مشکلات پلاستیک در محیط زیست

پلاستیک ها دارای یک مجموعه از خواص منحصر به فرد و مفید هستند، آن ها زنجیره های طولانی از مولکول ها با پیوندهای مکرر موسوم به مونومر هستند که غالبا از مواد شیمیایی مانند نفت تولید می شوند.

ساختار مولکولی این مواد می تواند به گونه ای تغییر کند که خصوصیات مختلفی از خود ارائه دهد: میزان انعطاف پذیری یا سختی، مات یا شفاف بودن، مقاومت آن ها و .. می تواند متفاوت باشد.

بیشتر پلاستیک ها از سوخت های فسیلی مانند گاز طبیعی یا نفت تولید می شوند، البته با ظهور فناوری های جدید می توان پلاستیک ها را از مواد تجزیه پذیر مانند ذرت یا پنبه تولید کرد.

پلاستیک در زندگی روزمره ی ما

در بسیاری از موارد پلاستیک ها به دلیل اینکه ارزان، محکم، سبک و مقاوم در برابر خوردگی هستند جایگزینی ندارند.

بیشترین کاربردهای پلاستیک در صنعت بسته بندی و اجزای ساختمان مانند لوله کشی است. در صنعت پزشکی از سرنگ، پیپت و دستکش ها نمی توان دو بار استفاده کرد و به همین دلیل مصرف قابل توجهی دارند.

در حالی که استفاده ی بیش از حد از بسته بندی های پلاستیکی نگران کننده است اما این بسته بندی ها برای حفظ بهداشت، طراوت مواد غذایی و حفظ یکپارچگی در هنگام حمل بار ضروری است.

جایگزین کردن پلاستیک با مواد دیگر به هیچ عنوان کار ساده ای نیست دلیل اصلی این چالش یافتن گزینه ای است که تمامی خصوصیات پلاستیک را داشته باشد.

مشکلات زباله های پلاستیکی یک مشکل مدیریت پسماند

با دوام بودن پلاستیک ها به این معناست که آن ها می توانند قرن ها در محیط زیست ما ماندگار شوند، این در حالی است که با یک مدیریت خوب می توان پلاستیک ها را بازیافت و از آن ها مجددا استفاده کرد.

یکی از عادات خوب ژاپنی ها روش زندگی Mottainai است که در آن با رویکرد توجه به کره ی زمین و منابع طبیعی تنها از منابعی استفاده می کنند که واقعا به آن احتیاج دارند.

تعمیر کردن بسیاری از وسایل به جای دور انداختن آن ها و در نهایت بازیافت زباله ها کلید کمک به کره ی زمین است.

زباله و محیط زیست ما

زندگی دوم زباله های پلاستیکی

مدیریت پسماند، بازیافت زباله های پلاستیکی و بازگرداندن آن ها در زنجیره ی تولید نیاز به استفاده از پلاستیک های جدید را کاهش می دهد و اینجاست که ارزش اقتصادی زباله ها مشخص می شود.

از پلاستیک های بازیافتی می توان برای تولید طیف وسیعی از محصولات از جمله مبلمان، بسته بندی، پوشاک و … استفاده کرد.

پلاستیک ها را می توان به دو دسته ی وسیع طبقه بندی کرد: پلاستیک هایی که آسان بازیافت می شوند و پلاستیک هایی که بازیافت آن ها سخت انجام می شود.

پلاستیک های قابل بازیافت  مانند PET در اکثر بطری ها، یا HDPE در لوله ها و ظروف را می توان شسته، به صورت پودر درآورده، ذوب و بازیافت کرد این فرآیند به عنوان بازیافت مکانیکی شناخته می شود.

برای پلاستیک های دیگر که به سختی قابل بازیافت هستند مانند LDPE یا پلاستیک های آلوده مانند ظروف غذای شسته نشده با استفاده از بازیافت مواد شیمیایی گاها می توان عمل بازیافت را انجام داد. این فرایندی است که در آن ساختار پلیمری پلاستیک تغییر می کند و به مواد اولیه تبدیل می شود که می تواند جایگزین مواد جدید مورد استفاده در تولید پلاستیک شود.

مطلب پیشنهادی: تفکیک زباله در آلمان چگونه است؟

چاره ی کار چیست؟

  1. طراحی محصولاتی که ماندگاری طولانی داشته و قابل بازیافت باشند
  2. ایجاد زیرساخت های اساسی که امکان بازیابی راحت زباله ها را فراهم کرده و از نشت به محیط جلوگیری می کند
  3. افزایش آگاهی و مشارکت مردم در اقدام به پاکسازی و تفکیک زباله ها
  4. مرتب سازی زباله ها بر اساس نوع: مرطوب یا خشک بودن، قابل بازیافت یا غیر قابل بازیافت؛ پلاستیکی ، کاغذی ، فلزی یا شیشه (مرتب سازی به این روش می تواند درست در داخل خانه شما، یا در یک مرکز رسمی مدیریت پسماند انجام شود.)
  5. استفاده از روش های پیشرفته از جمله بازیافت مکانیکی و شیمیایی.
  6. ایجاد تقاضا برای مواد بازیافتی

تفکیک زباله و افزایش آگاهی بخشی مردم نسبت به این مساله می تواند گامی رو به جلو در مدیریت پسماند باشد استفاده از کیسه زباله های مخصوص و قابل بازیافت نیز خود می تواند بسیار کمک کننده باشد.

در حال حاضر جهان باید بپذیرد که زمان حل مشکل زباله های پلاستیکی فرا رسیده و مشکل عدم وجود سیستم مناسب مدیریت پسماند می بایست حل شود، در حال حاضر بیش از ۳۰% از جهان به سیستم مناسب جمع آوری و دفع زباله دسترسی ندارند.

محصولات مرتبط:

سفره یکبار مصرف کاغذی

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش کیسه زباله رولی دستمال میکروفایبر سطوح سفره یکبار مصرف «Disposable tablecloth» سفره های [...]

کیسه زباله سه رول متوسط

محصولات مشابه پد جاذب روغن کیسه دمنوش دستمال جادویی بزرگ دستمال میکروفایبر سطوح کیسه زباله رولی (سه رول) رنگ سبز «Garbage bags» [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *