نظافت اجاق گاز استیل

نظافت اجاق گاز استیل با روش های خانگی و آسان مطلبی است که شما برای آن جست و جو کرده اید بنابراین خواندن این مطلب را تا پایان به شما توصیه می کنیم.

در این مطلب سعی کرده ایم ساده ترین روش ها و مواد موجود در دسترس برای نظافت را به شما پیشنهاد دهیم و همچنین سیف کرمی را با توجه به نظرات خانم های خانه دار و میزان اثر بخشی آن به شما معرفی خواهیم کرد.

حتما برای شما هم پیش آمده که از تمیز کردن مدام اجاق گاز خود کلافه شده باشید، فرقی نمی کند گاز شما استیل باشد یا شیشه ای، رومیزی باشد یا مبله، واقعیت این است که اجاق گاز از آن دست وسیله هایی است که هر روز نیاز به تمیز کردن دارد و تنها یک راه وجود دارد که همواره تمیز بماند و آن این است که روی آن غذا درست نکنید!!

کافیست کمی هم بد شانس باشید تا بعد از یک تمیز کاری حسابی و زمانی که گازتان را حسابی برق انداخته اید غذا روی آن سر برود تا مجبور شوید همه مراحل را از اول طی کنید، حتی فکر کردن به آن هم خسته کننده است!

با همه ی این ها ما خانم ها بیشتر از هر چیزی به تمیز بودن آشپزخانه و گاز اهمیت می دهیم تا این حد که اگر آشپزخانه کثیف و نامرتب باشد فکر می کنیم همه جا آشفته است! به همین دلیل است که باید بتوانید با صرف کمترین زمان بیشترین تمیزی را داشته باشید.

در این مطلب در رابطه با نحوه ی نظافت گازهای استیل صحبت خواهیم کرد اگر شما هم دغدغه تمیز بودن گاز را دارید این مطلب را پایان بخوانید.

گاز های رومیزی چه از نوع استیل و چه از نوع شیشه ای، شیوه ی نظافت خاص خود را دارند. در نظر داشته باشید استیل به دلیل جنسی که دارد از استحکام بیشتری برخوردار و در مقابل گازهای شیشه ای به دلیل جنس صفحه ای که دارند حساس تر هستند بنابراین بیشتر باید مراقب باشید تا خط و خش بر روی آن ایجاد نشود.


مراحل نظافت سطح اجاق گاز استیل

صبر کنید تا گاز سرد شود

قبل از تمیز کردن گاز حتما از سرد بودن آن مطمئن شوید به عبارتی بلافاصله بعد از خاموش کردن شعله اقدام به تمیز کردن گاز نکنید تا هم دستتان هم دستمال یا وسیله ای که قصد تمیز کردن با آن را دارید نسوزد.

مراحل نظافت اجاق استیل


سرشعله ها را بردارید

قبل از هر چیز ابتدا سرشعله ها و چدن ها را بردارید تا بتوانید به راحتی  کل سطح گاز را نظافت کنید.


ماده شوینده را انتخاب کنید

آب جوش

سخت نگیرید! حتما نیازی نیست مانند بلاگرها انواع و اقسام مواد شوینده را روی گازتان خالی کنید تا بعد از تمیزی آن کیف کنید!

اگر عادت دارید گاز را سریع تمیز کنید شاید حتی نیازی به ماده شوینده هم نداشته باشید و تنها با استفاده از آب گرم بتوانید لکه ها را از بین ببرید.

شما می توانید برای ساده تر شدن کار و به جای خیس کردن دستمال مقداری آب جوش یا ولرم از کتری بر روی سطح گاز و قسمت هایی که غذا سر رفته یا لک شده بریزید، کمی صبر کنید و سپس با استفاده از دستمال میکروفایبر بر روی لکه ها بکشید. اگر دلتان نمی خواهد دستمال شما رنگ بگیرد می توانید از دستمال جادویی استفاده کنید، این دستمال ها یکبار مصرف هستند و می توانید بعد از استفاده آن ها را دور بیندازید، البته قابلیت چندین بار شستشو و استفاده ی مجدد را دارند.

اگر گاز شما به دلیل سر رفتن شیر ظاهر سوخته به خود گرفته است تا زمانی که آن را تمیز نکرده اید از آن شعله استفاده نکنید. برای تمیز کردن این شعله ابتدا یک حوله خیس روی گاز بگذارید و کمی صبر کنید سپس تمیز کردن گاز را شروع کنید تا لکه به طور کامل از بین برود.

مرحله اول نظافت گاز

آب گرم و ریکا

برای تمیز کردن گاز حتما نیازی به مواد شوینده ی خاص نیست البته به شرطی که این کار را به صورت روزانه انجام دهید و اجازه ندهید تا لکه ها، چربی و باقی مانده ی غذا روی گاز تثبیت شود شما برای نظافت های روزانه به سادگی می توانید از کمی آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

یک دستمال میکروفایبر بردارید، آن را آغشته به آب گرم کنید و چند قطره ریکا روی آن بریزید و همان قسمت از دستمال را به هم بمالید تا کمی کف کند سپس آن را بر روی گاز بکشید تا کثیفی ها از بین برود.

استفاده از ریکا شاید ساده ترین روشی باشد که بتوانید برای تمیز کردن گاز از آن استفاده کنید اما همانطور که گفتیم این روش بیشتر برای لکه هایی که تازه به وجود آمده اند و در واقع همان نظافت روزانه موثر است.

نظافت گاز با آب و ریکا

خمیر جوش شیرین

همانطور که بارها اشاره کردیم از نظر ما جوش شیرین یک ماده ی شگفت انگیز برای کارهای نظافتی است. از این ماده می توانید برای تمیز کردن گاز هم استفاده کنید کافیست مقدار مساوی جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا یک ماده خمیری شکل حاصل شود. به طور مثال یک قاشق جوش شیرین را با یک قاشق آب ترکیب کنید هدف تنها این است که یک ماده ی خمیری شکل داشته باشیم.

سپس خمیر جوش شیرین را با استفاده از یک پارچه یا ابر روی سطح گاز بکشید، اجازه دهید کمی بماند و سپس آن را پاک کنید.

از این روش جهت از بین بردن لکه های سرسخت تر می توانید استفاده کنید.

خمیر جوش شیرین

سرکه

کمی سرکه را در یک بطری اسپری دار برسید و بر روی لکه ها اسپری کنید، کمی زمان دهید و سپس و با استفاده از یک دستمال مناسب (میکروفایبر) آن را تمیز کنید.

سرکه برای نظافت

روغن

اگر بعد از استفاده از سرکه و جوش شیرین لکه هایی وجود داشتند که همچنان باقی مانده اند یک پارچه ی نرم را به کمی روغن آغشته کنید و بر روی لکه ها و همسو با شیارهای گاز بکشید، با این روش احتمالا لکه های باقی مانده از بین خواهند رفت.

می توانید از هر روغنی استفاده کنید فرقی نمی کند روغن مایع، سرخ کردنی، زیتون یا …

سیف کرمی برای گاز استیل

اگر یک سر به نزدیک ترین فروشگاه محل زندگیتان بزنید انواع و اقسام تمیز کننده ها و لکه برهای گاز را مشاهده خواهید کرد از محصولات نانو تا مواد شوینده ی دیگر.

یکی از بهترین گزینه ها برای تمیز کردن گاز بر حسب تجربه ای که خانم ها داشته اند و یک نظرسنجی استفاده از سیف کرمی سفید رنگ می باشد که می توانید از فروشگاه ها تهیه کنید.

این ماده بسیار قوی و مقرون به صرفه بوده و به سادگی قادر است لکه های سرسخت تر را پاک کند. علاوه بر این نکته ای که در تولید جدید این محصول مشاهده شده است بوی مطبوع آن است که نسبت به قبل بهتر شده است.

نکته ای که در رابطه با این مواد وجود دارد این است که حتما در هنگام استفاده از این مواد از دستکش استفاده کنید، این مواد به شدت قوی بوده و برای پوست دست شما آسیب زا هستند.

بنابراین چنانچه حوصله ی ترکیب مواد طبیعی با یکدیگر را ندارید سیف کرمی بسیار پر قدرت است و تمامی نیاز شما را رفع خواهد کرد.


نکته ی مهم:

دقت داشته باشید زمانی که سرشعله ها را برمیدارید در قسمت زیرین سرشعله یک فرو رفتگی تقریبا به اندازه ی خود سرشعله وجود دارد که ترجیحا بهتر است اجازه ندهید این مواد شوینده خصوصا سیف کرمی و سایر مواد شیمیایی داخل آن قسمت ها برود چون علاوه بر اینکه خارج کردن مواد از داخل آن سخت است به مرور زمان ممکن است باعث آسیب به صفحه زیرین گاز شود.

در تصویر زیر می توانید فرو رفتگی زیر سرشعله را مشاهده کنید که در مرکز آن قرار دارد.

تمیز کردن گاز با مواد گاز پاک کن

نحوه ی استفاده از این مواد هم بسیار ساده است کافیست یک ابر یا دستمال میکروفایبر را خیس کنید، کمی از ماده شوینده مخصوص گاز روی آن بریزید و بر سطح گاز بکشید و اجازه دهید کمی بماند سپس آن را با استفاده از یک دستمال تمیز به خوبی از سطح گاز پاک کنید.

برخی از این مواد به شکل اسپری هستند که به سادگی می توانید بر روی سطح گاز اسپری کنید. توصیه می کنیم قبل از استفاده حتما دستورات روی بسته بندی را مطالعه کنید و طبق همان عمل کنید.


نحوه ی نظافت سرشعله ها

اگر سر شعله های شما حالت قارچی دارند و قسمت های کناری (نقره ای رنگ) آنها بسیار سریع کثیف می شوند می توانید با استفاده از سیم آن ها را تمیز کنید. معمولا بعدا از سر رفتن مواد غذایی بر روی گاز سرشعله ها سیاه می شوند و پاک کردن آن ها کمی دشوار به نظر می رسد اما با کشیدن سیم می توایند آن ها را تمیز کنید زیرا جنس آن ها به گونه ای است با کشیدن سیم نیز خراب نخواهند شد. (این روش برای قسمت های نقره ای رنگ کنار سر شعله هاست)

در تصویر زیر می توانید سرشعله های قارچی را مشاهده کنید که کناره های آن ها نسبت به مدل های دیگر احتمال کثیف شدن بیشتری را دارد.

سر شعله قارچی گاز


نکات مهم در تمیز کردن اجاق گاز استیل

  • دستمال را در جهت شیارهای سطح گاز بکشید تا لکه ها راحت تر پاک شوند، اگر از نزدیک سطح گاز را مشاهده کنید جهت شیارهای آن به راحتی قابل تشخیص است
  • از کشیدن اجسام سخت مثل اسکاچ و … روی گاز خودداری کنید تا به سطح گاز آسیب نرسد دستمال میکروفایبر سطوح بهترین گزینه است
  • در سریع ترین زمان ممکن برای پاک کردن لکه ها اقدام کنید تا نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نداشته باشید

از چه دستمالی برای نظافت اجاق گاز استیل استفاده کنیم؟

اگر دقت کرده باشید در طول این مطلب بیشترین توصیه ما به استفاده از دستمال های میکروفایبر برای تمیز کردن گاز است، علت این توصیه به دلیل جنس آن هاست که بدون ایجاد هرگونه خط و خش قابلیت تمیز کنندگی بالایی نیز دارند.

اگر عادت دارید از دستمال های نخی معمولی مانند لباس های کهنه و … برای نظافت استفاده کنید تنها کافیست یکبار دستمال میکروفایبر را جایگزین کنید تا متوجه تفاوت آن ها بشوید.

دستمال میکروفایبر پرسان و دستمال جادویی پرسان پلاس دو گزینه ی مناسب برای تمیز کردن گاز هستند.

دستمال برای نظافت گاز

شرکت پرسان در زمینه ی تولید انواع دستمال های میکروفایبر و جادویی فعالیت دارد شما می توانید این دستمال ها را به صورت عمده از طریق تماس با شرکت و به صورت تک از فروشگاه ها و نماینده های پرسان تهیه کنید.

میکروفایبر برای نظافت گاز

محصولات مرتبط:

دستمال میکروفایبر شیشه

محصولات مشابه دستمال میکروفایبر سطوح دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال شیشه دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال میکروفایبر شیشه پرسان دستمال های میکروفایبر [...]

دستمال میکروسافت اقتصادی (چند منظوره)

محصولات مشابه دستمال میکروفایبر سطوح دستمال شیشه دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال میکروسافت اقتصادی (چند [...]

دستمال میکروفایبر سطوح

محصولات مشابه دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال شیشه دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال پرسان پلاس دستمال میکرو فایبر سطوح پرسان «Microfiber» یک [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *