انگل های روی بالشت

توجه! خواندن این مطلب برای شما ناخوشایند است! پیش از این در رابطه با حشرات ریز سفید در رختخواب با شما صحبت کردیم اما در این مطلب قصد داریم تا به طور خاص در رابطه با انگل های روی بالشت صحبت کنیم.

اما آیا میدانید در بالش شما چه چیزهایی پیدا می شود؟ شاید اگر بدانید یک سوم از وزن بالشتان را باکتری‌ها، کرم‌های ریز مرده، سلول‌های مرده پوستی و مانند آن تشکیل می‌دهند،‌ دیگر به راحتی آن را زیر سرتان نگذارید. اما این یک واقعیت است!

به گزارش دیسکاوری،‌ محققین به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از مدتی استفاده انبوهی از سلول‌های مرده، باکتری و موجودات ریز دیگر در بالشت جمع می‌شوند؛ این اطلاعات از بیمارستان‌های انگلیس جمع آوری شده،‌ جایی که بالشها به طور منظم شسته می‌شوند. اما میزان آلودگی که در بالشها یافت می‌شود تنها نگرانی ما نیست. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که در مجموع ۳۰ میکروب که مسئول بیماری‌های جدی هستند نیز در بالشها انبار می‌شوند. می‌توان این نتایج را به بالش ‌های خانگی هم تعمیم داد.

امروزه بصورت عمده بالش ها با موادی مانند الیاف، پر و یا ترکیبی از هر دو تولید می گردنند که در بین این ها بالش های الیافی پرطرفدارترین بالش در بین مصرف کنندگان می باشند. همچنین بالش های ارتوپدیکی که با تکنولوژی های روز تولید می گردنند به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده اند. اما در برخی مکانها برای رعایت بهداشت بهتر است از روبالشتی یکبار مصرف استفاده نمایید.

شکل و محتویات بالش در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری بوده است و در نهایت در اواسط قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی بصورت تدریجی بالش ها به حالت امروزی ایجاد شدند.

ما اغلب سعی می‌کنیم ملحفه ‌های بستر خواب را زود به زود تعویض کنیم، آن‌ها را خوب بشوییم و ضد عفونی کنیم تا مطمئن باشیم در بستری که می‌خوابیم خبری از باکتری ‌ها نیست. اما شاید این خبر شما را متحیر کند، وقتی بدانید چه قدر باکتری و سلول مرده هر شب زیر سرتان می‌گذارید و می‌خوابید! بحث‌های زیادی در مورد این که بالش‌ها حاوی مواد آلرژی زا هستند نیز وجود دارد.

بالش و خطراتی که نمی شناسید - ملحفه و روبالشی پرسان


اما چه موجوداتی ممکن است در بالش شما زندگی کنند؟

همه ی ما تقریبا ۸ ساعت از شبانه روز را در خواب به سر می بریم و این یعنی در حدود یک سوم از زندگیمان موها و سرمان بر روی بالش قرار دارد اما چه آلودگی هایی در بالش شما وجود دارد؟

  • گرد و غبار و کنه های گرد و غبار
  • قارچ
  • عرق و آب دهان
  • روغن های طبیعی بدن شما

این مواد مختلف می توانند در بالش شما جمع شده بر اساس تحقیقاتی که سال ۲۰۱۸ انجام گرفته است می توانند منجر به تحریک تنفسی یا واکنش های آلرژیک شوند به خصوص زمانی که شما مستعد آلرژی هستید.

اما علاوه بر موارد گفته شده انگل های ریز روی بالش شما وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید اما ابتدا بیایید ببینیم تعریف انگل چیست؟


انگل چیست؟

بنابر تعریف ویکیپدیا اَنگَل (به انگلیسی: parasite) به موجودی گفته می‌شود که حداقل یک قسمت از دوره زندگی خود را بر روی یا داخل بدن موجود زنده دیگری زندگی کرده و از این زندگی فایده می‌برد یا تغذیه می‌کند.

حال با انگل های روی بالش آشنا شوید

شپش 

شایع ترین انگل انسانی شپش است که به احتمال زیاد از زمان پیدایش بشر با ما همراه بوده است. این انگل بسته به ناحیه ای از بدن که به آن حمله می کند، در سه نوع وجود دارد:

ما بیشتر با شپش سر آشنا هستیم که موهای سر را به عنوان محل سکونت، مخفی شدن و تخم گذاری خود انتخاب می کند.

نوع دوم شپش شرمگاهی است که به آن «خرچنگ» نیز می‌گویند. از نام آن مشخص است که این نوع شپش ناحیه شرمگاهی را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می کند.

و در نهایت، شپش بدن را داریم که محل خاصی برای زندگی ندارد بلکه در لباس یا تخت ما زندگی می کند و زمانی که ما خواب هستیم حمله می کند.

هر سه نوع شپش در یک مساله مشترک هستند: آنها از خون تغذیه می کنند و به عنوان در بدن خود حامل بیماری های مختلفی هستند که می توانند به قربانیان خود منتقل شوند. تب حصبه، تب سنگر و تب عود کننده از جمله شایع ترین بیماری هایی هستند که توسط این انگل های ناخوشایند منتقل می شوند. خوشبختانه امروزه درمان های شیمیایی بسیار موثری برای از بین بردن شپش وجود دارد.

ساس

ساس ها بسیار ناخوشایند تر از شپش ها هستند. این موجودات در هر شکافی از دیوار تا کف و تشک و رختخواب شما پنهان می شوند و شبانه از خون شما تغذیه می کنند. ساس ها طعمه های خود را از طریق گرمای بدن و دی اکسید کربنی که بازدم می کنید پیدا می کنند.

این انگل های وحشتناک دارای دو پروبوسیس (لوله) هستند. یکی از این لوله ها به شما یک ماده ضد انعقاد و بی حس کننده تزریق می کند تا متوجه نیش آن ها نشوید و لوله ی دیگر خون را می مکد.

خارش ناشی از نیش این موجود چند روز بعد شروع می شوند و این یعنی شما چند روز بعد متوجه می شوید که مورد حمله ی این حشرات قرار گرفته اید و در واقع آن ها چند روز است که در حال تغذیه از خون شما هستند. به یاد داشته باشبد که خلاص شدن از شر ساس ها به آسانی شپش نیست.


کدام بالش ها آلودگی کمتری را جذب می کنند؟

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که بالش‌های پر نسبت به بالش‌های پشمی حاوی مقادیر کمتری از کنه‌های گرد و غبار هستند.

علاوه بر این، تحقیقات سال ۲۰۱۵ از منابع معتبر نشان می دهد که “بالش های پر” گرد و غبار کمتری نسبت به “بالش های الیاف مصنوعی” به خود جذب می کنند.

بنابراین بالش های ساخته شده از مواد مصنوعی مانند پلی استر ممکن است گرد و غبار بیشتری جمع کنند و در نتیجه نیاز به شست و شوی مکرر داشته باشند.


راه حل چیست مقابله با انگل های ریز روی بالش چیست؟

همانطور که احتمالا خودتان نیز حدس زده اید راه حل مقابله با انگل های بالشت و از بین بردن این آلودگی ها شستن روبالشتی است اما توجه داشته باشید که گاهی اوقات تنها شستن روبالشی کافی نیست و شما باید خود بالش را نیز بشویید. برای شستن بالش دقت داشته باشید که حتما خوب خشک شود تا باعث ایجاد کپک و تجمع آلودگی ها نشود.

چنانچه حیوان خانگی دارید بهتر است تعداد دفعات شستن روبالشتی ها را بیشتر کنید.

پس مراقب بالشی که زیر سرتان می‌گذارید باشید. شاید منبع بسیاری از بیماری ‌ها همین بالش باشد. پیشنهاد می کنیم در هنگام سفر به تمیز بودن روبالشتی ها بسیار دقت کنید حتی اگر هتل و محل اقامت شما به لحاظ بهداشت تمیز به نظر می رسد اما با این حال پیشنهاد می کنیم برای هر یک از اعضای خانواده یک ملحفه همراه داشته باشید تا بر روی روبالشتی و تشک خود بکشند، اگر حمل تعداد زیادی ملحفه برای شما دشوار است می توانید به سادگی از روبالشتی یکبار مصرف استفاده کتید.

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *