مراحل رنگ آمیزی خودرو

اگر صاحب خودرو باشید احتمالا برای شما هم پیش آمده است که پس از تصادف نیاز به رنگ کردن قسمت هایی از ماشین داشته اید اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای شروع نقاشی خودرو چه مراحلی باید طی شود؟

قبل از هر چیز ابتدا بیایید ببینیم مراحل رنگ کاری خودرو در کارخانه چطور انجام می شود و پس از آن به سراغ مراحل رنگ امیزی ماشین به منظور ترمیم می رویم.


مراحل رنگ کاری خودرو در کارخانه

مراحل رنگ امیزی ماشین، یکی از مهم ترین مراحل در تولید خودرو به شمار می آید که در اغلب اوقات بر عهده ی نیروی انسانی نمی باشد و با استفاده از ربات و دستگاه های پیشرفته انجام می گیرد.

بعد از انجام مراحل رنگ آمیزی خودرو،خودروی رنگ شده باید در محلی به دور از هر گونه آلودگی قرار بگیرد که البته برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. جالب است بدانید به طور متوسط تنها سه کیلوگرم رنگ برای رنگ کردن یک خودرو به کار می رود اما پروسه ی رنگ کردن خودرو کاملا متفاوت از آن چیزی است که در ذهن دارید!

قبل از انجام هر کاری بدنه ی خودرو باید برای رنگ آمیزی آماده شود.

بدنه خودرو قبل از رنگ آمیزی وارد سالن جوشکاری شده و به همین علت ممکن است دچار گرد و غبار و ذرات اضافی و آلودگی هایی باشد که در پروسه ی رنگ کاری اختلال ایجاد کنند در نتیجه باعث صیقلی نبودن رنگ و عدم چسبندگی آن شوند بنا براین گرفتن پرز از بدنه ی خودرو یک مرحله ی بسیار حائز اهمیت در رنگ کردن خودرو و به طور کلی در صنعت به شمار می رود.

در تمامی مراحل از جمله قیرپاشی،پاشش آستر و … بسته به نوع فرآیندی که قرار است بر روی خودرو انجام گیرد بدنه ی خودرو باید قبل یا بعد از آن از هر گونه آلودگی، چربی،ذرات اضافی گرد و غبار و پرز و … پاک شود.

به خصوص در مرحله ی قبل از پاشیدن رنگ ،بدنه ی خودرو باید به وسیله ی دستمال چسبی خودروسازی به طور کامل تمیز شود تا ذرات و کثیفی های اضافه از بین بروند و آماده ی وارد شدن به کابین پاشش شوند.


مراحل رنگ آمیزی ماشین به منظور ترمیم رنگ بعد از صافکاری

قبل از هر چیز باید بگوییم که کیفیت نهایی رنگ خودرو بسته به میزان تبحر نقاش و همچنین آماده سازی خودرو قبل از رنگ دارد

تهیه لوازم مورد نیاز

رنگ کردن خودرو یک کار تخصصی و فنی است و بنابراین مثل هر کار دیگر احتیاج به ابزارهایی خاص دارد، لوازم کار یک نقاش عبارتند از:

سنباده، چسب کاغذی (یا هر ابزار دیگری برای پوشاندن قسمت هایی از خودرو که نباید رنگ شود)، اسپری تفنگی، کمپرسور، تجهیزات ایمنی، رنگ، بتونه، تثبیت کننده رنگ و …


چسب زدن

قبل از هر کاری نقاش باید قسمت هایی از ماشین را که نباید رنگ شود (مثل دستگیره ها) بپوشاند. در واقع ظرافت و دقت در انجام این کار یکی از مواردی است که باید رعایت شود و فرق یک نقاش ماهر و یک نقاش بی تجربه هنگام رنگ کاری خودرو در ظرافت هایی است که به آن توجه می کند.


استانداردهای محل کار

یک نقاش باید در نظر داشته باشد که محل کار او علاوه بر داشتن نهویه هوای مناسب، به لحاظ نور و پایین بودن میزان گرد و غبار نیز در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد چون این موارد در نهایت بر روی کیفیت رنگ خروجی تاثیر گذار خواهد بود.


رعایت نکات ایمنی

در هر کاری چه تخصصی و چه غیر تخصصی رعایت نکات ایمنی که منجر به سلامت فیزیکی و جسمی فرد می شود بسیار حائز اهمیت است. طبیعتا یک نقاش ماشین تنها قرار نیست یک ماشین را رنگ کند و به صورت مداوم قرار گرفتن در معرض رنگ و گرد سنباده و سایر عوامل آسیب زا می تواند سلامت این افراد را تهدید کنید داشتن دستکش، ماسک مخصوص و عینک از جمله لوازم ایمنی است که نقاش به آن احتیاج دارد.


انتخاب رنگ

طبیعتا زمانی که تنها قسمتی از ماشین قرار است رنگ شود همخوانی این قسمت با رنگ کلی ماشین بسیار مهم است، اما نقاش از کجا تشخیص میدهد که دقیقا چه رنگی باید استفاده کند تا کاملا همخوانی داشته باشد؟ پاسخ این است که کد رنگ خودرو زیر کاپوت درج شده است در بسیاری موارد نیز نقاش به واسطه تجربه ای که کسب کرده است به سادگی می تواند رنگ را تشخیص دهد.


بر طرف کردن گرد و غبار و سایر موانع

به یکی از مهم ترین بخش ها رسیده ایم! وجود گرد و بار، لک، چربی و هر مانع دیگری بین رنگ و بدنه ی خودرو به شدت کیفیت نهایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد به همین دلیل است که بر روی عوامل محیطی نیز تاکید کردیم و گفتیم محلی که رنگ خودرو در آن انجام می شود باید کم ترین میزان گرد و غبار را داشته باشد.

اما در هر صورت خودرویی که نقاش باید آن را رنگ کند قطعا عاری از گرد و خاک و کثیفی نیست پس نقاشان برای انجام این مرحله باید چه کار کنند؟

برای انجام این مرحله به بهترین شکل می توان از دستمال های بدون پرز که منسوجات بی بافت هسند و به همین منظور طراحی شده اند استفاده کرد همچنین برای از بین بردن زنگ زدگی ها معمولا از سنباده استفاده می کنند.


سنباده زنی

در این مرحله کل قسمتی که می بایست رنگ شود باید به صورت دورانی و تا رسیدن به سطح فلزی ماشین سنباده زده شود پس از انجام این کار باید به وسیله دستمال بدون پرز و تینر بدنه را پاک نمود و تا زمان خشک شدن صبر کرد.


بتونه کاری

پس از انجام مراحل بالا نوبت به بتونه کاری می رسد. بتونه یک ماده ی خمیری شکل است که البته به صورت خام حالتی بین جامد و مایع دارد. بتونه ها با توجه به میزان خلوص کابردهای متفاتی دارند که سه مورد از پر کاربردترین آن ها بتونه اپوکسی، بتونه پلی استر و بتونه لاک و الکل است.

زمانی که بتونه به اصطلاح خشک شود قابلیت ساب زنی و سوراخ کاری پیدا می کند.

اما اصلا بتونه کاری به چه منظور انجام می شود؟ بتونه در واقع یک زیرساز برای رنگ خودرو می باشد و چنانچه رنگ بدون فرآیند بتونه کاری برای روی بدنه زده شود کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. بتونه قسمت های آسیب دیده را مسطح کرده و چسبندگی بیشتری برای رنگ آمیزی ایجاد می کند.


پاشش آستر

در این مرحله یک لایه ی نازک از رنگ به وسیله ی دستگاه رنگ پاش بر روی بدنه ماشین زده می شود و این مرحله پس از خشک شدن برای یک یا دو بار دیگر تکرار می شود. پس از آن که برای آخرین بار پاشش استر انجام شد حدود یک ساعت صبر کرده و سپس بدنه را با سنباده یکنواخت می کنند.


رنگ آمیزی نهایی

در مرحله ی آخر رنگ کاری ماشین رنگ با درصد و نسبت های معین با رقیق کننده ها ترکیب می شود و در چندین مرحله بر روی بدنه ی خودرو اسپری می شود. نکته ی مهمی که وجود دارد میزان رقیق کردن رنگ است زیر در صورتی که رنگ زیادی رقیق شود باعث جاری شدن آن بر روی بدنه می شود و خروجی خوبی نخوایم داشت.

محصولات مرتبط:

دستمال بدون پرز

محصولات صنعتی دستمال چسبی دستمال شیشه دستمال جادویی کوچک دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال بدون پرز - کلین روم «Lint free cloths» دستمال [...]

دستمال چسبی

محصولات صنعتی دستمال بدون پرز دستمال شیشه دستمال جادویی کوچک دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال چسبی یا تک رگ «Tack cloths» یکی از [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *