ترفند تمیز کردن هود

در این مطلب قصد داریم تا روش تمیز کردن هود آشپزخانه را به شما آموزش دهیم.

آشپزخانه قلب خانه ی شماست، جایی که در آن مدام به آشپزی مشغول هستید و تمیز بودن آن به شما بهترین حس دنیا را خواهد داد! با اینکه همه ی ما خانم ها علاقه مندیم در آشپزخانه مان آب از آب تکان نخورد و همیشه تمیز بماند اما اجتناب از چربی و کثیفی ها گریز ناپذیر است.

گاز و هود شما از جمله قسمت هایی است که احتمال دارد زود به زود و بیش تر از سایر قسمت ها کثیف شود. در مطالب قبلی به طور خاص در رابطه با نظافت اجاق گاز استیل صحبت کردیم و این بار نوبت می رسد به هود آشپزخانه.

هود از جمله وسیله هایی است که علی رغم استفاده ی زیاد معمولا به تمیز کردن آن بی توجهی می شود و این مساله هم باعث ایجاد بوی بد و هم باعث جذب حشرات می‌ گردد. علاوه بر این ظاهر هود چربی گرفته ی شده آن قطعا برای خودتان و مهمانانتان خوشایند نخواهد بود.

از آن جایی که هود آشپزخانه دود و چربی های حاصل از پخت غذا را خارج می‌کند، بعد از مدتی بدنه هود و فیلترهای آن چرب می شوند که از کارایی آن کاسته و حتی به موتور هود فشار وارد می کند. در تصور بسیاری تمیز کردن هود، سخت و طاقت فرسا می باشد اما برای تمیز کردن راحت تر با ما تا پایان مطلب همراه باشید.


تمیز کردن هود آشپزخانه به چند بخش تقسیم می شود؟

نظافت هود آشپزخانه شامل چند بخش است، به عبارتی برای اینکه خیالتان از بابت تمیز بودن همه جانبه ی آن راحت باشد باید ۴ بخش را تمیز کنید:

  • قسمت بیرونی (نمای ظاهری)
  • قسمت های داخلی و قطعات
  • فیلتر هود
  • موتور هود

تمیز کردن نمای ظاهری هود آشپزخانه

آشپزخانه مدرن

قبل از هر چیز بهتر است وسایلی که برای تمیز کردن هود آشپزخانه مورد نیاز است را در کنار خود داشته باشید، این ابزار عبارتند از:

  • آب داغ یا جوش
  • جوش شیرین
  • دستکش
  • محلول سرکه (به عنوان اسپری پاک کننده)
  • مواد شوینده یا هر ماده چربی زدا
  • دستمال میکروفایبر
  • مسواک

البته که شکل ظاهری هود نیز در نحوه ی تمیز کردن بسیار مهم است به طور مثال برخی از هودها دارای سطح شیشه ای و براقی هستند که ذرات چربی و روغن روی آن ها به سادگی پیدا بوده و کار شما را سخت تر می کند اما به عنوان یک راهنمای کلی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک ماده شوینده را با آب گرم ترکیب کنید تا مایعی کف دار حاصل شود
  • دستمال را به محلول آغشته کنید و روی سطح هود بکشید
  • با استفاده از یک دستمال میکروفایبر آن را خشک کنید
  • در صورتی که ذرات سفت، چسبنده و چربی روی سطح هود وجود دارند برای از بین بردن آن از سرکه استفاده کنید
  • سرکه را درون یک بطری بریزید و آن را بر روی سطح چربی دار اسپری کنید
  • با یک دستمال میکروفایبر یا حوله ای آن را پاک کنید

پاک کننده های نانو برای نظافت هود آشپزخانه

در سال های اخیر پاک کننده های نانو توانسته اند به خوبی جای خود در میان مصرف کنندگان باز کنند این محصولات خصوصا به دلیل آنکه در بسیاری موارد کار خانم ها را راحت کرده اند مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این محصولات می توان به پاک کننده های نانو و چربی زداها اشاره کرد که برای تمیز کردن سطوح و پاک کردن آن از چربی ها کاربرد دارند.

یکی دیگر از این محصولات نانو ابر جادویی نانو است که برای از بین بردن چربی می توانید از آن استفاده کنید، کافیست لایه ای نسبتا نازک از ابر را به وسیله ی یک چاقو برش دهید کمی آن را مرطوب کنید و بر روی چربی ها بکشید و در نهایت خواهید دید که چقدر سریع تر از حالت عادی توانسته اید چربی ها را از بین ببرید.

نکته: حتما نسبت به نوع بدنه هود آشپزخانه، یک شوینده ی مناسب انتخاب کنید تا به آن آسیبی وارد نشود.

به عنوان مثال برای بدنه های پلاستیکی از شوینده های چند کاره، محلول آب گرم و شوینده های عادی، برای بدنه های استیل تنها از محلول آب گرم و شوینده های معمولی و برای بدنه های مسی از پاک کننده های مس استفاده کنید.

در رابطه با پاک کننده های نانو نیز حتما طرز استفاده صحیح از آن ها را مطالعه و یا از فروشنده سوال کنید تا آسیبی به هود شما وارد نشود.

یادتان باشد که همیشه اولین تاثیر، اخرین تاثیر است! این یعنی ظاهر هود شما و دقیقا آن چیزی که در اولین نگاه آن را می بینید در ذهن شما خواهد ماند و قطعا برای شما به عنوان یک خانم خانه دار خوشایند نیست که آشپزخانه ی شما کثیف به نظر برسد.


تمیز کردن هود شیشه ای

برای تمیز کردن هود شیشه ای نیز کافیست مراحل بالا را دنبال کنید اما آنچه در مورد این نوع از هود اهمیت دارد ظاهر براق آن است که کثیفی ها را دو چندان نشان می دهد. هودهای شیشه ای خصوصا اگر به رنگ تیره و مشکی و دارای نمای آینه ای باشند جای رد و لک روی آن ها به خوبی مشخص است بنابراین علاوه بر این که چربی و لکه های روغن را از روی آن ها پاک می کنید در نهایت باید چک کنید تا جای رد دستمال و مواد شوینده بر روی آن باقی نمانده باشد.

برای این کار بهتر است در پایان کار و زمانی که چربی ها را از سطح کار پاک کردید با استفاده از شیشه پاک کن و یک دستمال میکروفایبر شیشه، بدنه براق آن را تمیز کنید.

دستمال های میکروفایبر مخصوص شیشه به خاطر جنس خاصی که دارند به راحتی می توانند سطوح شیشه ای و آینه ای را بدون بر جا گذاشتن رد دستمال و پرز پاک کنند.


تمیز کردن قسمت های داخلی هود آشپزخانه

نظافت هود آشپزخانه با بخار آب

  • با توجه به مقاوت و حجم بالای چربی های خشک شده بر روی بدنه، نیاز است تا به آن کمی بخار آب بدهید. به این ترتیب که قابلمه ای از آب را روی شعله گاز گذاشته تا به جوش آید و به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر به جوشاندن ادامه دهد، این عمل باعث می شود تا جرم های داخل هود سست شود.
  • اجازه دهید گاز کاملا خنک شود چرا که برای تمیز کردن داخل هود باید مقداری روی گاز خم شوید.
  • پارچه ای را روی اجاق گاز بیندازید تا کثیفی و مواد شوینده باعث ایجاد لک و آلودگی بر روی سطح گاز نشوند ( اطمینان حاصل کنید که شعله ها سرد هستند)
  • برای امتحان، به قسمتی از داخل هود شوینده را اسپری کنید تا اگر آلودگی ها با یک شوینده ی معمولی پاک شدند به کار ادامه دهید. در غیر اینصورت به شوینده های قوی تر برای چربی زدایی رجوع کنید. حتما در نظر داشته باشید که به قسمت کوچکی از بدنه، شوینده را اسپری کنید تا رنگ و جنس هود به شوینده واکنش منفی نشان ندهد. (دستورالعمل شوینده ی را مطالعه کنید تا از مناسب بودن آن برای انواع جنس ها آگاه شوید)
  • بعد از تست موفق شوینده، داخل هود را اسپری کرده و با یک اسفنج یا دستمال حوله ای مشغول به تمیزکاری شوید. برخی از شوینده ها را باید با سرعت تمیز کنید و برخی دیگر باید مدتی روی هود بمانند تا آلودگی ها و چربی ها سست شده و سپس پاک شوند.
  • برای از بین بردن گرد و غبار و چربی در گوشه و کنار ها از یک مسواک کمک بگیرید.
  • سپس برای از بین بردن هر اثری از مواد شیمیایی، یک دستمال و یا حوله را کمی مرطوب کرده و داخل هود را تمیز کنید. (می توانید برای این منظور از دستمال میکروفایبر کمک بگیرید)
  • اکنون با یک دستمال، کل هود را خشک کنید.حتما با زمان بندی مشخص و منظم هود خود را تمیز کنید و توجه کنید به هر میزانی که فاصله تمیز کاری هود بیشتر شود، عملیات نظافت نیز سخت تر می شود.

نظافت فیلتر آلومینیومی هود

نظافت فیلتر هود

  • فیلترها را از هود جدا کرده و سپس در ظرفی که به طور کامل و یا بیشتر طول فیلتر در آن جای گیرد قرار دهید.
  • قابلمه ای بردارید و آن را پر از آب کنید، سپس جوش شیرین را به آب اضافه کرده و قابلمه را روی اجاق بگذارید تا به جوش آید.
  • حالا آب جوش حاوی جوش شیرین را داخل ظرفی که فیلترها در آن قرار دارند، بریزید. در همان لحظات اول مشاهده می کنید که آب حاوی جوش شیرین باعث جدا شدن چربی ها از فیلتر می شوند.
  • اجازه دهید فیلترها بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه داخل محلول بمانند.
  • برای تمیزی بهتر محلول سرکه را روی فیلتر اسپری کنید و با استفاده از یک پارچه میکروفایبر آن را تمیز کنید
  • در آخرین مرحله، فیلترها را با آب گرم شسته تا جرم های اضافی نیز جدا شوند و سپس فیلترها را بر روی یک حوله تمیز یا آب چکان قرار داده تا با جریان هوا خشک شوند.

گاهی اوقات لازم است تا مراحل را چندین بار تکرار کنید تا تمیزی مورد نظر حاصل شود.

توجه کنید برای تمیز کردن هود آشپزخانه، از ریختن آب قابلمه که حاوی آلودگی و چربی می باشد در سینک ظرف شویی خودداری و آن را در فاضلاب تخلیه کنید. همین طور در نظر داشته باشید که فیلترهای الیافی و ذغالی هود، غیرقابل شستشو بوده و باید حتماً با توجه به دستورالعمل های محصولات نسبت به تعویض آن اقدام کنید.


تمیز کردن موتور هود

بعد از پاک کردن قسمت بیرونی و خارجی و همچنین فیلتر هود نوبت به تمیز کردن موتور آن می رسد، البته نیازی نیست که این کار را به طور مکرر انجام دهید می توانید هر یک سال یکبار موتور هود را تمیز کنید.

برای این کار نیز می توانید از تکنیک بخار آب استفاده کنید به این صورت که یک ظرف را پز از آب کرده روی گاز قرار دهید و اجازه دهید به جوش بیاید و تبخیر شود با این کار بخار آب به درون هود نفوذ کرده و جرم ها را نرم تر می کند، بعد از مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه گاز را خاموش کنید و با یک دستمال سطح آن را از آلودگی ها پاک کنید.

در صورتی که با این روش چربی ها از بین نرفتند می توانید مواد شوینده را روی آن اسپری کنید و سپس با دستمال پاک کنید.

محصولات مرتبط:

دستمال پرسان اقتصادی

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

دستمال اقتصادی دو قلو

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

دستمال جادویی پرسان پلاس

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال جادویی کوچک دستمال سفره جادویی پرسان [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *