مایت های تخت خواب

در این مطلب ابتدا در مورد مایت ها یا همان حشرات ریز سفید در رختخواب صحبت خواهیم کرد. مایت، این موجودات میکروسکوپی در رختخواب را بشناسید.

بدون شک می توانیم بگوییم میزان آلودگی که در رختخواب و بالش شما وجود دارد بیشتر از حدی است که ممکن است تصور کنید، ما معمولا حدود ۸ ساعت یعنی در واقع یک سوم شبانه روز را در خواب به سر می بریم بنابراین طبیعی است محیطی که پوست و لباس های ما با تمام آلودگی ها، چربی ها و … با آن در ارتباط هستند محیطی نسبتا آلوده باشد.

اما آیا تا به حال در مورد مایت های رختخواب چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید مایت یا هیره چیست؟

شاید باورش برای شما سخت باشد اما مایت ها حشرات ریزی هستند که با شما زندگی می کنند! این حشرات ممکن است در هر کجای خانه که دارای گرد و غبار باشد و یا رختخواب شما که حاوی سلول های مرده ی پوست شما هستند زندگی کنند اما از آن ها بیشتر با عنوان حشرات تخت خواب نام برده می شود.

مایت که “هیره” نیز نامیده می شود موجودات بسیار ریز و میکروسکوپی هستند که شما قادر به دیدن آن ها نیستید، این موجودات بند پایان کوچک هستند و ممکن است در گرد و غبار خانه وجود داشته و سلامت شما را به خطر بیاندازند.

مایت ها همانند عنکبوت هایی هستند که از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند اما مانند برخی حشرات نیش نمی زنند و در پوست ما خانه نمی کنند بلکه افراد ممکن است با استنشاق پروتئین‌های موجود در غبار که از مدفوع، ادرار یا بدن در حال پوسیدگی مایتها می‌آیند دچار حساسیت های مختلف شوند.

حشره ریز رختخواب


آیا این حشرات ریز سفید در رختخواب قابل دیدن هستند؟

همانطور که بالاتر هم گفتیم پاسخ خیر است! دیدن و شناسایی این حشرات به دلیل اندازه ی کوچکشان دشوار است.

طول این بندپایان میکروسکوپی تنها ۱/۴ تا ۱/۳ میلی متر تخمین زده می شود و شما فقط می توانید آنها را زیر میکروسکوپ ببینید (آن ها زیر میکروسکوپ شبیه عنکبوت های کوچک به نظر می رسند.)

اگر آن ها در ملحفه، بالش و رختخوابتان زندگی کنند شما نه تنها قادر به دیدن که حتی قادر به حس کردن آن ها نیستید اما از کجا بفهمید که این موجودات در رختخواب شما هستند؟


مایت ها از چه چیزهایی تغذیه می کنند؟

همانطور که گفتیم این حشرات میکروسکوپی از سلول های مرده پوست، شوره ی سر و … تغذیه می کنند، بنابراین بیشتر از هر جای دیگری در لحاف و تشک شما امکان زنده بودن دارند، شاید حالا بهتر بتوانید به اهمیت شست و شوی منظم ملحفه و روبالشی و لزوم رعایت بهداشت در این زمینه پی ببرید.

وجود مایت در رختخواب و محیط های پر گرد و غبار خانه ی شما ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی، آلرژی، تشدید علائم آسم، التهابات پوستی، عطسه و آبریزش بینی و مشکلاتی از این دست شود.


از کجا بفهمیم که در رختخواب ما مایت وجود دارد؟

بهترین راه بررسی علائم است، ممکن است علائم آلرژیک یا پوستی داشته باشید که در هنگام استراحت در رختخواب بیشتر می شوند یا بعد از بیرون آمدن شما از تخت کم تر می شوند.

این علائم ممکن است شامل عطسه، آبریزش، خارش و گرفتگی بینی باشد.

چنانچه مبتلا به آسم باشید وجود مایت ها می تواند باعث خس خس سینه شود که در هنگام دراز کشیدن در رختخواب بیشتر می شود.

حشرات ریز در رختخواب


چگونه مایت را از بین ببریم؟ (دستور العمل های کلی برای مقابله با مایت)

  • نگران نباشید! از بین بردن مایت ها کار چندان سختی نیست بلکه تنها لازم است که نظافت محل زندگی خود و خصوصا رختخواب ها را بیش از پیش جدی بگیرید.
  • شست و شوی مکرر ملحفه ها آن ها را از آلودگی و سلول های مرده پاک کرده و شما را از شر مایت ها خلاص خواهد کرد، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که با نظافت محل خواب خود اجازه ندهید تا رختخواب شما تبدیل به محل زندگی هیره ها شود.
  • پیشنهاد می کنیم هر هفته ملحفه و روبالشتی ها را بشویید.
  • به محض بیدار شدن از خواب تخت خود را مرتب نکنید! اجازه دهید سطح تشک کمی هوا بخورد و سپس آن را مرتب کنید.
  • از ورود حیوانات خانگی به اتاق خواب و روی تخت خودداری کنید پوست آن ها ممکن است دارای کنه های گرد و غبار باشد.
  • ملحفه روبالشتی ها را از مواد تنفس پذیر مانند نخ انتخاب کنید نه پلاستیک و …
  • علاوه بر این ها توجه داشته باشید که مایت ها به رطوبت علاقه داشته و در هوای خنک و خشک کم تر می توانند زندگی کنند بنابراین این تهویه ی مناسب منزل نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • همچنین به دلیل اینکه لباس های کثیف و آلوده حاوی سلول های مرده بدن انسان هستند سعی کنید آن ها را تا زمان شسته شدن در جای مخصوص نگهداری کنید.
  • در هنگام سفر نیز اگر در هتل ها و مسافرخانه هایی اقامت دارید که از تمیزی ملحفه و روبالشتی ها اطمینان کافی ندارید بهتر است همیشه یک ملحفه ی تمیز برای هر یک از اعضای خانواده همراه خود داشته باشید تا بر روی بالش و تخت بکشید.
  • در صورتی که حمل تعداد بسیار زیادی ملحفه برای شما دشوار است به سادگی می توانید از ملحفه و روبالشتی یکبار مصرف استفاده کنید.
  • این ملحفه و روبالشی ها ک مناسب سفر، بیمارستان و … نیز هستند بسیار سبک و کم جا بوده و تا چندین بار می توانید از آن ها استفاده کنید.
  • همچنین نظافت لبه ها وبالای تخت را فراموش نکنید این قسمت ها پر از گرد و غبار هستند و باید تمیز شوند ترجیحا از دستمال های ضد حساسیت و بدون پرز نظیر دستمال جادویی استفاده کنید.

دستور العمل گام به گام از بین بردن مایت ها در رختخواب

  • ملحفه، روبالشی و محافظ تشک را بردارید
  • آن ها را با مواد شوینده معمولی در آب گرم بشویید و برای اطمینان در حدود ۱۰ دقیقه در خشک کن اتوماتیک خشک کنید
  • تشک را جارو برقی بکشید
  • می توانید جهت اطمینان مقداری جوش شیرین خشک بپاشید یا با یک برس یا دستمال مرطوب آن را بر سطح تخت پخش کنید و اجازه دهید حداقل ۱ ساعت بماند سپس جارو بکشید
  • کناره ها و چارچوب تخت را گردگیری کنید
  • حال می توانید روتختی و روبالشتی های شسته شده را مجدد بر روی تخت بکشید

حشره لحاف و تشک

همچنین در رابطه با انگل های روی بالشت بخوانید.

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

2 نظرات در مورد;در مورد حشرات ریز سفید در رختخواب یا مایت ها چه می دانید؟

  1. سلام خدمت شما و همه دوستان
    ممنونم از مطالب آموزنده و بسیار مفیدشما ،،، تنها گله ای که از شما و مطالب آموزنده و مفیدتون دارم این که کاری کردین با روح و روانم جوریکه امشب میترسم برم تو رختخوابم بخوابم ???????? حتی با وجود شستشو و نظافت بالا بازم میترسم اگه یکم جایی ازبدنم بخاره از ترس میمیرم ????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *