تمیز کردن مبل چرمی

هر اندازه مبل های چرمی شما نو و تمیز باشند اما در نهایت احتیاج به تمیز کاری خواهند داشت. اگر فرزند کوچکی دارید که ممکن است انواع و اقسام لکه ها را  روی مبل ایجاد کند یا از مبل های چرمی برای محل کار خود استفاده می کنید لازم است نحوه تمیز کردن مبل چرمی را خصوصا اگر رنگ روشن هستند بیاموزید.

مبل های چرمی معمولا گران قیمت هستند و در نگهداری آنها باید نهایت دقت را نمود. روش نامناسب در نظافت آنها می تواند موجب پوسیدگی و از بین رفتن رنگ آنها شود.


نحوه تمیز کردن مبل چرمی

قدم اول: گرد و غبار را پاک کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که گرد و غبار را از سطح مبل پاک کنید تا بتوانید مراحل بعدی را انجام دهید.

توجه کنید که اگر این مرحله را به خوبی انجام ندهید بدلیل خاصیت سایشی گرد و غبار، در تماس با رطوبت هنگام نظافت ممکن است به مبل آسیب برساند.

به هر روشی که می توانید گرد و غبار را پاک کنید. یک روش استفاده از جارو برقی با سری مویی و برس مانند است، با یک دستمال جیر یا دستمال میکروفایبر (بدون مرطوب کردن) نیز می توانید این کار را انجام دهید.

بنابراین ابتدا تمامی ذرات گرد و غبار و خاک را از لابه لای درزها و شکاف های مبل بیرون بکشید و کاملا تمیز کنید در غیر اینصورت همانطور که گفتیم مخلوط محلول تمیز کننده و گرد و غبار اثر نامطلوبی را به جا خواهد گذاشت.

گردگیری مبل چرمی


 قدم دوم: محلول تمیز کننده بسازید

دومین قدم برای پاک کردن مبل چرمی درست کردن محلول تمیز کننده است کار چندان سختی نیست. همانطور که بارها در مطالب مختلف اشاره کردیم یکی از بهترین تمیز کننده ها مخلوط آب و سرکه است.

با مخلوط کردن آب و سرکه سفید با نسبت های مساوی، محلول تمیز کننده را تهیه کنید. همچنین می توانید برای تهیه محلول، از مخلوط چند قطره پاک کننده چرم تجاری در آب نیز استفاده کنید.

سرکه برای نظافت


قدم سوم: مرطوب کردن دستمال میکروفایبر

یک دستمال میکروفایبر تهیه کنید و آن را به محلول آب و سرکه آغشته کنید. توجه داشته باشید که هدف تنها مرطوب شدن دستمال است بنابراین دستمال را بیش از اندازه خیس نکنید به این منظور محلول را داخل یک کاسه بریزید، دستمال را داخل آن فرو کنید و بعد فشار دهید تا آب اضافه از آن خارج شود و سپس به تمیز کردن مبل چرمی خود با این دستمال مرطوب ادامه دهید.

دستمال تنظیف


قدم چهارم: نظافت با حرکات دایره ای

پس از اینکه دستمال را مرطوب کردید شروع به تمیز کردن مبل با حرکات دایره ای کنید. دقت داشته باشید که نحوه ی کشیدن دستمال روی مبل بسیار مهم است بعضی ازافراد بر حسب عادت دستمال را از بالا به پایین می کشند که انجام این کار برای مبل چرمی کار چندان درستی نیست و به مرور زمان باعث پوسیدگی آن می شود.

برای اینکه فراموش نکنید کدام قسمت ها را تمیز کرده اید کشیدن دستمال را از یک قسمت مشخص مثلا از بالا شروع کنید تا به پایین ترین قسمت ها برسید.

پس از اتمام شستشو، مبل را با یک حوله تمیز و نرم کاملا خشک کنید. توجه داشته باشید که استفاده مکرر از حوله های نامرغوب و حتی انواع پارچه های خشک کن ممکن است به چرم آسیب برساند.

نظافت چرم


قدم پنجم: خشک کردن مبل

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین مراحل در تمیز کردن مبل خشک کردن آن است علاوه بر اینکه بعضی از افراد به طور کل پس از تمیز کردن مبل چرمی آن را خشک نمی کنند برخی دیگر از سشوار و … برای خشک شدن سریع آن استفاده می کنند.

معمولا تصور افراد این است که باید صبر کنند تا سطح مبل نیز مانند میز و آینه و … به خودی خود خشک شود این در حالی است که مبل چرمی را باید حتما بعد از تمیز کردن خشک کنید، به این منظور از دستمال میکروفایبر استفاده کنید.

همچنین خشک کردن مبل و محصولات چرمی با باد گرم و سشوار باعث دفرمه شدن آن خواهد شد.

خشک کردن مبل چرمی


ترفندهای تمیز کردن مبل چرم

برای بالابردن عمر چرم و همچنین داشتن مبلی با چرم نرم میتوانید به نسبت یک به دو به ترتیب سرکه سفید را با روغن دانه کتان مخلوط کنید و با استفاده از پارچه نرم و تمیز آن را روی مبل با حرکات دایره ای بزرگ بکشید. بعد از طی مدت ۱۲ساعت، مبل را با یک محلول تمیز کننده، پاک کنید تا درخشندگی را همراه با نرمی چرم مشاهده کنید.

 

توصیه می شود که به جای محلول تمیز کننده مذکور از مخلوط صابون مرطوب کننده با آب و یا حتی صابون زین هم می توان استفاده کرد. البته بهتر است قبل استفاده از این محلول ها، حتما یک نقطه غیر قابل تشخیص از مبل را مورد آزمایش قرار دهید و بعد از گرفتن نتیجه مطلوب، از آن محلول استفاده کنید.


آیا نوع دستمالی که برای تمیز کردن استفاده می کنید مهم است؟

پاسخ مثبت است. نوع دستمالی که استفاده می کنید بسیار مهم است. شما باید دستمالی را استفاده کنید که کاملا بدون پرز و لطیف باشد. چنانچه دستمال دارای پرز باشد در واقع تنها دارید گرد و خاک را با پرزهای دستمال جابجا می کنید.

برای این منظور بهترین گزینه دستمال میکروفایبر، دستمال جیر و دستمال جادویی هستند. دستمال های جادویی از منسوجات بدون بافت تهیه شده اند که هیچگونه پرزی از خود باقی نمی گذارند.

با توجه به آنچه گفته شد نحوه نظافت مبل چرمی تنها از چند مرحله تشکیل شده است که با کمی دقت و لحاظ وقت می توانید مبل های خود را مانند روز اول تمیز کنید.

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *