تفکیک زباله

شاید بتوان گفت زباله یکی مهم ترین چالش های بشر در قرن گذشته بوده است که با توجه به اهمیت آن کمتر به آن پرداخته شده است. در کشور ما ایران نیز تبلیغات، اطلاع رسانی و آگاهی مردم نسبت به این مساله بسیار بیشتر از آنچه امروز انجام شده است بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

آموزش تفکیک زباله مبحث مهمی است که لازم است توسط مدارس و تالیف کنندگان کتاب های درسی بیش از پیش به آن پرداخته شود، این آموزش باید به گونه ای باشد که دانش آموزان نه تنها صرفا با یک درس حفظی که با یک درس کاملا کاربردی روبرو باشند و اهمیت این مساله به وضوح برایشان روشن شود.

مدارس یکی از مهم ترین مسئولیت های اجتماعی یعنی فرهنگسازی را به عهده دارند که انجام  درست این مسئولیت می تواند آینده روشن تری را پیش روی ما بگذارد.

اما در ابتدا اجازه دهید تعریفی از تفکیک زباله را ارائه کنیم.


تفکیک زباله به چه معناست؟

تفکیک زباله عبارت است از دسته‌بندی و جداسازی انواع زباله برای تسهیل بازیافت و تصحیح دفع. در این فرآیند زباله ها به دو گروه خشک و تر تقسیم بندی می شوند.

این دسته بندی بهتر است از مبدا یا همان منازل انجام شود.

وقتی حرف از تفکیک زباله ها می شود بعضی از ما فکر می کنیم با یک فرایند سخت و پیچیده ای روبه رو هستیم که احتیاج به صرف زمان زیاد و البته مهارت های خاصی دارد! اما جدا کردن زباله ها در منزل با استفاده از چند کیسه زباله، کار ساده ای است که کافیست چند بار آن را انجام دهید تا خیلی زود به عادتی همیشگی تبدیل شود.

مطالعه ی مقاله ی رنگ های مختلف کیسه زباله به چه معناست می تواند برای شما مفید باشد.

به عبارت دیگر تفکیک زباله را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

به نقل از ویکی پدیا تفکیک زباله یا طبقه‌بندی زباله فرایندی است که از طریق آن زباله را به عناصر مختلف تفکیک می‌کنند. طبقه‌بندی ممکن است به صورت دستی در خانه‌ها انجام گیرد و با طرح‌های جمع‌آوری از کنار خیابان جمع‌آوری آن انجام گیرد یا اینکه تفکیک به صورت اتوماتیک در تأسیسات بازگردانی مواد یا تأسیسات بیولوژیکی انجام گیرد. طبقه‌بندی دستی اولین روشی بود که در تاریخ طبقه‌بندی زباله از آن استفاده شد.

همچنین طبقه‌بندی ممکن است در مرکز بازیافت زباله‌های خانگی انجام شود.

تفکیک زباله به معنی جداسازی زباله‌ها به دو گروه تر و خشک است. زباله خشک شامل چوب و محصولات وابسته به آن، فلزات و شیشه می‌شود. زباله تر را نیز می‌توان بر اساس قابل تجزیه بودن یا تجدیدناپذیری تفکیک کرد.


تفکیک زباله از مبدا یعنی چه؟

تفکیک زباله از مبدا بهترین روش تفکیک زباله و یکی از راه ها برای کمک به محیط زیست است. برای تفکیک زباله از مبدا باید آن ها را دسته بندی کرد و در سطل های مشخص انداخت.

اینکه زباله های خشک مانند کاغذ را با زباله های تر و سایر زباله ها یکجا بیندازیم احتمالا کاری است که اکثر ما اکنون در خانه هایمان انجام می دهیم.

تفکیک زباله ها فرآیندی است که اگر از مبدا و در واقع از منزل انجام شود در نهایت مسیر درست تری را طی خواهد کرد.

وقتی تفکیک زباله در مبدا انجام شود مطمئن خواهید شد که به خاک‌چال‌ها راه پیدا نخواهد کرد، به مراکز بازیافت تحویل شده وارد پروسه بازیافت می‌شوند. تفکیک زباله در مبدا بهترین روش برای آموزش به کودکان و نسل بعدی است تا فرهنگ بازیافت را جدی بگیرند و برای آن تلاش کنند.

دفن زباله در چاله یکی از مشکلات رو به رشد است و هر چه پیشتر می‌رویم زمین برای چال کردن زباله کمتر پیدا می‌شود. از این رو تفکیک زباله نه تنها از نظر زیست‌محیطی اهمیت دارد بلکه از نظر اقتصادی نیز دارای اهمیت است. استفاده از دستگاه زباله خورد‌کن یا زباله محوکن خانگی کمک شایانی به تفکیک زباله از مبدأ می‌کند، بدین صورت که تقریباً کل زباله تر خانگی را از بین برده و تنها زباله‌های قابل بازیافت باقی می‌ماند.


اهمیت تفکیک زباله و بازیافت چیست؟

تمیز نگه داشتن محیط زیست برای داشتن یک زندگی سالم و راحت ضروری است و این در حالی است که مردم، کارخانه ها، فرآیندها و حیوانات هر روز در حال تولید زباله هستند و این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است.

ضرورت تفکیک زباله را می توان در یک عبارت خلاصه کرد: صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی، صرفه جویی در مصرف انرژی، نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله ها.

با استفاده از کیسه زباله های بهداشتی پرسان و با تفکیک زباله ها از منازل می توان کمک شایانی به چرخه بازیافتی کشور کرد.
هر چه زباله های منزل ما کمتر باشد انرژی کمتری برای تفکیک آن ها نیاز است. شاید شما هم تا به حال عبارت پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده باشید، عبارتی که درباره ی بازیافت زباله ها هم به خوبی صدق می کند. چه بهتر که از همان اول زباله کمتری ایجاد کنیم تا در نهایت هم مجبور نباشیم که انرژی زیادی برای تفکیک زباله ها بگذاریم.

  • زباله های خشک شامل:کاغذ و مقوا، پلاستیک، فلزات، شیشه، منسوجات و چرم، چوب، لوازم الکتریکی و الکترونیکی می شود.
  • زباله‌های تر: بیشتر شامل پسماندهای غذایی می‌شود. مانند برنج، خورشت، گوشت، مرغ، ماهی، روغن‏های خوراکی سوخته و فاسد شده. انواع میوه و سبزی نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند چه قابل استفاده باشند و چه فاسد یا منجمد شده باشند.

محصولات مرتبط:

سفره یکبار مصرف کاغذی

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش کیسه زباله رولی دستمال میکروفایبر سطوح سفره یکبار مصرف «Disposable tablecloth» سفره های [...]

کیسه زباله سه رول متوسط

محصولات مشابه پد جاذب روغن کیسه دمنوش دستمال جادویی بزرگ دستمال میکروفایبر سطوح کیسه زباله رولی (سه رول) رنگ سبز «Garbage bags» [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

2 نظرات در مورد;تفکیک زباله چیست؟ تفکیک زباله از مبدا یعنی چه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *