چگونه در کارهای خانه زرنگ باشیم

اکثر افراد از تمیز کردن خانه متنفرند اما با این حال امکان ندارد کسی از داشتن یک خانه ی تمیز ناراحت باشد! اما قطعا با اجی مجی و خواندن ورد یک خانه ی مرتب روبروی شما ظاهر نمی شود، متاسفانه یا خوشبختانه خودتان باید دست به کار شوید اما به نظر شما راههای سریع برای نظافت منزل چیست؟ چگونه کارهای خانه را سریع انجام دهیم؟

بسیاری از افرادی که به تازگی عهده دار مسئولیت زندگی شده اند حتی گاها نمی دانند که اول گردگیری کنند یا جارو برقی بکشند؟

سوالاتی از این دست که برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم و … می توانند پاسخ ساده ای داشته باشد اما برای تازه کارها یک پرسش محسوب می شود به همین دلیل است که اگر به تازگی ازدواج کرده باشید یا مستقل شده باشید ممکن است فکر کنید که چقدر در انجام کارها کند هستید و تا قبل از این مادرتان چطور تمامی این کارها را به سرعت انجام می داده؟

اینکه چگونه در کارهای خانه زرنگ باشیم حاصل تجربه ای ایست که در این مطلب قصد داریم آن ها را با شما در میان بگذاریم.


چگونه در کارهای خانه زرنگ باشیم؟ 

ما یک جمله ی طلایی داریم و آن این است:

هر روزی و هر ساعتی کارهای مختص به خودش را دارد!

این جمله به این معناست که اگر در حال حاضر و در ساعت ۶ بعد از ظهر یک بشقاب روی میز است با خودتان نگویید: “ولش کن بشقاب را با ظرف های شام یکجا می شورم!”

چه قبول کنید و چه نکنید بسیاری از بی نظمی های زندگی از همین “ولش کن ها” سرچشمه می گیرد. شام، ظرف های خودش را دارد و متاسفانه در حال حاضر یک بشقاب روی میز است، یک ماهیتابه ی نشسته توی سینک است و یک لیوان از شب قبل کنار تخت شما مانده! موکول کردن همه ی این ها به بعد از شام علاوه بر اینکه بیش از اندازه شما را خسته می کند ذهن شما را هم در طول روز آشفته می کند چون می دانید که کلی کار انجام نشده دارید.

به همین ترتیب حواله کردن شست و شو و جداسازی لباس های کثیف به فردا و پس فردا نیز تنها کار را پیچیده تر می کند بنابراین تمرین کنید که هر کار را در زمان خودش انجام دهید. اگر کار امروز را امروز انجام ندهید مجبورید فردا دو برابر آن را انجام بدهید چون فردا هم کارهای خودش را دارد!

اما چه راهکارهایی برای نظافت سریع منزل وجود دارد و چگونه کارهای نظافت منزل را مدیریت کنیم؟


۸ راز مادرانه برای نظافت سریع و سرعت عمل در انجام کارهای خانه

کل خانه را تمیز کنید، نه فقط یک اتاق را!

فرض کنید یک روز صبح طی یک تصمیم ناگهانی کل اتاق خواب را به نیت تمیز کردن بیرون می ریزید و مشغول گردگیری، جارو، مرتب کردن کشوها و تمیز کردن کل اتاق می شوید و بعد سراغ باقی قسمت های خانه مانند آشپزخانه می روید و مجدد همین کار را تکرار می کنید! حتی گفتن و شنیدن آن هم خسته کننده است! اینطور نیست؟

مرتب کردن خانه به این روش تنها باعث می شود که شما حس کنید در یک چرخه ی بی پایان تمیز کردن گیر افتاده اید و به محض تمام شدن آن باید مجدد آن را تکرار کنید و بنابراین بسیار خسته خواهید شد.

اما راه حل ساده است:

مرحله به مرحله کل خانه را تمیز کنید نه فقط یه اتاق را! به طور مثال ابتدا کل خانه را گردگیری کنید، بعد کل خانه را جارو بزنید، بعد کشوها را مرتب کنید و به همین ترتیب پیش بروید.

این روش آرامش خاطر بیشتری به شما می دهد زیرا حتی در صورتی که مرتب کردن کشوهایتان نصفه بماند نیز مطمئن هستید تمام خانه را جارو زده و گردگیری کرده اید.


ابزار نظافت خود را در یک سبد جمع کنید

تمامی ابزار نظافت از جمله دستمال برای تمیز کردن و خشک کردن، دستکش، مواد تمیز کننده و … را در یک سبد همیشه آماده داشته باشید تا موقع نظافت مجبور نباشید یه دنبال وسایلتان بگردید، علاوه بر این، این سبد را موقع تمیز کردن قسمت های مختلف خانه کنار خود داشته باشید تا مجبور نباشید برای برداشتن هر کدام مجدد به آشپزخانه بروید.

این سبد شامل می تواند شامل شیشه شوی، ریکا یا ماده شوینده، چند عدد دستمال نخی آبگیر، اسکاچ و سیم، مسواک و … باشد.


دستمال مناسب گردگیری انتخاب کنید

دستمالی انتخاب کنید که قدرت جذب آب بالایی داشته باشد، پرز نداده و علاوه بر این روی سطوح حساس و شیشه ای شما خط نیندازد. بعضی دستمال ها آب را به خوبی جذب نکرده و پرز می دهند و فقط کار شما را چندین برابر کرده و زمانتان را تلف خواهند کرد، بنابراین دستمال تنظیف مناسب گردگیری انتخاب کنید.

معمولا دستمال میکروفایبر، دستمال جادویی و دستمال شیشه جزو بهترین گزینه ها هستند اما پیشنهاد می کنیم مطلب بهترین دستمال برای شیشه را نیز مطالعه کنید.


تمیز کردن سینک، توالت و وان

برای تمیز کردن این قسمت ها بهتر است اجازه دهید مواد پاک کننده چند دقیقه ای روی سطح بماند، بنابراین زمان را هدر ندهید و در این حین به تمیز کردن مابقی قسمت های خانه مشغول شوید. بله راز مادر و مادربزرگ شما در تمیز کردن سریع خانه همین است، آن ها زمان را هدر نمی دهند و بسیاری از کارها را هم زمان با یکدیگر انجام می دهند البته این به آن معنی نیست که بیش از اندازه از خود کار بکشید بلکه تنها به معنای استفاده ی مفید از وقتتان است.

البته فراموش نکنید که موقع کار با مواد شوینده برای تمیز کردن وان و سینک و سرامیک ها ی حمام و سرویس بهداشتی به موقع مواد را از سطوح پاک کنید زیرا برخی از مواد شوینده به شدت قوی هستند و در صورتی که طولانی مدت بر روی سطح بمانند به آن آسیب می زنند.

انواع نکات خانه داری تمیز کاری را می توانید در قسمت دانستنی های پرسان مطالعه کنید.


جارو بکشید، سپس تی بکشید

اینکه بخواهید آشغال های روی سرامیک و سطوح را با استفاده از تی گوشه ای جمع کنید و سپس آن را تمیز کنید تنها وقت شما را خواهد گرفت، به جای آن کل سطح را جارو بزنید و از تی، تنها برای از بین بردن لک ها و ضد عفونی و برق انداختن سطح استفاده کنید.


وسواس به خرج ندهید

برخی کارها را نیازی نیست هر روز یا هر هفته تکرار کنید به طور مثال تمیز کردن پنجره ها یا کلید و پریزها را می توانید به یک بازه ی زمانی طولانی تر موکول کنید.


وسایل نظافتی خود را تمیز نگه دارید

یکی از مواردی که اغلب فراموش می شود تمیز کردن و رسیدگی به وسایل نظافت است، اگر کیسه ی جاروبرقی شما پر باشد مجبورید زمان بیشتری را برای تمیز کردن خانه صرف کنید چون در این صورت از قدرت جارو کاسته خواهد شد و علاوه بر این حتی ممکن است جاروی شما خراب شود.

سری تی را نیز حتما تمیز و ضد عفونی کنید، اگر این کار برای شما مشکل است می توانید از دستمال یدک زمین شوی پرسان استفاده کنید.

سعی کنید پس از هر بار استفاده از دستمال ها، تی و … آن ها را تمیز کنید تا برای نظافت بعدی آماده باشند اگر انجام این کار را به بعد موکول کنید احتمال اینکه انجام آن را به تعویق بیندازید بیشتر است بنابراین هر کار را در زمان مناسب آن انجام دهید.


از اعضای خانواده کمک بگیرید

انجام کارها به صورت گروهی کار شما را بسیار راحت خواهد کرد، تصور نکنید که هیچکس به خوبی شما نمی تواند خانه را تمیز کند! این فکر تنها شما را فرسوده خواهد کرد، از اعضای خانواده حتما کمک بگیرید و مطمئن باشید که آن ها نیز به مرور متوجه ریزه کاری ها خواهند شد.

تشویق به مشارکت کودکان در کارهای خانه یکی از کارهایی است باید از زمان کودکی به فرزندانتان بیاموزید تا موضوع کمک به اعضای خانواده و نظافت و نظم در آن ها نهادینه شود .


نتیجه گیری 

چگونه در کارهای خانه زرنگ باشیم؟ زرنگ بودن و سریع انجام دادن کارهای خانه چیزی نیست که تصور کنید از پس آن بر نمی آیید، تنها نیاز به کمی تجربه و برنامه ریزی دارد. آن چه که باعث می شود مادرتان کارهایش را با سرعت بیشتری نسبت به شما انجام دهد این است که اهمال و تنبلی در کارهایشان کمتر است، در واقع شاید آن ها مدت هاست به این نتیجه رسیده اند که عقب انداختن کارها هیچ سودی نخواهد داشت.

به عبارت دیگر آن ها زمانی که کاری به ذهنشان می رسد در لحظه آن را انجام میدهند به طور مثال اگر یک لیوان روی میز است منتظر نمی مانند تا آن لیوان را با ظرف های شام بشویند بلکه همان لحظه آن را انجام می دهند.

در انتهای این مطلب باز هم روی آن جمله ی طلایی تاکیید می کنیم که:

هر روزی کارهای مختص به خودش را دارد!

جمله ی بالا مختصرترین و مفید ترین پاسخ ممکن به پرسش شماست است که چگونه باید در کارهای خانه باید زرنگ باشیم؟

محصولات مرتبط:

دستمال میکروفایبر شیشه

محصولات مشابه دستمال میکروفایبر سطوح دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال شیشه دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال میکروفایبر شیشه پرسان دستمال های میکروفایبر [...]

دستمال میکروسافت اقتصادی (چند منظوره)

محصولات مشابه دستمال میکروفایبر سطوح دستمال شیشه دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال میکروسافت اقتصادی (چند [...]

دستمال میکروفایبر سطوح

محصولات مشابه دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال شیشه دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال پرسان پلاس دستمال میکرو فایبر سطوح پرسان «Microfiber» یک [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

2 نظرات در مورد;چگونه در کارهای خانه زرنگ باشیم؟ ۸ راز مادرانه برای نظافت سریع منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *