مضرات لوازم آرایشی برای بدن

قطعا مضرات لوازم آرایشی برای بدن عبارتی نیست که تا به حال آن را نشنیده باشید و از شنیدن آن تعجب کنید اما در واقع بیشترین چیزی که ما از مضرات لوازم آرایشی می دانیم این است که برای پوست مضر است هر چند تاریخچه ی استفاده از مواد آرایشی به زمان های بسیار قدیم بر می گردد اما در طول زمان برای دستیابی به کیفیت بهتر و ماندگاری بیشتر برخی مواد مانند نگهدارنده ها و تثبیت کننده ها، رنگدانه های معدنی، براق کننده ها و … به آن اضافه شده است که برخی از این مواد ممکن است اثرات آلرژی زا نیز داشته باشند.

همانطور که می دانید مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی ممکن است باعث ایجاد عوارض جدی بر روی پوست شوند اما علاوه بر آن ممکن است از طریق پوست وارد سایر اندام ها نیز بشود.

با این حال سال های بسیاری است که لوازم آرایشی نه تنها به دنیای مد نفوذ کرده که حتی در زندگی مردم عادی نیز نقش پر رنگی دارد بنابراین آگاهی از ضرری که لوازم های آرایشی می تواند به بدن ما بزند ضروری است.


مضرات لوازم آرایشی برای بدن چیست؟

اگر به بخواهیم به طور خلاصه و موردی در مورد آن صحبت کنیم مضرات لوازم آرایشی برای بدن شامل افزایش چین و چروک پوست، سر درد، بروز جوش و لک های پوستی، ریختن ابرو و مژه ها (به دلیل استفاده مکرر از مداد ابرو و ریمل)، حساسیت و عفونت چشم، کاهش چربی لب ها و ترک خوردن آن، التهاب، خارش و آلرژی پوستی، تضعیف ناخن، اختلالات تنفسی، به هم ریختگی هورمون ها ( که به تبع آن افسردگی می تواند رخ دهد، تاثیر منفی بر غدد، ایدز، جنون گاوی و سرطان می باشد.

واژه لوازم آرایشی از کلمه یونانی kosmetikos گرفته شده است که به معنای ماهر در تزئین است. محصولات آرایشی و بهداشتی شامل تعداد بسیار زیادی از محصولات است که برای مراقبت، تمیز کردن، محافظت و زیبایی پوست، مو استفاده می شود.
محصولات آرایشی می تواند حاوی بیش از ۱۰۰۰۰ ماده باشد که با بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، نقایص مادرزادی، اختلالات رشد و تولید مثل مرتبط است.

لوازم آرایشی


مطالعه ای که در ایالت هاریانا انجام گرفته است که نتایج کلی آن به شرح زیر است:

۸۰% شرکت کنندگان در این تحقیق مجرد بوده اند، ۶۵% دانشجویان در طول روز ۲ یا ۳ بار از لوازم آرایشی استفاده می کرده اند و ۷۰% آن ها اطلاعات بسیار کمی در مورد مواد شیمیایی مضر به کار رفته در لوازم آرایشی خود داشته اند.

در این میان تنها ۱/۹۷% آگاهی داشتند که کرم روشن کننده پوست و ضدآفتاب باعث سرطان پوست و عطرها باعث تحریک پوست می شوند.

طبق آماری که در ایران وجود دارد سالانه حدود ۱ میلیارد دلار لوازم ارایش در کشور ما استفاده می شود که چیزی در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد آن ها محصولات فیک و تقلبی هستند آنچه همواره شنیده ایم این است که مصرف لوازم آرایش در کشور ما بسیار بیشتر از سایر کشورهاست و تحقیقات نشان می دهد در حدود ۸۰% خانم ها از محصولات آرایشی استفاده می کنند که البته در سال های اخیر شاهد استفاده ی گروه های سنی پایین تر نیز بوده ایم.

از آنجایی که مصرف لوازم آرایشی در کشور ما بسیار بالا است و معمولا در با انواع واقسام لوازم آرایشی فیک و تقلبی مواجه هستیم لازم است در هنگام خرید این محصولات به نکاتی توجه کنیم که در طول زمان ضامن سلامتی ما خواهند بود.

ممکن است خیلی ایده آل گرایانه به نظر برسد که بگوییم از مواد آرایشی استفاده نکنید اما بهتر است یک بار برای همیشه در مورد سلامتی لوازم آرایشی که استفاده می کنید تحقیق کنید و مطمئن باشید که خطری برای سلامتی شما ندارند.

لاک ناخن


ممکن است سوال کنید چه مواد سمی در محصولات آرایشی وجود دارد؟

فرمالدئید:

این ماده که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مثل لاک و رژ لب وجود دارد ممکن است در برخی افراد باعث التهابات پوستی شود بنابراین فراموش نکنید که درهنگام خرید به مواد تشکیل دهنده ی این محصولات توجه کنید.

پارابن:

مطمئنا اسم این ماده تا به حال به گوش شما خورده است و حتی اگر به درستی ندانید که پارابن چیست قطعا می دانید که یک ماده ی مضر است و در مواد ارایشی و بهداشتی یافت می شود.

این ماده که در واقع برای جلوگیری از رشد میکروب ها در مواد آرایشی استفاده می شود در حکم یک ماده ی نگهدارنده بوده اما به نظر می رسد مضرات آن بیشتر از فواید آن است. این ماده ی شیمیایی ممکن است به مرور فعالیت غدد شما را دچار مشکل کند و متاسفانه شما تنها زمانی متوجه این موضوع خواهید شد که به این مساله و بیماری دچار شوید پس بهتر است از همین حالا استفاده از مواد آرایشی دارای پارابن را محدود کنید.

دی بوتیل فتالات:

از این ماده  ی شیمیایی در لاک ها ی ناخن بسیار استفاده می شود این ماده توسط پوست جذب شده و باعث اختلالات هورمونی می شود. این ماده ممکن است در ترکیب برخی از عطرها نیز وجود داشته باشد.

مواد گفته شده تنها بخشی از مواد شیمیایی مضر و خطرناکی هستند  که در ترکیب این محصولات وجود دارند. قبل از خرید لوازم آرایشی و بهداشتی حتما علاوه بر تحقیق در مورد مواد تشکیل دهنده ی آن به تاریخ تولید و انقضا توجه کنید.

بسیار مهم است که این محصولات دارای نام تجاری معتبر بوده و تحت نظارت وزارت بهداشت باشند.

بسیاری از محصولات بهداشتی با افزودنی های شیمیایی برای افزایش عملکرد، اثربخشی و ماندگاری آنها ترکیب شده اند برخی از نمونه های این افزودنی های شیمیایی عبارتند از دیازولیدینیل اوره، دی اکسان، فرمالدئید و پارافورمالدئید، ایمیدازولیدینیل اوره، فلزات سنگین، متیل کلروایزو-تیازولینون- متیل ایزوتیازولینون (MCI-MI)، متیل دیبرومگلوتارونیتریل-فنوکسی اتانول (MDBGN-PE)، پارابن ها، فتالات، کواترنیوم-۱۵، تیمروسال و …


توصیه هایی برای استفاده درست از لوازم آرایشی

  • به تاریخ انقضای محصولات دقت کنید
  • شب ها به هیچ عنوان با آرایش نخوابید
  • سعی کنید مصرف لوازم آرایشی را به مهمانی ها منحصر کنید
  • به جای استفاده از محصولات مراقبت از پوست از مواد و ماسک های طبیعی استفاده کرده و نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید
  • لوازم آرایشی را به صورت اشتراکی با دیگران استفاده نکنید
  • لوازم آرایش را از دسترس کودکان دور نگه دارید
  • در صورت داشتن حساسیت با پزشک خود در مورد لوازم آرایشی که مناسب شماست مشورت کنید
  • زمانی که از اسپری مو استفاده می کنید آن را تنفس نکنید

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *