نکات مهم در نگهداری از سالمند

برای همه ی افراد زمانی فرا می رسد که نیاز به مراقبت از عزیزان و سالمندان خود دارند، افراد معمولا زمانی که با چنین شرایطی مواجه می شوند دغدغه ی این را دارند که با سالمندان و والدینی که نیاز به مراقبت دارند به درستی برخورد کنند و باعث رنجش آن ها نشوند، در حالی که چنین شرایطی ممکن است برای شما استرس زا و سخت باشد اما در هر حال باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که شرایط پیش آمده و وابستگی به سایر اعضای خانواده برای آن ها نیز دشوار و پیچیده است.

نگهداری از سالمندان ممکن است دغدغه ی بسیاری از افرادی باشد که والدینی سالخورده دارند. آگاهی از شرایط افراد سالمند به علاوه ی رفتار شایسته و متناسب با شرایط فیزیکی و روحی آنان نکته ی مهمی در رابطه با آنان محسوب می شود.

در این مطلب می خواهیم به نکات مهم در نگهداری از سالمند در منزل برای افراد مسن می تواند حس امنیت و مراقبت بیشتری به همراه بیاورد را بخوانیم، اگرچه این شرایط ممکن است دشوار به نظر برسد ولی به مرور زمان رفتار درست و اصولی می تواند ارتباط بهتری را برای شما به ارمغان آورد.

در ادامه ۱۴ نکته ی مهم را خواهید خواند.


با فرد سالمند مانند کودک رفتار نکنید

بعضی از فرزندان با والدین سالخورده ی خود مانند کودک رفتار کرده و مدام به آن ها بابت هر کاری تذکر داده یا امر و نهی می کنند. بهتر است مراقب باشید چنین رفتارهایی را هرگز انجام ندهید زیرا علاوه بر اینکه ممکن است باعث آزردگی آن ها شوید این کار به مرور زمان آن ها را به فردی گوشه گیر و کم حرف تبدیل کند.

باید به یاد داشته باشید هر چقدر هم که پدر و مادرتان در دوران سالمندی رفتارهای کودکانه از خود نشان بدهند اما شما به عنوان فرزند حق ندارید با آن ها مانند کودک خود رفتار کنید.

نگهداری از سالمند


از حالشان باخبر باشید

یکی از نکات نگهداری از سالمندان با خبر بودن از احوالات آن ها چه به لحاظ روحی و چه جسمی است. زندگی های امروزی همه ی ما را درگیر مشغله هایی کرده است که به ناچار کم تر می توانیم برای خود و خانواده مان زمان داشته باشیم. اگر به هر دلیلی نمی توانید در طول روز به آن ها سر بزنید و یا مجبور هستید برای مراقبت از آن ها به فکر استخدام پرستار باشید بهتر است فراموش نکنید در طول روز با آن ها تماس گرفته و جویای احوالشان شوید.

اما باید بدانید که تماس تلفنی به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین حضور شما در کنار آن ها شود، فقط لحظه ای تصور کنید که برای چند شبانه روز باید بر روی یک تخت دراز بکشید، نه قادر هستید کارهای شخصی تان را انجام دهید و نه کسی حضور دارد که با او هم کلام شوید، در واقع شرایط بسیاری از افرادی که نیاز به مراقبت دارند مشابه جنین وضعی است و حتی تصور این میزان تنهایی هم می تواند برایمان دشوار باشد این در حالی است که بسیاری از سالمندان چندین و چند سال با چنین شرایطی زندگی می کنند.

درست است که همه ی ما به نوعی درگیر مشکلات و چالش های زندگی خود هستیم ولی مراقبت از سالمندان و عزیزان را نیز باید به عنوان بخشی از این چالش ها بپذیریم، زمانی که پذیرش صورت بگیرد تعارضات و سختی ها نیز کمتر به چشم می آید، به خاطر داشته باشید اکثر ما در طول روز به اندازه تلفن های چند دقیقه ای فرصت برای گفت و گو و احوال پرسی داریم، شاید این چند دقیقه زمان کوتاهی باشد اما برای آن ها بسیار با ارزش است.

تا حد امکان به سالمندان سر بزنید و سعی کنید شرایط خانه را برای آن ها آرام و مهیا کنید، نظافت خانه را چک کنید، ما یحتاج یخچال و فریزر را کنترل کنید، به گلدان ها و لباس ها رسیدگی کنید، در کنار آن ها بنشینید و گپ بزنید.

البته در کنار همه ی این ها در نظر داشته باشید که به استراحت و تفریح خودتان نیز بی توجهی نکنید چون این بی توجهی به مرور باعث افسردگی و در نتیجه عدم توانایی شما در پرستاری می شود.


خوش رو باشید

بهترین چیز برای آن ها دیدن خوشحالی و روی خوش شماست، سعی کنید حداقل مدت زمانی که در کنار آن ها هستید کمی مشکلات و مسائلی را که در طول روز  باعث عصبانیت شما شده است را فراموش کنید، در حین انجام دادن کارهایشان غر نزنید و خوش اخلاق باشید، این کار علاوه بر اینکه حس خوبی به آن ها می دهد باعث می شود خودتان نیز از خودتان رضایت داشته باشید و با آرامش خاطر منزل آن ها را ترک کنید.


اگر می توانید در خانه شان مهمانی ترتیب دهید

البته که روحیات افراد با یکدیگر تفاوت دارد برخی سالمندان ممکن است حوصله ی شلوغی را نداشته باشند اما بسیاری از والدین زمانی که به پیری می رسند و احتیاج به مراقبت دارند نیز از بودن مهمان در خانه شان لذت می برند معمولا در چنین شرایطی اعضای خانواده به دلیل رعایت حال آن ها رفت و آمدهایشان را به سر زدن های کوتاه محدود می کنند اما به یاد داشته باشید که همه ی افرادی که اکنون نیاز به مراقبت دارند روزی خودشان به خوبی از پس کارهایشان بر می آمدند، خانه شان را تمیز می کردند، مهمانی ترتیب می دادند و اکنون حس نوع دوستی و با ارزش بودن این افراد برای شما و  میزان اهمیتی که به آن ها می دهید می تواند مانع این شود که آن ها اکنون فکر کنند حالا که ناتوان شده اند کسی علاقه ای به سر زدن و مهمان خانه ی آن ها شدن ندارد.

اگر سالمند شما نیز از دورهمی و مهمانی لذت می برد و شما می خواهید آن ها را خوشحال کنید می توانید یک بار هم که شده به جای ترتیب دادن مهمانی در خانه ی خودتان این مهمانی را در خانه ی آن ها ترتیب دهید و خودتان عهده دار آن مهمانی شوید. این کار علاوه بر اینکه به آن ها حس سر زندگی و مورد توجه واقع شدن می دهد باعث می شود حس کنند که اعضای خانواده همچنان منزل آن ها را به رسمیت می شناسند و به عنوان بزرگ تر خانواده دوست دارند در خانه ی آن ها دور هم جمع شوند.

البته در این مهمانی ها سعی کنید آرامش سالمند را هم در نظر بگیرید به طور مثال زمان رفت و آمد مهمانان به گونه ای نباشد که باعث به هم خوردن برنامه ی خواب آن ها و یا فراموش کردن وعده های دارویی شان شود.


برنامه ریزی و تقسیم وظابف کنید

اگر خواهر و برادر دارید حتما کارها را بین خودتان تقسیم کنید و برای آن برنامه ریزی کنید به طور مثال اینکه هر روز از هفته چه کسی پیش والدین بماند، چه کسی غذا درست کند، مسئول خرید باشد، مراجعات به پزشک را انجام دهد و همچنین سایر کارها را بین خودتان تقسیم و برنامه ریزی کنید، حتی می توانید مسئولیت ها را به طور گردشی بین خودتان جابجا کنید.

نکته ی مهم این است که اجازه ندهید اگر تعارض و چالشی بین شما از بابت تقسیم وظایف وجود دارد فرد سالمند از این چالش با خبر شود و عزت نفسش خدشه دار شود، سعی کنید این مشکلات را بین خودتان حل کنید و اجازه ندهید روابطتتان تیره و تار شود.

مراقبت از سالمند


در دسترس باشید و شماره تلفن های مهم را برایشان یادداشت کنید

اگر سالمند شما پرستار ندارد و بالاجبار ساعاتی از روز را تنها است حتما تلفن همراهتان را در دسترس نگه دارید، علاوه بر این شماره های مهم، شماره های اعضای خانواده و حتی اورژانس و شماره های ضروری را برای آن ها یادداشت کنید. اگر همسایه ای دارید که به او اعتماد دارید و می توانید در مواقع حساس روی کمکشان حساب کنید شماره تلفن آن ها را نیز برایشان یادداشت کنید.

برای احتیاط می توانید آدرس منزل را نیز روی یک برگه بنویسید و روی میز کنار دست آن ها بچسبانید تا در صورت لزوم و در دسترس نبودن افراد با اورژانس تماس بگیرند.


حواستان به داروهای آن ها باشد

سالمندان در بسیاری از مواقع ممکن است به دلیل فراموش کاری یا اهمال در مصرف دارو آن ها را به موقع مصرف نکنند یکی از بهترین کارها این است که یک جعبه ی مخصوص قرص برایشان تهیه کنید، این جعبه ها می تواند به آن ها کمک کند در صورتی که داروهایشان زیاد است گیج نشوند علاوه بر این توصیه می کنیم حتما در هنگام مراجعه به پزشک در کنار آن ها حضور داشته باشید تا از چگونگی مصرف داروها و وضعیت بیماریشان مطلع شوید.

می توانید یک لیست از داروهایشان و نحوه ی مصرف را برای خودتان بنویسید تا هم خودتان فراموش نکنید و هم بتوانید به موقع به آن ها یادآوری کنید.

اگر می خواهید از مصرف داروها مطمئن شوید می توانید آلارم گوشیتان را روی ساعت هایی که باید دارو مصرف کنند تنظیم کنید و با آن ها تماس بگیرید.

نکته ی مهم در نگهداری از سالمندان: در صورتی که برای بیماری های گوناگون به چندین پزشک مراجعه کرده اید فراموش نکنید که لیستی از دیگر داروهای تجویز شده داشته همراه خود داشته باشید تا پزشک برای نسخه ی خود به تداخلات دارویی و سایر بیماری های سالمند شما توجه کند.


مدارک آن ها را در یک محل مشخص شده بگذارید

این کار برای راحتی خودتان بسیار مهم است. مدارک، شناسنامه، نسخه های پزشکی، عکس های رادیولوژی و … همه را در یک پوشه جداگانه بگذارید و هرازگاهی نیز آن ها را مرتب کنید. همچنین همیشه چند قطعه عکس سه در چهار آماده داشته باشید تا در صورت لزوم نیازی نباشد زمان بگذارید و عکس بیندازید.


به آن ها برای ورزش کردن کمک کنید

سالمندان به دلیل تحرک کمی که دارند حتما باید در فواصل منظم ورزش هایی متناسب با شرایط خاصی که دارند انجام دهند. اگر می توانید آن ها را به پیاده روی ببرید و بدین ترتیب کمک کنید تا عضلات آن ها بیش از اندازه از کار افتاده نشود.

این مساله یکی از مهم ترین نکاتی است که در نگهداری از فرد سالمند وجود دارد زیرا علاوه بر بهبود شرایط فیزیکی به حال روحی آنان نیز کمک می کند.

البته منظورمان از ورزش نرمش هایی است که آسیبی به آن ها وارد نمی کند در مورد سایر افراد مسن چنانچه توانایی داشته باشند می توانند با مشورت پزشک ورزش های دیگر نیز انجام دهند.


در صورت امکان آن ها را در انجام کارها مشارکت دهید

توجه به یک نکته بسیار مهم است و آن این است که بسیاری از فرزندان و اطرافیان فرد مسن به دلیل اینکه می خواهند به طور تمام و کمال از والدین خود مراقبت کنند اجازه ی هیچ گونه فعالیتی به آن ها نمی دهند، این مساله کاملا به شرایط فرد مسن بستگی دارد ،اگر آن ها کاملا از کار افتاده و ناتوان نیستند و انجام فعالیت های سبک برایشان آسیبی در پی ندارد بهتر است آن ها را در انجام برخی کارها مشارکت دهید.

مثلا می توانید در هنگام آشپزی از آن ها کمک بخواهید، به آن ها اجازه دهید گلدان ها را خودشان آب دهند و فعالیت هایی متناسب با وضعیت جسمانی خود داشته باشند.

درست است که احتمالا به عنوان فرزند دلتان نمی خواهد آن ها ذره ای اذیت شوند و دوست دارید تمامی کارها را خودتان انجام دهید اما مشارکت آن ها و انجام همین فعالیت های کوچک علاوه بر اینکه از خشک شدن و از کار افتادن مفاصل و ماهیچه های آن ها جلوگیری می کند به حفظ روحیه و جلوگیری از افسردکی نیز کمک می کند.


آن ها را برای فعالیت های اجتماعی تشویق کنید

اگر سالمندان امکان فعالیت های حرکتی را داشته باشند آن ها را تشویق کنید تا در فعالیت های اجتماعی نزدیک محل سکونت خود شرکت کنند این فعالیت ها لزوما انجام کار خاصی نیستند بسته به علایقشان می تواند رفتن به پارک، رفتن به مسجد و معاشرت با آشنایان و دوستان قدیمیشان باشد.

بعضی از افراد سالمند علی رغم اینکه توانایی حرکتی دارند اما به دلایلی همچون افسردگی به دوری از اجتماع و تنهایی کشیده می شوند، شاید تنهایی برای مدت کوتاهی احتیاج همه ی ما باشد اما در دراز مدت می تواند همه ی افراد خصوصا افراد مسن را به فردی منزوی و گوشه گیر تبدیل کند بنابراین اگر والدین شما نیز چنین شرایطی دارند حتما آن ها را برای فعالیت های اینچنینی تشویق کنید.

اگر لازم است حتی می توانید ابتدا خودتان نیز آن ها را در این فعالیت ها همراهی کنید.


اوضاع و شرایط بیماریشان را درک کنید

بیماری هایی که سالمندان با آن ها درگیر هستند تاثیر نامطلوبی بر شرایط روحی و روانی شان دارد. ممکن است زودتر از حد معمول آزرده یا عصبانی بشوند. بهترین راه مواجه با چنین وضعیتی این است که شرایطشان را درک کرده و به آن ها آرامش بدهید.

بسیاری از سالمندان ممکن است در این سن دچار بی اختیاری ادرار باشند. بهتر است شرایط را برای آنان به گونه ای فراهم کنید که آسایش و آرامش بیشتری داشته باشند و اضطراب و نگرانیشان بابت این موضوع بر بیماری دامن نزند.

هم چنین می توانید از زیرانداز بیمار (زیرانداز ضد آب بیمار و نوزاد) استفاده کنید. استفاده از زیرانداز یکبار مصرف خیال شما را بابت تمیزی و رعایت بهداشت آسوده می کند.


مراقب تغذیه آن ها باشید

بسیاری از سالمندان به واسطه ی عادات غذایی که از گذشته داشته اند حاضر به تغییر شیوه ی غذا خوردن خود نیستند. بهتر است خودتان از سلامت غذاهایی که قرار است مصرف کنند آگاه باشید و توجه داشته باشید که هر روز مقدار مناسبی مایعات و نوشیدنی مصرف کنند.

مصرف غذاهای چرب و استفاده از نمک را برای آن ها به حداقل رسانده و از نظرات پزشک معالجشان در این زمینه آگاه شوید.


مراقب خودتان باشید

دقیقا مانند زمانی که به عنوان یک مادر در قبال فرزند خود احساس مسئولیت می کنید و بیشتر از خود و سلامتیتان مراقبت می کنید اکنون که در حال پرستاری از عزیز دیگری هستید نیز باید بیشتر از قبل به خود و سلامتیتان اهمیت بدهید.

طبق بررسی ها مشخص شده است افرادی که از عزیزان سالمند خود مراقبت می کنند میزان بیشتری از استرس، اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند بنابراین حتما لازم است که در این مسیر همگی خواهر و برادرها با یکدیگر همکاری کرده و حتی در صورت امکان از همسر و فرزندان خودتان نیز کمک بگیرید.

درست است که تاکید کردیم به افراد سالمند سر بزنید و آن ها را تنها نگذارید اما در هر صورت برای تجدید قوا و افزایش انرژی خودتان زمان هایی را نیز برای استراحت و تفریح خود در نظر بگیرید.

به سلامت جسمانی خود نیز رسیدگی کنید و مراجعه به پزشک را به تعویق نیندازید. این مساله به اندازه ی سایر نکات گفته شده درباره ی نگهداری از سالمندان اهمیت دارد.

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

2 نظرات در مورد;نکات مهم در نگهداری از سالمند در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *