شب یلدا تولد خدای میترا در ایران باستان

شب یلدا برای ما ایرانیان یادآور دورهمی ها و جمع های دوستانه ای است که به رسم هر سال در این شب با آن ها دیدار می کنیم. یلدا آخرین شب پاییز و طولانی ترین شب آن است و در این شب سعی می کنیم آداب مهمانی ایرانی را رعایت کنیم.

یلدا به معنی تولد بوده و اشاره به تولد میترا، الهه ی اساطیری نور دارد. از آن جایی که در زمستان روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود ایرانیان آخرین شب پاییز را به عنوان تجدید خورشید و پیروزی نور بر تاریکی جشن می گیرند.

میوه های شب یلدا دارای اهمیت نمادین نیز هستند. برخی بر این باورند که هندوانه با شکل کروی خود نماد خورشید است و برخی دیگر معتقدند که خوردن هندوانه از بیماری های زمستانی جلوگیری می کند. انارها یادآور چرخه زندگی، تولد دوباره و احیای نسل ها هستند. پوشش خارجی انار نماد تولد یا طلوع است و دانه های قرمز روشن آن نماد درخشش زندگی است.

خوردن آجیل و خوراکی ها و نوشیدنی های سنتی در این شب از رسومات ایرانیان است.

شما می توانید از کیسه دمنوش پرسان برای دم کردن انواع نوشیدنی های سنتی و دمنوش ها استفاده کنید.

جالب است بدانید که شب یلدا در کشورهایی مانند افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و برخی از کشورها نظیر قفقاز جشن گرفته می شود.

قدمت این جشن به زمانی برمی گردد که اکثریت ایرانیان پیش از ظهور اسلام پیرو آیین زرتشتی بودند.

شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال به حساب می‌آید، شبی است که ایرانیان باستان زایش میترا الهه نور را جشن می‌گرفتند. ایرانیان باستان بر این باور بودند که نیروهای شیطانی در طولانی ترین شب سال غالب هستند و روز بعد متعلق به خداوند خرد، اهورا مزدا است.

میترا الهه ی نور 

این خدا که در قرن دوم و سوم پس از میلاد در امپراتوری روم به عنوان میترا شناخته می شد، به عنوان حامی وفادار به امپراتور مورد احترام بود. پس از پذیرش مسیحیت توسط امپراتور کنستانتین در اوایل قرن چهارم، آیین میترا به سرعت رو به افول نهاد.

قبل از اینکه زرتشت اصلاح گر دینی باستانی در ایران نفوذ کند میترا مهم ترین خدای ایرانیان بوده و برای آن ها نماد وفاداری و روابط بین انسان ها بود.

یونانی ها و رومی ها میترا را خدای خورشید می دانستند، او خدای تعهد و وفاداری بین پادشاهان و نیروهایش بود و بنابراین خدا جنگ نیز نام داشت. همچنین او به خدای عدالت معروف بود و هرگاه مردم عدالت و قوانین را رعایت می کردند میترا را گرامی می داشتند.

محصولات مرتبط:

دستمال پرسان اقتصادی

محصولات مشابه دستمال جادویی ورقه ای دستمال شیشه دستمال جادویی بزرگ دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال جادویی اقتصادی «Economic magical [...]

اسفنج جادویی نانو

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش سفره یکبار مصرف دستمال میکروفایبر سطوح اسفنج جادویی «Magical Sponge» ابر جادویی نانو [...]

سفره یکبار مصرف کاغذی

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش کیسه زباله رولی دستمال میکروفایبر سطوح سفره یکبار مصرف «Disposable tablecloth» سفره های [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *