مراقبت پوست

مهم ترین سد و مانع بین دنیای بیرون و بدن ما پوست می باشد، پوست نه تنها از ما در برابر عوامل مختلف محافظت می کند بلکه وضعیت پوست عموما نشان دهنده وضعیت کلی بدن نیز هست. بنابراین اهمیت مراقبت از پوست به خصوص پوست دست که مدام در حال کار کردن یا شست و شوی آن هستیم بسیار مهم است.

در این مطلب ابتدا کمی به صورت کلی درباره ی پوست و وظیفه ی آن صحبت می کنیم و بعد در رابطه با اهمیت مراقبت از پوست دست.


وظیفه ی پوست چیست؟

یکی از مهم ترین اعضای بدن ما و بزرگ ترین سد در برابر عوامل محیطی و باکتری ها پوست می باشد. پوست دمای بدن را تنظیم کرده و ویتامین D را سنتز می کند، حس لامسه مستقیما توسط پوست کنترل می شود و ملانین از اشعه های مضر خورشید محافظت می کند.


چگونه پوست نشان دهنده سلامت بدن ماست؟

پوست می تواند نشان دهنده ی وضعیت سلامت ما باشد به عنوان مثال کبد را در نظر بگیرید، این عضو از بدن وظیفه ی دفع سموم را به عهده دارد زمانی که کبد قادر به انجام این کار نباشد به دنبال راه دیگری برای خلاص شدن از شر سموم می گردد و اینجا جاییست که پوست وارد عمل می شود. چنانچه عملکرد کبد مختل شود، کبد سموم را از طریق پوست عبور می دهد و این می تواند به صورت لک های درماتیت، اگزما، بثورات و حتی چین و چروک های زودرس در پوست منعکس شود. یرقان و زرد شدن پوست یکی دیگر از علائم عدم عملکرد صحیح کبد است.

همچنین لکه های تیره ی پوست که به عنوان هایپرپیگمانتاسیون شناخته می شوند می توانند نشانه ی دیابت باشند، ضایعات گرد پوستی اغلب شروعی برای بیماری خود ایمنی لوپوس هستند، کهیر سیگنالی است که یک آلرژن وارد بدن شده است و به طور کلی هر نشانه ی دیگری در پوست می تواند خبر از مشکلی در بدن ما باشد.

پوست نه تنها از بدن ما در برابر عوامل محیطی محافظت می کند بلکه پزشکان را از آنچه در داخل بدن اتفاق می افتد آگاه می کند.


پوست از چند لایه تشکیل شده است؟

پوست ما از ۳ لایه تشکیل شده است، مراقبت مناسب از پوست بیرونی ترین لایه را دست نخورده نگه داشته و رطوبت کافی را در لایه های داخلی حفظ می کند.

لایه ی اول_اپیدرم: این لایه بیرونی ترین لایه است که ایجاد کننده رنگ پوست بوده و مانند یک سد ضد آب عمل می کند.

لایه ی دوم_درم: لایه ی میانی شامل غدد عرق، بافت همبند، فولیکول های مو، رگ های خونی و اعصاب است.

لایه سوم_هیپودرم: داخلی ترین و ضخیم ترین لایه ی پوست می باشد که از چربی تشکیل شده است.


اهمیت مراقبت از دست ها

دست ها نقش مهمی در زندگی روزمره ی ما ایفا می کنند اما معمولا ما از آسیب هایی که در طول روز به آن ها می زنیم غافل هستیم. دست های ما روزانه فراز و نشیب های زیادی را پشت سر می گذارند و این چیزی فراتر از قرار گرفتن روزانه در معرض اشیاء مختلف بوده و دست های ما در طول روز بدون اینکه حتی متوجه باشیم در مواجهه با عناصر و مواد شیمیایی بسیاری قرار می گیرد، تمامی این ها می تواند در طول زمان منجر به خشکی پوست، ترک خوردگی و آسیب های احتمالی دیگر شود.

مراقبت روزانه و روتین از پوست در واقع تضمین می کند که ما در آینده پوست سالم تری خواهیم داشت در غیر این صورت با گذشت زمان چیزی جز یک پوست آسیب دیده نصیب ما نمی شود.

هر نوع مراقبتی که ما از پوست دست های خود انجام می دهیم می تواند منجر به محافظت بهتر از سلول های پوست ما شود و از تحریک و خشکی پوست جلوگیری کند، خشکی پوست و عدم مراقبت از پوست دست و توجه به اهمیت آن می تواند باعث پیری زودرس پوست شود.

حفظ رطوبت پوست دستانی با پوستی سالم و انعطاف پذیر به ما هدیه می دهد.

متاسفانه گاهی اوقات برخی افراد به آن اندازه که به پوست صورت خود اهمیت می دهند به پوست دست های خود بی اعتنا باشند علت آن این است که پوست صورت تاثیر بیشتری بر زیبایی افراد دارد و همین مساله ممکن است حواس افراد را از توجه به سلامت پوست کم کند. در واقع برخی افراد خصوصا خانم ها به مراقبت از پوست خود تنها از جنبه ی زیبایی آن اهمیت می دهند و نه سلامت آن.

استفاده از انواع و اقسام ماسک های خانگی یا موجود در بازار همگی بیانگر آن است که پوست صورت تا چه اندازه برای اکثر ما مهم است و این در حالی است که پوست دست ما در این میامن مورد غفلت واقع می شود.

بنابراین مراقبت از پوست دست و داشتن یک روتین روزانه برای آن مانند روتین روزانه ی پوست صورت باید برای ما اهمیت داشته باشد این مساله برای خانم ها اهمیت بیشتری دارد که جلوتر در مورد آن توضیح می دهیم.


چرا باید از کرم دست برای مراقبت از پوست استفاده کنیم؟

مرطوب نگه داشتن پوست یکی از کارهاییست که باید در روتین روزانه ی شما برای مراقبت از پوست دست ها باشد شما می توانید در رابطه با اینکه چه پوست شما به چه نوع کرمی احتیاج دارد با متخصص پوست مشورت کنید، کرمی را انتخاب کنید که بدون پارابن و مواد مضر باشد.

اگر پوست شما مستعد خشکی است مد نظر داشته باشید که بی اهمیتی به آن می تواند منجر به آسیب و ترک خوردن پوست شود.

علاوه بر این زمانی که شما دچار خشکی پوست می شوید ممکن است حس کنید که احتیاج به خاراندن پوست دارید و همین مساله می تواند منجر به ایجاد زخم و لک و از بین رفتن هرچه بیشتر لطافت پوست شما شود.

نکاتی برای مراقبت از پوست دست

  • استفاده از شوینده های ملایم
  • استفاده از لایه بردار
  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • استفاده از مرطوب کننده
  • عدم شستن دست با آب بسیار داغ
  • عدم استفاده از دستگاه خشک کن برای خشک کردن پوست دست
  • استفاده از کرم دست و لوسیون بدن بعد از حمام
  • استفاده از دستکش برای کارهایی مثل نظافت و باغبانی و …
  • داشتن یک روتین پوستی برای دست ها

چرا اهمیت مراقبت از پوست دست برای خانم های خانه دار بیشتر است؟

خانم های خانه دار به دلیل تماس زیاد دست ها با آب و مواد شوینده ی قوی و همچنین نظافت روزمره ممکن است بیشتر از سایرین در معرض بیماری های پوستی قرار بگیرند بنابراین مراقبت پوست برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

دست ها یکی از مهم ترین اعضای بدن ما هستند که آثار پیری در آن ها بسیار زود نمایان میشود. معمولا افراد به آن اندازه که به سلامت پوست صورت خود اهمیت می دهند به فکر سلامتی پوست دست خود نیستند.

شست و شوی مداوم و عدم استفاده از مرطوب کننده ها، قرار گرفتن در سرما و گرمای زیاد، عدم توجه به بهداشت دست ها و … از عواملی است که نه تنها ممکن است باعث پیری و خشکی پوست شده بلکه باعث بروز حساسیت های پوستی نیز می شود.

در ادامه چند نکته ی ساده اما مهم که با رعایت آن ها می توانید پوست سالم تر و شاداب تری داشته باشید را عنوان خواهیم کرد.


استفاده از دستکش برای شستن ظرف:

یکی از مواردی که معمولا خانم های خانه دار آن را نادیده می گیرند استفاده از دستکش است.

ممکن است فکر کنید پوشیدن دستکش برای هر بار شستن ظرف ها کار سختی بوده و حتی سرعت عمل شما را پایین می آورد اما باید بدانید در صورتی که پوست دستتان آسیب ببیند مراقب های پزشکی بعد از آن کاری به مراتب سخت تر از پوشیدن دستکش خواهد بود. پس در این مورد تنبلی را کنار بگذارید!


استفاده ی زیاد از مواد شوینده هنگام نظافت:

چه بخواهیم چه نخواهیم امروزه مواد شوینده جزیی جداناپذیر از زندگی ما هستند که هر چقدر هم تلاش کنیم نمی توانیم به طور کلی آن ها را حذف کنیم.

اما اگر به سلامت پوست خودتان اهمیت می دهید لازم است استفاده از آن ها را به حداقل برسانید.

نیازی نیست برای تمیز کردن و یا گردگیری روزانه ی تمام وسایلتان از مواد شوینده استفاده کنید. در بسیاری از اوقات می توان گفت آب بهترین پاک کننده است.

اما در مواردی که احتیاج به مواد شوینده وجود دارد یک راه حل مطمئن استفاده از دستمال جادویی است که نیازی به مواد شوینده نداشته و از مواد بهداشتی و ضد حساسیت تهیه شده اند.

البته مطمئن شوید که این دستمال های جادویی را از فروشگاه های معتبر تهیه می کنید.


آب خیلی گرم یا خیلی سرد ممنوع:

خانم های خانه دار به جهت نظافت، پخت و پز و … معمولا در طول روز بیشتر از سایرین با آب و شستن دست هایشان سر و کار دارند.

مساله ای که باید به آن توجه کنید این است که از آب خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید.

آب ولرم بهترین گزینه برای مراقبت از پوست است.


از مایع ظرفشویی برا شستن دست استفاده نکنید:

بسیاری از افراد ممکن است برای شستن دست هایشان از مایع ظرفشویی استفاده کنند!

مایع ظرفشویی بسیار قوی بوده و باعث خشکی و از بین رفتن چربی پوست شما می شود. پس بهتر است برای شست و شوی دست ها در آشپزخانه هم از مایع دستشویی استفاده کنید.

محصولات مرتبط:

دستمال پرسان اقتصادی

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

دستمال اقتصادی دو قلو

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

دستمال جادویی پرسان پلاس

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال جادویی کوچک دستمال سفره جادویی پرسان [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

2 نظرات در مورد;اهمیت مراقبت از پوست دست را جدی بگیرید

    1. با سلام و احترام
      از ویژگی دستمال های جادویی می توان به بدون پرز بودن آن ها اشاره کرد همچنین ضد حساسیت بوده و از مواد بهداشتی تهیه شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *