مضررات مایکروویو

در حالی که امروزه بسیاری از خانم ها علاوه بر خانه داری شاغل هستند و در بیرون از منزل نیز فعالیت می کنند اهمیت زمان در انجام امور خانه داری و استفاده از وسایلی که این کار را برای آنان سریع تر و آسان تر می کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از دستگاه هایی که مدتی است در اکثر خانه ها استفاده می شود مایکروفر است این روزها علاوه بر اینکه استفاده از این دستگاه بسیار بیشتر از قبل رواج پیدا کرده است حتی می توان گفت به یک ضرورت تبدیل شده است.

اما سوالی که همواره مطرح بوده این است که آیا استفاده از ماکروفر برای سلامتی ضرر دارد یا خیر؟ آیا اشعه ی دستگاه مایکروفر سلامت انسان را به خطر می اندازد؟ اشعه مایکروفر چه ضرری دارد؟

اگر خانه دار هستید و دغدغه ی نظافت روزانه ی منزل را دارید توصیه می کنیم مقاله ی کاربرد دستمال های میکروفایبر در نظافت منزل را مطالعه کنید.


اشعه مایکروفر چه ضرری برای بدن دارد؟

تشعشات ماکروفر می تواند بافت بدن را به همان صورتی که غذا را گرم می کند گرم کند. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد امواج ماکروفر می تواند باعث ایجاد سوختگی شود. چشم و بیضه ها دو ناحیه از بدن هستند که به دلیل جریان خون نسبتا کم و عدم توانایی در انتقال گرمای اضافی در برابر گرما آسیب پذیر تر هستند.

عدسی چشم به شدت به گرمای شدید حساس است و قرار گرفتن در معرض سطوح بالای امواج مایکروویو می تواند باعث آب مروارید شود. اما این نوع صدمات (سوختگی و آب مروارید) تنها می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی از تشعشعات مایکروویو ایجاد شود.


امواج مایکروفر چقدر قوی هستند؟ تاثیر امواج مایکروویو بر بدن انسان

ممکن است شما هم از اطرافیان یا در رسانه ها در مورد خطرات انواع و اقسام امواج که بر روی سلامت بدن انسان اثر می گذارند شنیده باشید.

اما تاثیر امواج مایکروویو بر بدن انسان چیست؟ در این رابطه باید به شما بگوییم امواج مایکروویو از آن دسته از امواجی نیستند که سلامت بدن شما را به خطر بیندازند.

این امواج تنهای کمی از امواج موبایل قوی تر هستند و نکته ی مهم تر اینکه تنها هنگامی امواج را از خود متساطع می کنند که روشن باشند و زمانی که خاموش باشند هیچ موجی از آن ها منتشر نمی شود.

علاوه بر این موضوع، امواج ماکروفر زمانی خطر آفرین هستند که شما مدت طولانی در مقابل آن ها قرار بگیرید.

در یک توصیه کلی بهتر است رعایت این موضوع را فراموش نکنید که در هنگام روشن بودن دستگاه در فاصله ی نزدیک به آن قرار نگیرید.

همچنین سازمان جهانی بهداشت اعتقاد دارد استفاده از ماکروفر به دلیل اینکه زمان پخت را کوتاه تر می کند می تواند جلوی از بین رفتن برخی مواد مغذی موجود در غذا را بگیرد.


نظر سازمان غذا و دارو در مورد اشعه ماکروفر

بر اساس اعلام FDA (سازمان غذا و دارو) تولیدکنندگان ماکروویو ملزم به رعایت استانداردهای عملکرد ایمنی هستند که توسط این سازمان برای محافظت از سلامت عمومی ایجاد و اجرا شده است.

بر اساس دانش فعلی در مورد اینکه اشعه مایکروفر چه ضرری دارد این سازمان معتقد است دستگاه هایی که مطابق با استاندارد FDA است و طبق دستور العمل سازنده استفاده می شوند ایمن هستند.


اشعه مایکروفر چه ضرری برای غذا دارد؟

امواج ماکروویو در داخل فر توسط یک لوله ی الکترونی به نام مگنترون تولید می شوند این امواج در داخل محفظه ی فلزی فر منعکس شده و توسط غذا جذب می شوند. امواج مایکروویو باعث ارتعاش مولکول های آب در غذا می شوند و گرمایی تولید می کنند که غذا را می پزد به همین دلیل است که غذاهای پر آب مانند سبزیجات تازه را می توان سریعتر از سایر غذاها طبخ کرد.

انرژی مایکروویو با جذب غذا به گرما تبدیل می شود و غذا را «رادیواکتیو» یا «آلوده» نمی کند.

جالب است بدانید اگرچه هنگام پخت و پز با ماکروفر گرما مستقیما در غذا تولید می شود اما دستگاه های ماکروفر معمولا غذا را از درون به بیرون نمی پزند بلکه لایه های بیرونی عمدتا توسط ماکروفر گرم و پخته می شوند در حالی که درون آن با هدایت گرما از لایه های بیرونی داغ پخته می شود.

غذا هنگام پخت و پز با ماکروفر به طور کلی انرژی بیشتری نسبت به پخت و پز معمولی صرف می کند زیرا غذاها سریع تر گرم و پخته شده و انرژی فقط غذا را گرم می کند نه کل محفظه ی ماکروفر را.

پخت و پز در مایکروویو ارزش غذایی غذاها را بیش از پخت و پز معمولی کاهش نمی دهد در واقع غذاهای پخته شده در مایکروویو ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری را در خود حفظ کنند زیرا اجاق های مایکروویو می توانند سریعتر و بدون اضافه کردن آب بپزند.


از چه ظروفی می توان داخل ماکروفر استفاده کرد؟

ظرف مناسب ماکروفر

معمولا از ظروف شیشه ای، کاغذی، سرامیکی یا پلاستیکی برای پخت و پز در مایکروویو استفاده می شود زیرا امواج مایکروویو از این مواد عبور می کنند. اگرچه خود این ظروف را نمی توان با مایکروویو گرم کرد، اما حرارت ناشی از پختن غذا در داخل آنها می توانند باعث داغ شدن آن شود.

برخی از ظروف پلاستیکی را نباید در مایکروویو استفاده کرد زیرا ممکن است در اثر حرارت مواد غذایی داخل آن ذوب شوند. به طور کلی، تابه های فلزی یا فویل آلومینیومی نیز نباید در مایکروویو استفاده شوند، زیرا مایکروویوها از این مواد منعکس می شوند و احتمالاً به دستگاه آسیب می رساند.

چند توصیه ی مهم دیگر که باید به آن ها توجه کنید را در ادامه بخوانید.


از سالم بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید:

اگر درب ماکروفر شما آسیب دیده است بهتر است تا زمانی که آن را تعمیر نکرده اید از آن استفاده نکنید زیرا در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد که امواج بر روی بدن شما تاثیر بگذارند بنابراین از سالم بودن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

بنابر انچه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است استفاده از مایکروفر اگر طبق دستور کارخانه ی سازنده ی آن باشد ضرری برای شما نخواهد داشت.

اطمینان از سالم بودن ماکروفر


مایکروفر را در جای مناسب قرار دهید:

بهتر است ماکروفر را در جایی بگذارید که از قسمت پشت و جلوی آن فاصله ی مناسبی برای خنک شدن قطعاتش وجود داشته باشد.

دقت کنید که منافذ دستگاه را نپوشانید تا سلامت آن در طول زمان حفظ شود.

محل قرار گرفتن مایکروفر


نتیجه گیری

در رابطه با اینکه اشعه ماکروفر چه ضرری دارد همانطور که گفتیم اگر دستگاه سالم باشد و طبق استانداردها ساخته شده باشد نیازی نیست که نگران باشید اما در حالت کلی بهتر است در زمانی که ماکروفر در حال کار کردن می باشد از آن دور بمانید.

محصولات مرتبط:

دستمال میکروفایبر شیشه

محصولات مشابه دستمال میکروفایبر سطوح دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال شیشه دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال میکروفایبر شیشه پرسان دستمال های میکروفایبر [...]

دستمال میکروسافت اقتصادی (چند منظوره)

محصولات مشابه دستمال میکروفایبر سطوح دستمال شیشه دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال پرسان پلاس دستمال جادویی کوچک دستمال میکروسافت اقتصادی (چند [...]

دستمال میکروفایبر سطوح

محصولات مشابه دستمال میکروسافت اقتصادی دستمال شیشه دستمال پرسان پلاس ورقه ای دستمال پرسان پلاس دستمال میکرو فایبر سطوح پرسان «Microfiber» یک [...]

برای مشاهده ویدیوها می‌توانید به کانال آپارات ما مراجعه فرمایید.

به اینستاگرام ما بپیوندید: parsanpro@

برچسب‌ها:

2 نظرات در مورد;اشعه مایکروفر چه ضرری دارد؟

    1. با سلام و احترام
      ما معمولا در طول روز در معرض انواع مختلف امواج مایکروفر قرار می گیریم بدون اینکه اثرات نامطلوبی ببینیم اما همانطور که در متن گفته شد بهتر است هنگامی که مایکروفر روشن است در نزدیکی آن نایستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *