بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادرار می تواند سنین مختلف از کودکی تا میانسالی را در بر بگیرد، درمان و علل بی اختیاری ادرار در کودکان با کهنسالان متفاوت است.

با افزایش سن و آغاز دوران سالمندی که حدودا از ۶۰ الی ۶۵ سالگی شروع می شود مشکلات زیادی به لحاظ جسمی و روحی برای افراد به وجود می آید.

دوره ی سالمندی با تغییرات زیادی برای افراد همراه است که تغذیه، خواب و بسیاری از مسائل حوزه ی سلامتی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

یکی از مشکلاتی که در این دوره ی حساس سالمندان با آن مواجه هستند بی اختیاری ادرار است که علاوه بر مشکلات جسمی اثرات بدی بر سلامت روانی سالمند نیز دارد.

افزایش عفونت ادراری، افسردگی و کاهش روابط اجتماعی از مهم ترین عوارض بی اختیاری ادرار در سالمندان هستند.

انواع بی اختیاری ادرار در سالمندان

بی اختیاری ادرار در سالمندان به بی اختیاری فوریتی، استرسی، بی اختیاری ناشی از سر ریز ادرار، بی اختیاری عملکردی و ترکیبی تقسیم می شود.

به طور خلاصه بی اختیاری فوریتی نیاز فوری و شدید به تخلیه ادرار است و پس از آن از دست رفتن ادرار اتفاق میفتد.

بی اختیار استرسی عدم توانایی در کنترل ادرار به هنگام عطسه، سرفه، بلند کردن اجسام سنگین و سایر فعالیت هاست.

بی اختیاری ناشی از سرریز ادرار هنگامی اتفاق میفتد که عضلات مثانه نمی توانند منقبض شود و احتباس ادرار اتفاق میفتد، مثانه بزرگ شده و نشت غیر قابل کنترل ادرار به وجود می آید.

بی اختیاری عملکردی همانطور که از نام آن پیداست مربوط به اختلال در عملکرد فیزیکی برای رفتن به دستشویی است که می تواند ناشی از افسردگی، سکته، آرتروز و … باشد.

بی اختیاری ترکیبی در برگیرنده ی بیش از یک نوع از اختلالات گفته شده است که اغلب ترکیبی از فوریتی و استرسی یا فوریتی و عملکردی است.

با افزایش سن چه اتفاقی میفتد؟

با افزایش سن ممکن است ظرفیت مثانه کاهش یافته و توانایی به تعوبق انداختن ادرار کم شود، در زنان یائسگی و در مردان پروستات می تواند باعث اختلالاتی در عملکرد مثانه شود.

درمان بی اختیاری ادرار

تمرینات کگل در این مورد می تواند بسیار مفید باشد این تمرینات در واقع انقباض عضلات لگن است که می توانید در طول روز آن را تکرار کنید. این تمرین نه تنها برای بیماران و سالمندان که حتی برای افراد و سالم و جوان نیز می تواند مفید باشد.

تجویز دارو شامل اکسی بوتینین و تولترودین نیز می تواند باعث کاهش انقباض عضلات شود.

اطرافیان چگونه باید برخورد کنند؟

در این مورد آگاهی از یک مساله بسیار مهم است، اطرافیان باید بدانند شخصی که دچار بی اختیاری ادرار شده بیش از هر کس از بابت این اتفاق آزرده خواهد بود، برخی ممکن است افسرده شوند و ارتباطات خود را کاهش دهند بنابراین بهتر است در وهله ی اول تنها آن ها را درک کنید.

کثیف شدن لباس و خصوصا رختخواب ها پس از خواب از جمله مواردی است که بسیار برای این افراد آزاردهنده خواهد بود، بهتر است از زیرانداز بیمار استفاده کنید تا هم شخص آرامش بیشتری در هنگام خواب داشته باشد و هم نگرانی اطرافیان از بابت آلودگی راحت باشد.

مطلب پیشنهادی: افسردگی در سالمندان چگونه است؟

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *