تاریخچه پلاستیک و نایلون

پلاستیک ها امروز جایگاه انکار نشدنی در زندگی روزمره ی ما دارند، کافیست نگاهی به وسایل آشپزخانه یا حتی اسباب بازی های فرزندتان بیندازید تا ببینید این نقش تا چه اندازه پر رنگ است.

امروزه وسایل یک بار مصرف نیز یکی از پر استفاده ترین لوازمی است که ممکن است در طول روز بارها از آن استفاده کنیم .هر روزه با پیشرفت صنعت، شاهد محصولات متنوع و بیشتری هستیم که زندگی را برای ما راحت تر می کنند.

علی الخصوص در موارد بهداشتی به واسطه ی اهمیت آن و به دلیل سهولت در استفاده از لوازم یکبار مصرف، در دسترس بودن و رعایت هر چه بهتر و بیشتر بهداشت فردی استفاده از وسایل یکبار مصرف بهداشتی بسیار متداول است.

در این مطلب قصد داریم تا در رابطه باتاریخچه تولید پلاستیک ها، نایلون و لوازم یکبار مصرف صحبت کنیم.


مجلات و روزنامه های قدیمی در مورد ظهور پلاستیک و زندگی با وسایل یکبار مصرف چه می گویند؟

مطلب زیر به نقل از سایت thedieline.com نوشته شده است:

من همیشه دوست داشتم صفحات مجلات قدیمی مانند Life یا National Geographic را ورق بزنم و بعد با قیچی به جان آن ها بیفتم و با آن عکس های نوستالژیک یک کلاژ حسابی بر دیوار اتاقم بسازم! عکس های زیبا و تبلیغاتی که با یک نگاه سرسری به آن ها متوجه خواهید شد حالا چقدر دور و دست نیافتنی شده اند.

یکی از شماره های مجله ی Life در آگوست ۱۹۹۵ از این قاعده مستثنی نیست! روی جلد آن تصویری از نشست آیزنهاور در ژنو با رهبران روسیه، بریتانیا و فرانسه به چشم می خورد اما در صفحه ۴۳ آن یک اعلان عجیب و غریب در مورد یک شیوه ی جدید زندگی وجود دارد که به ما می گوید از این پس زندگی ما قرار است متفاوت باشد و دیگر مثل قبل نخواهد شد!


سبک زندگی دور ریختنی

آن ها در این شماره از مجله این زندگی جدید را “زندگی دور ریختنی” نامیدند و وعده ی دنیایی از وسایل دور ریختنی را دادند که کارهای خانه را کم خواهد کرد. در عکس این صفحه از مجله تصویر خانواده ای را میبینید که با خوشحالی به استقبال این شیوه ی جدید از زندگی رفته اند، آن ها بشقاب ها، حوله های یکبار مصرف، لیوان ها، ظروف و … را که در هوا به پرواز در آمده اند با خوشحالی نگاه می کنند.

تاریخچه پلاستیک و نایلون

در این صفحه از مجله ادعا شده است که تمیز کردن وسایلی که در عکس وجود دارد ساعت ها طول می کشد و از آن جایی که هیچ خانمی دلش نمی خواهد خودش را به دردسر بیندازد اصلا نیازی به تمیز کردن نیست! تنها کافیست استفاده کنید و دور بیندازید.

اکنون سبک زندگی یکبار مصرف عمیقا در فرهنگ ما ریشه دوانده است و پلاستیک ماده ای است که این سبک زندگی دورریختنی را هدایت می کند به عبارتی رشته های پلیمری تار و پود زندگی ما را تشکیل می دهند.

این ماده از ترکیبات مصنوعی یا آلی می‌آید که می‌توانید تقریباً به هر چیزی که می‌خواهید تبدیل شود.


تاریخچه پلاستیک ها

تولید پلاستیک بسیار ارزان است و این در حالی است که ساخت بطری و بسته بندی های شیشه ای علاوه بر هزینه بر بودن به دلیل سنگین بودن در هنگام حمل و نقل نیز با مشکلات بیشتری مواجهند و شاید به همین دلیل است که کوکاکولا و پپسی به تولید نوشابه های پلاستیکی ادامه می دهند.

شاید وحشتناک باشد اما پلاستیک در همه ی زندگی ما حضور دارد! شما احتمالا در طول روز ده ها بار پلاستیک را لمس می کنید و از داخل آن ها نوشیدنی و مواد غذایی می خورید و سپس دور می اندازید.

اگر می خواهید ریشه ی این زندگی دور ریختنی و تاریخچه آن را پیدا کنید بهتر است به سال ۱۹۰۷ و ایجاد باکالیت برگردید. شما می توانید در مورد جان وسلی هایت و اختراع ترموپلاستیک ها یا الکساندر پارکز و اختراع ماشین تزریق پلاستیک او در قرن نوزدهم جستجو کنید.

اما بیایید در مورد باکالیت صحبت کنیم. مخترع باکلیت لئو باکلند ابتدا با فروش کاغذ عکاسی Velox به جورج ایستمن از Eastman Kodak به ثروت رسید و با پولی که از فروش به دست آورد با خانواده‌اش به یونکرز نقل مکان کرد و خود را وقف کار در آزمایشگاه کاملاً مجهزش کرد.

در همین زمان بود که باکلند توانست جایگزینی برای شلاک (به انگلیسی: Shellac، یک نوع انگم است که از پوسته تخم حشره ماده کِریا لاک گرفته می‌شود. این ماده برای براق کردن استفاده می‌شود. علاوه بر خاصیت براق‌کنندگی موجب جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت نیز می‌شود.) پیدا کند، در آن زمان از شلاک به عنوان عایق برای کابل های برق استفاده می شد، اما تهیه این ماده دشوار بود.

باکلند مخترع باکالیت

بنابراین لئو شروع به ترکیب فنل و فرمالدئید کرد اگرچه هیچ نتیجه ای حاصل نشد اما به عنوان پایه ای برای باکالیت قرار گرفت. درآن زمان شیمیدانان و تولیدکنندگان زیادی بودند که این پلیمرهای ساخت بشر را آزمایش و تولید می کردند اما این لئو بود که در نهایت انقلابی در پلاستیک ایجاد کرد.

این ماده ی قابل قالب گیری بود که باکلند آن را “ماده ی هزار کاربرد” نامیده بود در سال ۱۹۰۹ ثبت اختراع و بعد از آن شرکت جنرال باکالیت تشکیل شد و آنها شروع به تولید لاک لمینیت کردند.

این ماده برای شرکت‌های خودروسازی و برقی مناسب بود زیرا می‌توانست در برابر دماهای بالا مقاومت کند. امروزه نیز باکالیت در بسیاری از وسایل کاربرد دارد.

همچنین باکالیت در دهه ی ۱۹۲۰ در زمینه ی استفاده به عنوان جواهرات لباس بسیار مورد توجه قرار گرفت که برخی از آن ها توسط کوکوشنل و السا شیاپارلی طراح مد ایتالیایی استفاده می شدند. این ماده همچنین در تولید بدنه رادیو و دوربین مورد استفاده قرار می گرفت و قیمت را به میزان قابل توجهی کاهش می داد.

رادیو پلاستیکی

جالب است بدانید که در سال ۱۹۲۴ باکلند در مصاحبه با مجله ی تایم این چنین عنوان کرد: “از زمانی که مردی دندان های خود را در اول صبح با مسواکی که جنس دسته ی آن باکالیت است مسواک می زند تا زمانی که آخر شب آخرین سیگار خود را از بسته بندی باکالیت خود خاموش می کند و روی تخت خود از جنس باکالیت می افتد هزاران وسیله را می بیند و لمس می کند که از جنس باکالیت این ماده ی هزار کاربرد ساخته شده است.” او همچنین می گفت که در آینده کتاب ها و اوراق نیز از جنس باکالیت ساخته خواهد شد.

اما سرانجام باکالیت این بود که در نهایت از رده خارج شد و علت آن این بود که باکالیت نمی توانست رنگی به خود بگیرد و رویای پنتون را نابود می کرد!

اما در هر صورت این ماده بسیار ارزان و بادوام بود و بخشی از رونق صنعت و تاریخچه تولید پلاستیک با آن شکل گرفت. بنابراین حتی وقتی امروزه در مورد انواع و اقسام وسایل پلاستیکی ارزان قیمت صحبت می کنیم می توانیم برای شادی روح باکلند هم دعا کنیم!?


در مورد DuPont و اختراع و تاریخچه ساخت نایلون

تاریخچه ساخت نایلون به فردی به نام DuPont برمی گردد. DuPont یک تولید کننده باروت در سال ۱۸۰۲ بود که در جریان انقلاب فرانسه از فرانسه به ایالات متحده گریخت. این شرکت بسیار فراتر از باروت فعالیت خود را گسترش داد و با اختراع ریون و نایلون معروف شد.

در حقیقت می توان گفت یکی از بزرگ ترین هدایای آن ها به جهان اختراع نایلون بوده است که توسط Wallace Carothers اختراع شد.

Wallace Carothers اولین بار از پلیمر ترموپلاستیک مصنوعی برای موهای مسواک استفاده کرد، اما این جوراب‌های زنانه بود که این ماده را در کانون توجه قرار داد.

نمایشگاه جهانی نیویورک در سال ۱۹۳۹ میزبان مجموعه ای از اختراعات بود که نوید «سپیده دم روز های جدید» را می داد. در این نمایشگاه سیستم تهویه هوا، دستگاه فکس و همچنین نایلون به معرض دید عموم در آمدند.

DuPont وعده داد که اولین پارچه نساجی مصنوعی ساخته دست بشر را عرضه خواهد کرد و انجام این کار به شدت به اعتبار آن ها اضافه کرد. این محصول که در واقع همان جوراب های نایلونی بود بین زنان بسیار محبوب شد و در عرض یک سال نزدیک به ۶۴ میلیون از آن ها فروش رفت زیرا ارزان تر از جوراب های ابریشمی بود و به سادگی پاره نمی شد.

اختراع جوراب نایلونی


آنجا که تاریخچه ساخت نایلون به جنگ جهانی دوم گره می خورد

و سپس جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد و تولید جوراب های ساق بلند متوقف شد و نایلون به کمک مصارف جنگی آمد. اکنون نایلون برای ساخت چتر نجات، زره بدن، چادر، بند کفش و طناب به خدمت گرفته می شد و به همان سرعت که به کمک استایل و مد زنانه آمده بود به همان سرعت نیز از بین رفت.

سلفون نیز به دلیل اینکه در برابر رطوبت مقاوم بود و می توانست غذا را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارد مورد توجه قرار گرفت و برای بسته بندی جیره غذایی سربازان استفاده می شد.


زنان در آرزوی جوراب!

شاید تعجب کنید و برایتان خنده دار باشد که بشنوید جوراب های ساق بلند در بین خانم های به حدی محبوب شده بود که در زمان جنگ جهانی یک خط عمودی پشت ساق پای خود می کشیدند تا به نظر برسد که درز جوراب است و جوراب به پا دارند!

بعد از جنگ جهانی دوم هنگامی که جوراب های نایلونی سرانجام به ایالات متحده بازگشتند شرکن دوپونت نتوانست به طور کامل تقاضا را تامین کند. باور کنید یا حدود ۴۰۰۰۰ زن در صف ایستادند تا یکی از آم ۱۳۰۰۰ جفت جوراب را مال خود کنند! در این بین حتی درگیری رخ داد و ویترین مغازه ها خراب شد

نکته ی بسیار مهم در تولید لوازم یکبار مصرف استفاده از مواد اولیه ی مرغوب و مناسب و بدون ایجاد حساسیت است.

اختراع جوراب


دنیای بعد از جنگ و پلاستیک

محصولاتی مانند سلفون و نایلون که بعد از جنگ معرفی شده بودند روی مصرف کنندگان و مردم اثر گذاشته بودند و اکنون دنیا برای پذیرش آن ها آماده بود و نوید یک زندگی جدید را می داد.

نمی توان انکار کرد که این مواد زندگی ما را دگرگون کردند از نحوه بسته‌بندی و ذخیره‌سازی مواد غذایی تا افزایش عمر مفید گرفته تا اینکه چگونه به صنعت مراقبت‌های بهداشتی در کاهش بیماری‌های عفونی یا توسعه روش‌های نوآورانه و تجهیزات پزشکی.


مشکلات پلاستیک ها

پلاستیک ها عملا تخریب ناپذیر هستند مگر اینکه سوزانده شوند و در واقع ۴۵۰ سال طول می کشد تا به صورت بیولوژیکی تجزیه شوند و همه ی ما امروزه می دانیم که این مساله چه تهدید بزرگی برای محیط زیست محسوب می شود. مدت هاست که در جوامع مختلف، رادیو، تلویزیون و … در مورد عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی و رها کردن آن ها در طبیعت می شنویم اما اینکه تا چه میزان می توانیم سبک زندگی خود را نیز تغییر بدهیم و کمتر از کیسه های نایلونی استفاده کنیم بستگی به خودمان دارد.


پلاستیک ها در تولید لوازم یکبار مصرف

در دنیای امروز ما لوازم یکبار مصرف زیادی مورد استفاده هستند که حتی زندگی کردن بدون آن ها برای ما سخت خواهد بود از جمله این وسایل ظروف یک بار مصرف هستند که در هنگام خرید باید مطمئن شوید که از مواد قابل اطمینان تهیه شده اند حتی برای استفاده از سفره یکبار مصرف نیز تاکید می شود که از برند های مرغوب استفاده کنید تا خطری برای سلامتی تان نداشته باشد.

یکی ازمواردی که باید به آن توجه ویژه کرد این است که برخی وسایل یکبار مصرف بهداشتی اعم از دستمال، حوله و … با پوست شخص سر و کار دارند بنابراین استفاده از مواد اولیه ی مرغوب نقش بسیار مهمی در کیفیت این محصول و رضایت استفاده کنندگان دارد.

دلایل استفاده از لوازم یکبار مصرف بسیار گسترده هستند،یکی از این وسایل که بسیار پرکاربرد می باشد، حوله یکبار مصرف استخری می باشد که به دلیل کاربرد گسترده ی آن ها در هتل ها، باشگاه ها، سالن های آرایشی، بیمارستان ها و حتی در سفر نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از ویژگی های حوله یکبار مصرف مرغوب این است که میتوانید تا چندین بار آن ها را شسته و مجددا استفاده کنید بنابراین مهم است محصولی را انتخاب کنید که قابلیت شست وشوی مجدد را نیز داشته باشد تا علاوه بر کارایی مقرون به صرفه نیز باشد.

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *