بی اختیاری ادرار در کودکان

بی اختیاری ادرار عموما به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود، بی اختیاری اولیه در رابطه با کودکانی اطلاق می شود که از ابتدا قادر به کنترل ادرار خود نیستند اما بی اختیاری ثانویه زمانی است که کودک در ابتدا دارای این توانایی است اما بعدها بنا به دلایلی این توانایی را از دست می دهد. در بی اختیاری ثانویه فرد حداقل به مدت ۶ ماه توانایی کنترل ادرار خود را داشته و پس از آن این توانایی را از دست می دهد.

در مورد بی اختیاری ادرار خصوصا نوع دوم فرد می بایست توسط پزشک بررسی شده و علل جسمی مانند عفونت، دیابت و … مورد بررسی قرار گیرد.

توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد بی اختیاری ادرار خصوصا در کودکان دارای جنبه های روانی است و قبل از هر کار می بایست شرایط را برای کودک به گونه ای فراهم کنید که آرامش روانی داشته باشند.

بسیاری از والدین خواسته یا ناخواسته با سرزنش کودک سعی می کنند طوری رفتار کنند که فرزندشان متوجه زشت بودن کار خود شده و آن را تکرار نکند اما مساله ای که این والدین به آن بی توجه هستند این است که بی اختیاری ادرار مساله ای نیست که در کنترل کودک شما باشد علاوه بر این با سرزنش کردن تنها باعث شدت گرفتن ترس و استرس در آن ها می شوید و درمان را سخت تر می کنید.

بی اختیاری ادرار به لحاظ زمان رخ دادن آن به دو نوع شبانه و روزانه تقسیم بندی می شود. نوع شبانه که به آن شب ادراری گفته می شود شایع ترین نوع بی اختیاری در کودکان بالای ۵ سال است.

شب ادراری در کودکان

انواع بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار شبانه

عوامل متعددی می تواند در بی اختیاری ادرار بچه ها دخیل باشد و طبق بررسی های صورت گرفته پسرها بیشتر از دخترها به این مشکل دچار می شوند گرچه شاید در برخی از موارد علت دقیق شب ادراری مشخص نیست اما جنبه های ارثی نیز در این زمینه می تواند موثر باشد به طوری که در کودکانی که والدین آن ها در گذشته دچار شب ادراری بوده اند تا ۴۵% درصد احتمال بروز این مشکل بیشتر است.

در درمان بی اختیاری شبانه یکی از مسائلی که دارای اهمیت است نحوه ی تغذیه است به طور مثال والدین باید سعی کنند مراقب باشند تا کودکانشان پس از یک ساعت خاص در شب و قبل از خواب از نوشیدنی ها، یا خوراکی هایی مانند هندوانه، خربزه و … استفاده نکند. البته به هیچ عنوان نباید کودک را با زور یا تهدید وادار به این کار کنید بلکه تا می توانید او را تشویق کنید و برایش توضیح بدهید که این کار برای او مفید است.

همچنین در طول خواب کودک، والدین می بایست هوشیار باشند و در ساعاتی خاص که احتمال می دهند کودک به تخلیه ی مثانه احتیاج دارد فرزندشان را از خواب بیدار کنند تا به دستشویی برود.

بی اختیاری ادرار روزانه

عفونت مجاری ادرار، یبوست، نگه داشتن زیاد از حد ادرار و … از جمله مواردی است که در بی اختیاری ادرار روزانه دخیل هستند. دخترها بیشتر از پسرها دچار این نوع بی اختیاری می شوند و یکی از دلایل آن بازیگوشی و سرگرم شدن بیش از حد کودکان است به طوری که یا فراموش می کنند یا در رفتن به دستشویی مقاومت می کنند.

این مشکل در بسیاری از موارد با گذر زمان و بزرگ شدن کودک از بین می رود.

سختی هایی که والدین در این مسیر دارند، با بی اختیاری ادرار در کودکان چطور رفتار کنیم؟

شما به عنوان پدر و مادر نقش مهمی در سلامت فرزند خود چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ جسمانی دارید، زمانی که فرزند شما دچار مشکلی می شود وظیفه ی شما در درجه ی اول ایجاد آرامش می باشد، در این مورد خاص مطمئن باشید که فرزند شما بیش از هر کس دیگر در رابطه با شب ادراری خود خجالت زده است بنابراین حتی زمانی که مجبور هستید ملحفه ها و لباس های فرزندتان را جمع آوری کرده و بشویید هرگز در حضور کودک با عصبانیت این کار را انجام نداده و باعث خجالت و احساس گناه در او نشوید.

بسیاری از والدین به این دلیل که قصد دارند در رابطه با مشکلشان از دیگران مشاوره بگیرند مدام در حضور کودک بر سر این موضوع با اقوام و دوستان خود صحبت می کنند، به طور مثال مادر به محض اینکه متوجه می شود فرزندش رختخواب و لباس های خود را کثیف کرده است تلفن را برداشته و این مساله را برای مادر، خواهر و نزدیکان خود بازگو می کند. این مساله تنها باعث وارد کردن استرس به فرزند شما می شود.

قطعا تمیز کردن و شستن تعداد زیادی لباس و ملحفه برای شما آسان نیست اما سعی کنید با آرامش نسبت به این موضوع برخورد کنید، علاوه بر این می توانید از زیرانداز نوزاد و بیمار که یکبار مصرف و ضدآب هستند ستفاده کنید تا مشکل شستن ملحفه ها را حل کنید.

والدین و شب ادراری کودکان

درمان بی اختیاری ادرار چگونه است؟

برای درمان مشکلات بی اختیاری ادرار اگر ادامه دار باشد حتما به پزشک مراجعه کنید، علاوه بر مسائل روانی زیر نظر پزشک می توانید دارو درمانی را نیز آغاز کنید.

مطلب پیشنهادی: تغذیه ی سالم برای کودکان را جدی بگیرید.

محصولات مرتبط:

حوله یکبار مصرف بسته ۱ عددی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف حوله یکبار [...]

ملحفه رولی

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف روبالشی یکبار مصرف زیرانداز پارچه ای ضد آب حوله یکبار مصرف ۵ عددی ملحفه [...]

روبالشی یکبار مصرف

محصولات مشابه ست ملحفه و روبالشی یکبار مصرف حوله یکبار مصرف ۵ عددی زیرانداز پارچه ای ضد آب ملحفه رولی یکبار مصرف [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *