تاریخچه چای

اگر خواندن این مطلب را انتخاب کرده اید بدیهی است که عاشق چای هستید! اما آیا تاریخچه ی چای، نوشیدنی مورد علاقه خود را می دانید؟ چای اولین بار در کدام کشور شناخته شد؟ نوشیدنی ایرانیان قبل از چای چه بوده؟ اولین واردکننده چای به ایران و کاشف آن که بوده است؟ تاریخچه چای در ایران ،قدمت و مرکز کشت آن کجاست؟

در این مطلب قصد داریم تا به سوالات بالا پاسخ دهیم.

چای یکی از مورد علاقه ترین نوشیدنی ها بین ما ایرانی هاست، علی رغم اینکه بسیاری می گویند قدمت قهوه در ایران بیشتر از چای است و در ابتدا قهوه خانه ها در ایران فعالیت داشتند اما در هر صورت بسیاری از ما ایرانی ها چای را با هیچ نوشیدنی دیگری عوض نمی کنیم.

اما در مورد تاریخچه چای در ایران و جهان چه می دانید؟ شاید بد نباشد با پیشینه ی این نوشیدنی فوق العاده آشنا شوید.

کلمه ی چای ایرانی است؟

پاسخ به این سوال خیر است! هر چند که ما ایرانی ها چای را نوشیدنی ای می دانیم که منحصر به خودمان است اما کلمه ی چایی در واقع یک واژه ی چینی است و آغاز تاریخچه آن در این کشور رقم خورده است.

چای اولین بار در کدام کشور شناخته شد؟

شاید علت اینکه چای با همان تلفظ چینی وارد زبان ما شده است این باشد که بوته ی این گیاه برای اولین بار توسط چینی ها شناخته شد و پس از آن به دربار پادشاهان راه یافت. در واقع کاشف آن چینی ها هستند.

مصرف چای در طول هزاران سال در کشورهای مختلف رواج یافته است و به طور دقیق تر منشا آن جنوب غربی چین است که در زمان سلسله ی شانگ به عنوان یک نوشیدنی دارویی استفاده می شد.

این نوشیدنی برای اولین بار توسط کشیشان و بازرگانان پرتغالی از چین به تمدن غرب معرفی شد و در قرن هفدهم نوشیدن چای در انگلستان رواج یافت.

پس از آن انگلیسی ها چای را به هند وارد کردند تا بتوانند با انحصار چای در چین رقابت کنند.

کدام کشورها بیشتر از همه چای می نوشند؟

ایران به همراه چین، ژاپن، روسیه، انگلیس، ترکیه و مراکش یکی از بزرگ ترین ملت های جهان در زمینه ی نوشیدن چای هستند.

اگرچه زمان دقیق ورود قهوه و چای به ایران دقیقا مشخص نیست اما مورخان بر این باورند که هر دوی آن ها در اوایل سلطنت صفویه (۱۵۰۱–۱۷۲۲) به کشور وارد شده اند.

تاریخچه چای در ایران

قهوه در ایران! نوشیدنی ایرانیان قبل از چای چه بوده؟

قهوه نیز در ابتدا در ایران و اروپا به عنوان یک دارو و پس از آن به عنوان یک نوشیدنی خوش طعم مورد استفاده قرار گرفت و به نظر می رسد که حدود قرن ۱۷ زمانی که در دوران صفویه مکان هایی به نام قهوه خانه ظهور کرد به یک نوشیدنی عادی بین مردم تبدیل شد که نوشیدنی ایرانیان قبل از چای بوده است. این در واقع همان زمانی است که شاه عباس اول پایتخت خود را از قزوین به اصفهان منتقل کرد و شروع به بازسازی مجدد شهر نمود.

چرا و از چه زمانی در ایران قهوه جای خود را به چای داد؟ قدمت چای در ایران

به دلیل عوامل زیادی از جمله موقعیت جغرافیایی و دور بودن ایران از مراکز تولید قهوه، ایران شروع به تغییر عادت های خود در نوشیدنی ملی اش کرد!

با این حال به دلیل اینکه هر تغییری در طول زمان اتفاق می افتد در این مورد نیز نمی توان تعیین کرد که دقیقا در چه زمانی چای جایگزین قهوه در ایران شده است و قدمت چای در ایران دقیقا چقدر است اما آغاز آن در تاریخ ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ تخمین زده می شود.

در آن زمان به لطف مسیر تجارتی جاده ی ابریشم واردات چای از چین که یکی از تولیدکننده های اصلی چای در جهان است بسیار آسان بود، بنابراین چای به نوشیدنی محبوب این کشور تبدیل شد.

تاریخچه چای در ایران، اولین واردکننده چای به ایران که بود؟ 

اولین وارد کننده چای به ایران محمد میرزا کاشف السلطنه یکی از دیپلمات های ایرانی بود، او در آن زمان برای توسعه ی صنعت چای به هند سفر کرد و هزاران اصله نهال را به ایران منتقل و در گیلان کشت کرد، اگرچه اولین تلاش ها موفقیت آمیز نبود اما مردم ایران توانستند در سال ۱۸۹۹ موفق به کشت چای در کشور شوند.

محمد میرزا کاشف السلطنه

با خواص دمنوش سیب و دارچین آشنا شوید.

گیلان ، خانه اولین مزارع و مرکز کشت چای ایران

شهر زیبای گیلان که در جنوب دریای خزر واقع شده است دارای مناسب ترین آب و هوا برای کشت چای بوده و در نتیجه اولین مزارع چای و مرکز کشت در این منطقه شکل گرفت، صنعت چای به سرعت در قسمت شمالی ایران (به ویژه در استان گیلان و مازندران) رشد کرد و اولین کارخانه های چای در ایران پدید آمد.

امروزه کاشف السلطنه به عنوان پدر چای ایرانی شناخته می شود و موزه چای در لاهیجان ساخته شده است تا از تلاش های وی در این زمینه قدردانی شود.

چای، بخش قابل توجهی از فرهنگ ایران

امروزه بیش از ۱۰۰ کارخانه و هزاران هکتار مزارع چای در ایران وجود دارد. چای ایرانی رنگ و طعم خاصی دارد و با چای های تولید شده در سایر کشورها متفاوت است.

رنگ قهوه ای مایل به قرمز آن کیفیت چای را مشخص می کند و افراد با توجه به طعم و مزه و ترجیحشان چای خود را با افزودن آب جوش به آن رقیق می کنند.

چای همراه همیشگی ایرانیان!

این نوشیدنی گرم و خوش طعم علاوه بر آنکه در خانه ی همه ی ما یافت می شود در سفر، محل کار، مهمانی ها و … نیز یکی از نوشیدنی های پرطرفدار است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که عاشق نوشیدنی های گرم هستند به شما یک روش بهداشتی و آسان برای نوشیدن چای و انواع دمنوش توصیه می کنیم و آن استفاده از فیلتر چای و دمنوش است.

کیسه چای و دمنوش

محصولات مرتبط:

دستمال پرسان اقتصادی

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

اسفنج جادویی نانو

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش سفره یکبار مصرف دستمال میکروفایبر سطوح اسفنج جادویی «Magical Sponge» ابر جادویی نانو [...]

سفره یکبار مصرف کاغذی

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش کیسه زباله رولی دستمال میکروفایبر سطوح سفره یکبار مصرف «Disposable tablecloth» سفره های [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *