علت و درمان درد مفاصل

افزایش سن یکی از علل شایع به وجود آمدن مشکلات و دردهای عضلانی در افراد است، این مشکلات معمولا به صورت درد می تواند در افراد عادی، ورزشکاران و حتی در دوران بارداری بروز پیدا کند.

شناخت عواملی که باعث بروز دردهای مفاصل و … خواهد شد از طرفی باعث پیشگیری و از طرفی باعث بهبود علائم در مبتلایان می شود.

اما چه عواملی در بروز دردهای مفصلی دخیل هستند؟

در یک تعریف کلی مفصل ارتباط بین استخوان ها را ایجاد کرده (محل اتصال دو استخوان) و باعث حمایت از حرکات می شود، شایع قسمت از مفاصل که با درد مواجه می شود مفصل زانو و بعد از آن قسمت های لگن و شانه است.

آمارها نشان می دهد که مشکلات مفصلی در زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان است و در خانم ها پس از سن یائسگی افزایش می یابد.

چاقی و اضافه وزن را جدی بگیرید

اما یکی از دلایل قابل توجه در ایجاد ناراحتی های مفصلی اضافه وزن و چاقی است، همچنین داشتن اضافه با کم تحرکی ارتباط مستقیم داشته و بنابراین یکی از عوامل ابتلا به دردهای اینچنینی است.

دلایل درد مفاصل

آرتروز

یکی دیگر از عوامل شایع، ابتلا به آرتروز می باشد، آرتروز به ساییدگی مفاصل گفته می شود که با درد و محدودیت در حرکت همراه است. این دردها خصوصا در هنگامی که برای مدت طولانی بی حرکت بوده باشید بیشتر بروز می کند.

آرتروز سبب تجیه غضروف های انتهایی استخوان و در نتیجه به هم ساییدگی مفاصل می شود که نتیجه ی آن درد، سخت شدن حرکات، سفت شدن و … است.

این بیماری دارای ۵ مرحله از ۰ تا ۴ است که در مرحله ی ۴ و افراد با آرتروز شدید دامنه ی حرکتی به شدت کاهش پیدا کرده و درد افزایش پیدا می کند، کم شدن دامنه حرکن حتی ممکن است باعث قفل شدن و بی ثباتی مفاصل شود.

در صورت پیشرفت بیماری ضعف عضلانی و تغییر شکل در مفاصل نیز می تواند بروز کند.

از آن جایی که آرتروز و رماتیسم هر دو در نهایت به ملتهب شدن مفاصل می انجامد ممکن است توسط افرادی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند با یکدیگر اشتباه گرفته شود این در حالی است که منشا این دو بیماری به طور کلی با یکدیگر متفاوت است، توجه داشته باشید که رماتیسم یک بیماری خود ایمنی است و علائم آن نیز با آرتروز تفاوت دارد.

در حالی که آرتروز زانو و دست تا حدی شایع ترین نوع آرتروز می باشد اما این مشکل می تواند در تمامی مفاصل ایجاد شود.

علائم به وجود آمدن آرتروز در طی زمان بروز پیدا می کند و درمان به موقع آن می تواند از پیشرفت بیماری و مراحل حاد آن جلوگیری کند.

مطلب پیشنهادی: ۳ راهکار قطعی برای درمان زانو درد

آرتروز دست

آرتروز و اعصاب شما

همانطور که می دانید استرس زیاد و مداوم می تواند سلامتی شما را از هر لحاظ تحت تاثیر قرار دهد، اگر به آرتروز مبتلا باشید فشار و تنش های روانی می تواند باعث تشدید دردهای شما شود.

در واقع زمانی که شما دچار استرس می شوید بدن شما با افزایش ضربان قلب و تغییر شرایط ماهیچه ها شرایط جدیدی را تجربه می کند، زمانی که برای مدت طولانی در معرض استرس و اضطراب قرار بگیرید و بدن شما با این شرایط مواجه شدید تاثیر به سزایی در افزایش دردهای آرتروزی خواهد داشت.

درمان آرتروز 

بهترین پیشنهاد برای کاهش دردهای ناشی از آرتروز تغییر سبک زندگی است، این بدان معناست که شما باید تا حد امکان از انجام فعالیت هایی که باعث تشدید درد شما می شوند خودداری کنید.

سعی کنید حتما از سرویس های بهداشتی فرنگی استفاده کنید و در نظر داشته باشید که در این زمینه بهداشت را نیز رعایت کنید، در شرایط سفر و مهمانی نیز حتما قبل از استفاده از سرویس بهداشتی آن را ضدعفونی کرده و یا از کاور توالت فرنگی استفاده کنید.

نشستن های طولانی مدت به شکلی که برای شما آزاردهنده باشد می تواند در به وجود آمدن دردهای طولانی مدت بسیار موثر باشند.

برای کاهش فشار روانی می توانید ورزش های سبک، تنفس عمیق و تکنیک های آرامش بخش را امتحان کنید.

علاوه بر مراقبت های خانگی استفاده از داروهای خوراکی و انجام فیزیوتراپی زیر نظر پزشک متخصص می تواند در کاهش دردهای شما مفید باشد.

محصولات مرتبط:

روکش توالت فرنگی قابل حل در آب جیبی ۳ عددی

محصولات مشابه روکش توالت فرنگی قابل حل در آب (۳ عددی) روکش توالت فرنگی ضد آب (۲۰ عددی) روکش توالت فرنگی ضد [...]

روکش توالت فرنگی ضد آب جیبی ۳ عددی

محصولات مشابه روکش توالت فرنگی قابل حل در آب (۳۰ عددی) روکش توالت فرنگی ضد آب (۴۰ عددی) روکش توالت فرنگی قابل [...]

روکش توالت فرنگی ضد آب بسته ۴۰ عددی

محصولات مشابه روکش توالت فرنگی قابل حل در آب (۳ عددی) روکش توالت فرنگی ضد آب (۲۰ عددی) روکش توالت فرنگی قابل [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *