالا توجه کنید تا کارتان راحت شود و بهتر برنامه ریزی کنید.


اما یک نکته ی مهم برای نظافت منزل

برای اینکه بتوانید خانه ی خود را علاوه بر تمیزی ظاهری از آلودگی هایی که نمی توان با چشم دید نیز پاک کنید، نیازمند یک سری تجهیزات و لوازمی هستید که هم کار را برای شما آسان تر کنند و هم قدرت پاک کنندگی بالایی داشته باشند.

یکی از ابزارهایی که به صورت روزمره از آن استفاده می کنید و ممکن است اهمیتش را نادیده بگیرید، دستمال ها هستند.

دستمال ها نقش مهمی در تمیزی و نظافت منزل دارند و بر خلاف آنچه ممکن است تصور کنید با استفاده از دستمال های نخی و آغشته کردن آن به آب میتوانید تمیزی منزل خود را تضمین کنید، لازم است بدانید این دستمال ها محل تجمع انواع باکتری ها و قارچ ها هستند که شما از وجودشان بی خبر هستید و بدون آنکه بدانید آلودگی ها را از نقطه ای به نقطه ی دیگر انتقال می دهید.

ممکن است تصمیم بگیرید با استفاده از مواد شوینده به نظافت منزل خود بپردازید، اما حتما مطلع هستید که استفاده ی همیشگی از مواد شوینده که دارای مواد شیمیایی هستند در دراز مدت تاثیر بدی بر سلامتی شما و اعضای خانواده میگذارند.

یک راه حل مطمئن برای خلاصی از مواد شوینده در نظافت منزل استفاده از دستمال جادویی است که شما را از مواد شوینده بی نیاز میکنند. علاوه بر آن میتوانید مطمئن باشید که هیچ گونه حساسیتی برای شما و خانواده تان در پی نخواهند داشت. از دستمال های جادویی میتوانید برای سطوح ظریف و حساس مثل شیشه و … استفاده کنید.

محصولات مرتبط:

دستمال پرسان اقتصادی

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

دستمال اقتصادی دو قلو

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

دستمال جادویی پرسان پلاس

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال جادویی کوچک دستمال سفره جادویی پرسان [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *