رنگ سطل زباله های خشک و تر

آیا تا به حال به رنگ سطل زباله های خشک وتر دقت کرده اید؟ البته که در ایران معمولا وجود چندین سطل زباله در خیابان به جهت تفکیک زباله ها امر مرسومی نیست و معمولا در تمامی مناطق سطل های بزرگی قرار دارد که زباله ها همگی به صورت درهم در آن ریخته می شود.

با این حال در برخی مکان ها نیز می توانید سطل هایی در رنگ های مختلف ببینید که هدف آن جدا کردن زباله ها از یکدیگر به جهت سهولت در فرآیند بازیافت است اما از کجا بفهمیم که هر رنگ سطل زباله به چه معناست؟


آیا رنگ سطل زباله های خشک و تر در دنیا از استاندارد خاصی پیروی می کند؟

به طور کلی رنگ های سطل زباله دارای استاندارد خاص و یکسانی در همه ی کشورها نیست و ممکن است هر کشوری سیستم مربوط به خود را داشته باشد. اما معمولا سطل ها در همه جای دنیا در رنگ های سبز، آبی، قرمز و زرد یافت می شوند. البته دسته بندی رنگ سطل های زباله به همین رنگ ها محدود نمی شود و می تواند مشکی، قهوه ای، نارنجی و رنگ های دیگری نیز داشته باشد که به منظور خاصی تعبیه شده است.

رنگ سطل زباله های خشک و تر در ایران از قانون خاصی تبعیت نمی کند توصیه می کنیم بیشتر از رنگ سطل ها به نوشته و علامت های روی آن توجه کنید تا متوجه شوید هر کدام به چه منظوری استفاده می شود چون ممکن است از رنگ های متفاوتی به این منظور استفاده شود. اما در یک دسته بندی کلی رنگ بندی سطل های زباله می تواند به این صورت باشد: سطل زباله ی آبی برای زباله های خشک و سطل زباله های سبز برای زباله های تر.


یک توصیه برای تشخیص سطل های تفکیک زباله از روی رنگ

در کشورهای پیشرفته که سیستم بازیافت و تفکیک زباله در آن به طور دقیق پیاده سازی شده است رنگ های سطل زباله هر کدام معنی خاص خود را دارند اما در کشورهایی که هنوز سیستم دقیقی به این هدف وجود ندارد ممکن است رنگ بندی ها نیز معانی متفاوتی داشته باشند کافیست یک سرچ ساده انجام دهید و به تصاویر زیر را نگاه کنید.

این تصاویر از رنگ بندی سطل های زباله در ایران گویای آن است که هنوز رنگ بندی دقیقی برای تفکیک زباله ها وجود نداشته و در هر جایی بسته به نوع زباله های تولیدی یا سلیقه ی افراد ممکن است متفاوت باشد. به طور مثال در یک تصویر زباله های شیشه ای به صورت مجزا دسته بندی شده و رنگ قرمز برای آن در نظر گرفته شده است اما در جای دیگر شیشه و کاغذ در یک دسته بندی جای گرفته و با رنگ زرد مشخص شده اند.

رنگ بندی سطل های زباله

رنگ بندی سطل زباله

رنگ سطل های تفکیک زباله

رنگ سطل های زباله در ایران


اما بعد از رنگ های سطل زباله نوبت به رنگ های مختلف کیسه زباله می رسد.

قطعا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که کیسه های زباله در رنگ های مختلفی در بازار موجود هستند، اما ممکن است با خودتان فکر کرده باشید که این رنگ ها معنا و مفهوم خاصی نداشته و صرفا بسته به کارخانه و یا شرکتی که آن را تولید کرده متفاوت است!

اما باید بدانید که رنگ های مختلف کیسه زباله تصادفی نبوده و هر کدام کاربرد مخصوص به خودش را دارد.


به نظر شما رنگ های مختلف پلاستیک زباله به چه معناست؟

کیسه زباله رنگی

رنگ مشکی:

کیسه های زباله به رنگ مشکی شاید بیشتر از مابقی رنگ ها به چشم شما خورده باشند.

این رنگ برای مصارف خانگی، اداری و … کاربرد دارد.

از ویژگی آن ها می توان به این مورد اشاره کرد که شفاف نیستند و محتویات داخل آن ها مشخص نیست و معمولا برای زباله های غیر عفونی و غیر قابل بازیافت استفاده می شوند.


رنگ زرد:

این رنگ همانطور که در موارد دیگر نیز برای نشان دادن هشدار کاربرد دارد در این مورد نیز بیانگر این است که زباله ها باید با احتیاط حمل شوند زیرا از این کیسه ها برای زباله های عفونی و مواد خطرناک و یا حتی زباله های شیشه ای شکسته که نیاز به احتیاط بیشتری جهت حمل آن ها وجود دارد استفاده می شوند.


رنگ قرمز:

این رنگ را ممکن است بیشتر در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها مشاهده کنید که برای مواردی از قبیل ضایعات انسانی، خون و مواردی از این دست به کار می رود.


رنگ سبز:

از این کیسه ها برای مواد تجزیه پذیر مانند زباله های میوه، سبزیجات و پسماند مواد غذایی استفاده می کنند.

به دلیل اینکه زباله هایی که داخل این کیسه ها قرار میگیرند زیست تخریب پذیر هستند بهتر است خود این کیسه ها نیز از چنین قابلیتی برخوردار باشند تا کمک شایان توجهی به پاکیزگی محیط زیست شود.


رنگ آبی:

این رنگ برای انواع زباله های خشک و قابل بازیافت استفاده می شود. مانند انواع کاغذ، بطری، کارتن و… همچنین برای مصارف خانگی نیز مناسب هستند.

همانطور که می دانید بهتر است تا حد امکان تفکیک زباله در منازل انجام شود تا پس از آن تجزیه و بازیافت آن ها با سهولت بیشتری امکان پذیرد. شما هم می توانید برای کمک به حفظ محیط زیست از پلاستیک زباله های متناسب با نیاز خود استفاده کنید.

امیدواریم با گذشت زمان در کشور ما نیز در این رابطه بیشتر از قبل فرهنگسازی شود به طوری که هم مردم مشارکت بیشتری برای تفکیک زباله از خانه های خود داشته باشند و هم رنگ سطل زباله های خشک و تر در سطوح شهر از یکدیگر جدا شود.

محصولات مرتبط:

سفره یکبار مصرف کاغذی

محصولات مشابه دستمال پرسان اقتصادی کیسه چای و دمنوش کیسه زباله رولی دستمال میکروفایبر سطوح سفره یکبار مصرف «Disposable tablecloth» سفره های [...]

کیسه زباله سه رول متوسط

محصولات مشابه پد جاذب روغن کیسه دمنوش دستمال جادویی بزرگ دستمال میکروفایبر سطوح کیسه زباله رولی (سه رول) رنگ سبز «Garbage bags» [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

2 نظرات در مورد;رنگ سطل زباله های خشک و تر در ایران+رنگ های کیسه زباله

  1. سلام یه سوال ضخامت این کیسه زباله ها که تو سایت گذاشتید چطوریه من قبلا مارک های دیگه خریدم خیلی نازک هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *